Proměna střední školy pro třetí dekádu 21. století

15.11.2016 15:41 | Zprávy

Již dnes vychovávají školy absolventy, kteří budou žít ve zcela jiné společnosti, než je tomu dnes. Nástupem globálního trhu a jednotného trhu EU, plným nahrazením lidí ve výrobě roboty, totálním propojením všech spotřebičů na internet, aut bez řidičů a dalších aplikací moderních technologií, zanikne do 15 let více než 50 % pracovních míst, které dnes známe.

Proměna střední školy pro třetí dekádu 21. století
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Prázdná třída, ilustrační foto

V blízké době se dobře uživí jen člověk, který bude tvořivý, bude umět dokonale používat nové technologie a domluví se v jazyce anglickém. Odpovídá náplň a metody výuky požadavkům na pracovníky třetí dekády 21. století? Školy čeká velká transformace nejen v oblasti obsahu, ale také v oblasti dosažení žádoucího profilu absolventa. Tyto požadavky zkoumali akademičtí pracovníci soukromé vysoké školy Evropského polytechnického institutu, s.r.o. společně s učiteli Soukromého gymnázia, střední odborné školy a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky, s.r.o. v Kunovicích poslední dva roky a výsledky od 1. 11. 2016 zahájila SGaSOŠ v Kunovicích nasazovat do svého programu v první fázi své transformace. Tato střední škola má k tomu mimořádně příznivé předpoklady, protože má malé týmy studentů v denním i víkendovém studiu, má potřebné technologie, dlouhodobě vyvíjí e-learningové a mobilní technologie výuky a vždy kladla jako hlavní cíl svého působení transformaci osobnosti studenta na úspěšného a šťastného jedince. Hlavním cílem práce školy bylo vždy vybavit absolventy takovými kompetencemi, aby byli schopní vést smysluplný život.

Výzkum ukázal, že střední školství bude muset ve velice blízké budoucnosti aplikovat následující zásady a cíle:

•  U každého studenta je třeba zjistit, ve které oblasti má talent. I slabší studenti, pokud je studijní obor začne bavit, mohou dosáhnout výjimečných výsledků a radosti z práce.

•  Od prvního dne má škola učit studenty být nezávislými na vzdělávacím systému, protože škola už dnes nemá na vzdělávání absolutní monopol. Cílem práce je, aby se škola postupně stala součástí komplexního procesu vzdělávání každého jednotlivého studenta. Primárním cílem školy tedy je naučit studenty učit se a poskytnout jim aparát, který pak mohou efektivně uplatňovat po celý život.

•  Je třeba bezodkladně zavést princip jedinečnosti do výuky. Studenti, kteří mají o obor zájem a jsou nadprůměrně nadaní, by neměli tratit čas tím, že poslouchají standardní výklad, protože probírané učivo si mohou rozšířit z daleko mocnějších zdrojů. Naopak, slabší studenti dostanou individuální pozornost.

•  Je potřeba zvýšit efektivitu vzdělávání. Prostředkem bude zvýšená motivace (student musí vědět, proč se co učí a kde to potřebuje a jak to aplikuje) a změna metod učení – učit tak, jak se učí člověk v reálném životě. Práci studenta ve škole je třeba převést na řešení problémů, diskusi a zdůvodňování řešení, na práci s informacemi a na rozvoj kritického myšlení. Studentům je třeba poskytnout mnohem větší šanci stanovovat a řídit si svůj rozvoj, a právě odpovědnost za svůj život a životní cíle.

•  Škola má být místem společné práce lidí různých sociálních vrstev.  Nezáleží na tom, jak jsou bohatí rodiče, nezávisí na tom, jak bohatí jsou studenti denní formy ani pracující  – vždyť každý z nich může brzy patřit mezi bohaté. Současnost ale ukazuje, že u studentů všech forem studia je třeba rozvíjet kompetence zdravého sebevědomí, ale i potřebné pokory. Vzdělávání usiluje o formování slušného člověka, který bude mít úctu k rodičům, lidem a životu a který se bude chtít angažovat při rozvoji společnosti.

•  Cílem společné práce týmu učitelů a studentů je studenty motivovat, nikoliv motivaci ubíjet. K tomu se má změnit klasifikace. Známka má vyjadřovat pokrok, kterého za dané klasifikační období student dosáhl – jak na sobě pracoval. Klasifikace nesmí ničit sebevědomí a sebeúctu studenta. Každý student má právo oprávněně zažívat v průběhu studia pocit úspěchu a radosti ze studia. Klasifikace má umožnit přizpůsobení se tempu chápání a stupně vývoje každého studenta.

•  Do tohoto procesu je třeba plně zapojit moderní technologie, především zajistit přechod na mobilní technologie, včetně technologií e-learningu. A hlavně, škola má studenty všech věkových kategorií naučit samostatnému, celoživotnímu učení.

Přes tento stručný popis projektu změny střední školy je jasné, že nejde o kosmetickou úpravu školních vzdělávacích programů. Jde o zcela nové pojetí role střední školy v nastupující znalostní společnosti. Realizovat takovou školu je v současné době velice náročný úkol učitelů.

Iveta Hashesh
prorektorka Evropského polytechnického institutu, s.r.o.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Joukl: Vymíráme, vymíráme …. (a to třetí bylo raději zapomenuto)

9:20 Zdeněk Joukl: Vymíráme, vymíráme …. (a to třetí bylo raději zapomenuto)

Bezdětní nebo bez dětí? Ono je třeba rozlišovat ! Jsou přirozeně bezdětní, kteří děti mít nemohou. P…