Úroveň znalostí českých dětí, v porovnání s ostatními zeměmi EU, klesla za posledních několik let z nadprůměrného hodnocení do kategorie podprůměrné. Přitom se Česká republika vždy mohla pyšnit vysokou kvalitou svého školství. Na vině jsou kromě nedostatku peněz také stále nedořešené systémové změny. Jsou nutné k tomu, aby české školy připravovaly především odborníky, kteří najdou uplatnění na českém pracovním trhu. Věci veřejné chtějí potřebné peníze na školství získat úsporami v resortu obrany a přesunout je na platy učitelů a terapeutických odborníků. Chtějí také již na základních školách zavést srovnávací zkoušky, jejichž úspěšné absolvování automaticky otevře studentovi dveře do další úrovně vzdělávání.
„Považujeme za naprosto nepřijatelné, aby plat vystudovaného pedagoga dosahoval úrovně nekvalifikované síly pracující v soukromém sektoru," říká Josef Dobeš, stínový ministr školství strany Věci veřejné a dodává: „Zastavením, resp. zefektivněním plánovaných nákupů české armády je možné získat minimálně 10 miliard korun. Díky tomu bude možné zvýšit platy učitelů minimálně o 3 tisíce korun měsíčně.
Dále čtěte: Věci veřejné: Česku hrozí ztráta dalších 5,2 mld.
Věci veřejné si uvědomují nutnost motivační ekonomické podpory začínajícím učitelům s pedagogickým vzděláním, srovnávacích zkoušek již na základních školách a kvalitně připravených státních maturit. Další problém odborníci strany vidí v nárůstu sociálně patologických jevů, jako je násilí, šikana, záškoláctví, drogy, týrání dětí nebo pedofilie.
„Řešením je zapojení výrazně většího množství školních psychologů a sociálních pedagogů. Stejně jako u dospělých je prevence lepší a levnější, než vyrovnávání s následky. V západních zemích je taková praxe zcela běžná, měli bychom se inspirovat," dodává Dobeš, sám vystudovaný psycholog se zkušeností s prací v krizovém centru.
Čtěte také: Věci veřejné: Opakované primárky v Plzeňském kraji
Stínový ministr VV při té příležitosti připomněl alarmující případ z nedávné doby, který se odehrál na Moravě. Otec a bratr dlouho zneužívali mladou dívku. Přestože opakovaně žádala o pomoc, učitelé jí neuvěřili. „Jsem přesvědčená, že kdyby měla možnost pohovořit si s odborníkem, něco takového by absolutně nebylo možné,"" řekla ředitelka Nadace Naše dítě Zuzana Baudyšová.
S dosažitelností odborníků ve školách souvisí také rozšíření předmětu informatika o bezpečnou práci s internetem, kde na děti číhá řada nebezpečí.
„Může být fatální chybou si namlouvat, že když dítě sedí ve třídě nebo ve svém pokoji u počítače, je mimo ohrožení. Proto k jeho základním počítačovým dovednostem musí patřit schopnost se na internetu chránit, znát zásady bezpečné práce v tomto prostředí," upozornil Jaroslav Štercl, předseda Asociace pedagogů základního školství.
Věci veřejné podporují návrhy na kategorizaci dětských domovů a výchovných ústavů a zjednodušení možností pro hostitelskou a pěstounskou péči a adopce. Josef Dobeš má s problémy, které takovou péči provázejí, osobní zkušenosti. Již několik let s manželkou poskytují hostitelskou péči chlapci z dětského domova a podali žádost o pěstounskou péči.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Veciverejne.cz