Kocourek (ODS): Největší hrozbou je státní bankrot

20.02.2010 13:14 | Zprávy

Ideová konference ODS Vize2020 – téma Zdravé veřejné finance.

Kocourek (ODS): Největší hrozbou je státní bankrot

Dovolte, abych vás stručně seznámil s důvody pro vytvoření naší vize, jejími efekty, přínosy a očekáváními od dnešní konference. Nejdříve bych rád řekl stručně něco k důvodům, které nás vedly k vytváření vize.

V té souvislosti: Klaus vyměkl. My budeme neoblomní, hřímal Topolánek

  • Úvodem bych chtěl zdůraznit, že dnes je snad už každému naprosto zřejmé, že současné rozpočtové problémy, resp. historie českých veřejných financí, jasně prokazují, že České republice chybí jasně formulovaná dlouhodobá strategie a zásady zdravého rozpočtového hospodaření.
  • ODS proto usiluje o diskusi nad tématem rozpočtové kázně a odpovědnosti, neboť je přesvědčena, že zásady, nástroje a mechanismy rozpočtové kázně a odpovědnosti musí být v našem právním řádu pevně ukotveny tak, aby nepodléhaly zejména neodpovědným a účelovým předvolebním slibům.
  • Jsme totiž pevně přesvědčeni, že stejně tak, jako si v zájmu vlastní prosperity každá firma nebo domácnost nastavuje svoje pravidla hospodaření, rizikové limity, odpovědnosti, motivace nebo sankce, pak není jediného důvodu, aby tak už konečně a odpovědně neučinil i český stát.
  • Nebudeme dnes prezentovat jen fiskální parametry, o které budeme dlouhodobě pro ČR usilovat, ale zejména budeme též klást důraz na nástroje, kterými chceme realizaci parametrů vize zabezpečit.
  • Nástroji se zabýváme proto, neboť podle dosavadních zkušeností, mohou existovat výborné vize, strategie a recepty, ale pokud nejsou důkladně a v nadsázce řečeno „neprůstřelně" ukotveny, dělají se pouze v podstatě do šuplíku nebo do sběru.
  • Základním nástroji k dodržování rozpočtové strategie je tedy zasazení a ukotvení rozpočtové strategie do legislativního a institucionál­ního rámce.
  • Legislativní rámec by měl mít sílu ústavního zákona, jak to koneckonců doporučuje i ekonomická teorie veřejné volby, reprezentovaná nositelem Nobelovy ceny za ekonomii Jamesem Buchananem.
  • Proto navrhujeme a budeme usilovat o prosazení ústavního zákona o rozpočtové kázni a odpovědnosti - finanční ústavy, která bude vládám a parlamentům nařizovat, že musí konat v souladu s rozpočtovou kázní a odpovědností, a která též ukotví mantinely a brzdy vůči neodpovědné a rozhazovačné rozpočtové politice, a zejména zavede sankce za nedodržování kázně a odpovědnosti v hospodaření stá­tu.
  • Zároveň se dnes jeví, že bude nezbytné též posílit, pokud ne zcela nově vybudovat též institucionální rámec pro přípravu a kontrolu dodržování přijatých rozpočtových strategií a plánů.

Co se týká efektů naší vize, potom stručně mohu říci, že naše vize znamená

  • Že v roce 2012 bude předložen návrh státního rozpočtu tak, aby deficit veřejných rozpočtů dosahoval max. 3% HDP.
  • Relativní nárůst veřejného, resp. státního dluhu (v poměru k HDP) bude zastaven též v roce 2012.
  • Do roku 2016 bude probíhat postupná redukce deficitů veřejných, resp. státního rozpočtu tak
  • Aby návrh státního rozpočtu na rok 2017 mohl být předložen již jako vyrovnaný.
  • Návrhy státních rozpočtů na roky 2018 až 2020 budou předkládány pokud možno jako mírně přebytkové.
  • V roce 2020 bude relativní výše veřejného, resp. státního dluhu (k HDP) snížena pod úroveň roku 2008.

Ze zmíněných efektů naší vize - mj. tedy plyne

  • Že v roce 2012 bude naplněno maastrichtské kritérium pro výši deficitu veřejných rozpočtů a ČR by se tak teoreticky mohla stát členem Eurozóny od 1. 1. 2015.
  • Musím ale zdůraznit, že ODS nehodlá rychle ozdravovat veřejné finance kvůli Euru, ale kvůli České republice. Euro je totiž jen nástrojem k dosažení našeho cíle, kterým je naše prosperita a nezadlužovaná budoucnost.
  • A pokud budeme uvažovat o přistoupení k Eurozóně, pak jen tehdy, až budeme pevně přesvědčeni, že dlouhodobé výnosy přistoupení k Eurozóně převýší naše náklady.

Věřím, že ODS si po dnešní ideové konferenci prokáže

  • Že se nám svědčila spolupráce a naslouchání názorům a receptům odborné veřejnosti, to je naše ESO.
  • Že jsme se poučili o slabých a silných stránkách, jak české ekonomiky, tak veřejných financí, tak samotného našeho uvažování.
  • Že jsme si ujasnili, co jsou naše problémy, co jsou jejich příčiny, kde hledat jejich řešení a jak realizaci těchto řešení zabezpečit.
  • A konečně, že jsme si zejména ověřili, že ODS navazuje na své  - kořeny, ideje a recepty - a může na nich v oblasti pohledu na veřejné finance stavět i v budoucnu.

Předtím, než vás seznámím s přínosy naší vize, znovu ještě pro jistotu připomenu

  • Že největší hrozbou pro budoucnost České republiky je státní bankrot.
  • A největším problémem české politiky je dlouhodobá neschopnost spravovat státní finance tak - aby k němu nemohlo dojít - tedy odpovědně.
  • Proto v rámci naší Vize 2020 přicházíme se zákonem o rozpočtové kázni a odpovědnosti.
  • Připomenu, že smyslem tohoto zákona - finanční ústavy - je chránit právo občanů - zejména budoucích generací - na stabilní veřejné finance a nezadlužovanou budoucnost. Naše ústava toto právo dosud nechrání, ačkoli chrání řadu jiných hospodářských práv, včetně např. práva na práci.
  • Připomenu, že naše zákony rovněž sice upravují povinnosti při správě cizího majetku, a to jak v rovině občanského, tak dokonce trestního práva. Je proto jen logické, když k odpovědnému chování zavážeme také ty, kteří spravují majetek nás všech - tedy členy vlády a parlamentu.
  • Připomenu, že náš návrh finanční ústavy by neměl být odmítán jen proto, že se zdá být obtížně prosaditelným. To bylo kdysi všeobecné volební právo také. A dnes je nezpochybnitelným základem našeho ústavního systému. Posuzujme tedy věci podle jejich užitečnosti, ne podle problémů, které nás čekají při jejich obhajobě.
  • Bohužel, zatím jsou reakce představitelů ostatních politických stran na námi navrhovaný ústavní zákon o rozpočtové kázni a odpovědnosti takové, že místo diskuse pouze ODS obviňují z populismu.
  • O motivech těchto postojů lze jen spekulovat, nicméně vysvětlení jsou v zásadě jen tři. Buď moc dobře ví, že svými sliby a činy vytvoří jen další a další dluhy nebo se v problematice veřejných financí neorientují anebo nechtějí přiznat, že je to dobrý nápad. V každém případě se ale zejména bojí o své platy.

Závěrem dovolte, abych připomenul přínosy naší vize. Naší vizí

  • Nastolujeme témata k diskusi o výhledu českých veřejných financí - a to nově v kontextu zásad a principů rozpočtové disciplíny.
  • Naší vizí - otvíráme prostor pro diskusi o věcném, legislativním a institucionálním zkvalitnění a zabezpečení rozpočtových procesů.
  • Naší vizí - otevřeně nabízíme a navrhujeme naše komplexní a systémové pohledy, vize a strategie k řešení našich rozpočtových problémů.
  • Naší vizí - usilujeme o návrat k tradičním hodnotám, v rámci kterých bude - odpovědnost, pracovitost a spořivost - konečně zase opět ctností.
  • A závěrem - naší vizí - dosáhneme dlouhodobé prosperity naší země a posílíme tak svobodu a hrdost našich občanů.
  • A to by měl být - doufám - sen a cíl i pro každého z nás 

Další projevy z ideové konference ODS VIZE 2020, Městské divadlo Brno, 20.2.2010:
Mirek Topolánek: Politice chybí vize. Nám ne

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ODS

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Vy jste teď sice pro zmrazení platů, ale co to řeší do budoucna?

Nemyslíte, že je třeba vyřešit vaše platy nějak komplexně, abyste brali přiměřeně se vším všudy? Ne že budete brát obří platy a ještě k domu dostávat obří náhrady. Vždyť to je výsměch všem a je jedno, že se teď snažíte problém oddálit, to není řešení. Nebo jak si to představujete za 5 let až by došl...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): ČT naprosto ukázkově lže

8:01 Rajchl (PRO): ČT naprosto ukázkově lže

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k České televizi.