Ve srovnání s únorem šlo méně na odbyt téměř veškeré zboží včetně potravin. Je vidět, že spotřebitelé stále vyčkávali na rozvolnění a své nákupy dále spíše odkládali, byť část z nich se opět spolehla na internet.
Meziroční čísla, kterým se obvykle věnuje větší pozornost, začínají vypadat mnohem zajímavěji. Ve srovnání s loňském březnem, kdy začínal první lockdown, se maloobchodní tržby očištěné o sezónní a kalendářní vlivy zvýšily už o 5,3 %. Ale nelze zapomenout na to, že tehdy o téměř osm procent propadly.
Meziročně slabší byly prodeje potravin, zatímco výrazně vzrostly prodeje vybavení pro domácnost a elektroniky. S výrazně nižšími tržbami však museli i nadále počítat obchody s oblečením a obuví, které nespoléhají na internetové prodeje. Jejich tržby byly v březnu skoro 40 % pod loňskou úrovní. Naproti tomu internetové obchody si reálně připisují ve srovnání s loňským březnem dalších 32,1 % v tržbách navíc.
Aktuální statistiky jsou vychýlené nízkou srovnávací základnou z loňského druhého čtvrtletí a totéž bude platit i pro další čísla z ekonomiky přicházející v dalších měsících. Nicméně i tak lze očekávat, že maloobchod se po otevření zbytku uzavřených obchodů rozjíždí s tím, jak spotřebitelé začínají realizovat odloženou poptávku. Domácí spotřeba proto bude jedním z hlavních faktorů pohánějících letošní ekonomický růst.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV