Martin Felix: Rozšiřování mýta? Jen další zdanění podnikatelů v regionech

25.06.2015 17:42 | Zprávy

Ministr dopravy Dan Ťok tento týden na řídícím výboru k mýtnému avizoval, že k rozšiřování mýta na silnice nižších tříd dojde, pokud se na tom shodnou politici. Opět se bude o důležité otázce pro podnikatele a živnostníky rozhodovat od stolu, bez odborné diskuze a hlavně bez hlasu těch, kteří mýtné platí – samotných dopravců.

Martin Felix: Rozšiřování mýta? Jen další zdanění podnikatelů v regionech
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Celé roky mýtný systém a jeho budoucnost po roce 2016 nikoho nezajímala, podle toho koneckonců vypadá i divoká příprava nového tendru. Jak se ale velká státní zakázka přiblížila, z mýta se stalo politikum na úrovni koalice a spolu s tím se dramaticky zvýšily nejrůznější zájmové a lobbistické tlaky. Najednou se diskutuje o tom, jak v chystaném tendru nenaštvat tu kterou firmu, jak všechno navlíknout tak, aby byly uspokojeny nejrůznější komerční zájmy. Daňoví poplatníci ani dopravci, kteří mají těch budoucích 100 miliard na mýtném zaplatit, nikoho nezajímají. A tak se zčistajasna znovuobjevilo volání po rozšíření mýta na silnice nižších tříd. Většina předchozích ministrů dopravy tyto nápady z realistických a ekonomických důvodů vždy rychle smetla se stolu.

Připomeňme si několik faktů. Mýtným systémem se zpoplatňují dálniční a rychlostní komunikace, které svým uživatelům přinášejí přidané výhody a jejichž vybudování je nákladné. Za ostatní komunikace platí uživatelé formou silniční daně, spotřební daně z pohonných hmot a dalších daní. Je tedy zcela irelevantní uvažovat o zpoplatňování mýtem dalších několik tisíc kilometrů silnic, které žádný nadstandard neposkytují a na jejichž výstavbu a údržbu už silniční doprava přispívá. Mýtné na nich by vedlo naopak jen k odčerpání peněz z velkého dálničního mýta bez dalšího efektu.

Mýtné přináší peníze pouze tam, kde se dostatečně jezdí. Je prokázáno, že drtivá většina těžkých a tranzitujících kamionů (takřka 90 procent) využívá jen dálnice. Je proto opět zbytečná debata o jeho regulační funkci, která se už ukázala jako zcela iluzorní v případě vyšších sazeb v pátek odpoledne. Zabránění objíždění zpoplatněné infrastruktury je navíc řešeno novelou zákona č. 13/1997Sb. která umožňuje zakázat tranzit v místech, kde objíždění hrozí. Jednoduché a levné řešení.

Tam, kde by mýtné nevydělávalo peníze pro rozvoj silnic, nemá smysl. V regionech na malých silnicích by bylo jen další daní, která dopadne na malé podnikatele a živnostníky, kteří po těchto silnicích se svými vozidly jezdit musí. Silnice nižších tříd totiž v naprosté většině slouží k regionální dopravě, která obsluhuje základní občanské služby, přepravu osob za prací, nebo zásobování obchodů. Mýtné na takových silnicích by přineslo v lepším případě další zátěž pro menší podnikatele v podobě nové daně, kterou nebudou moci přenést kvůli silné konkurenci na zákazníka. V horším případě se jim mýtné podaří přeúčtovat koncovým zákazníkům a povede to k dopadům na regionální mikroekonomiku v podobě zdražování zboží a potravin.

A zcela mimo debatu většinou zůstávají i další požadavky uživatelů, jako je určitý komfort, spolehlivost a co nejnižší administrativní zátěž. Rovněž považujeme za nutné, aby Česká republika umožnila dopravcům využívat evropské mýtné služby a řidič mohl postupně nahrazovat různé palubní jednotky jedním zařízením komunikujícím s infrastrukturou ve více státech. A v nedaleké budoucnosti může dopravce dostávat souhrnné vyúčtování za mýto třeba z pěti zemí najednou.

Chceme být součástí diskuse, která se nás bezprostředně dotýká. Chceme mít možnost říkat jasně veřejnosti naše postoje a názory. Chceme, aby nás politici brali vážně.

Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Proč jste si vybral za terč zrovna Feriho?

Já ho nehájím, dostal, co si zasloužil, ale ukažte mi stranu, která ve svých řadách neměla někoho, kdo byl čelil trestnímu stíhání nebo nebyl odsouzen? Je to přeci i případ ANO, kde dokonce v čele stál trestně stíhaný člověk a nikomu to nevadilo. Navážet se pak do jiných mi přijde z vaší strany dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Timur Barotov: Trumpova červená vlna, co to znamená pro trhy?

15:49 Timur Barotov: Trumpova červená vlna, co to znamená pro trhy?

„Americký lid vyjádřil silnou touhu po změně a obdaroval Trumpa silný mandátem, který tak bude mít d…