Paroubek o korupci: Cosi shnilého ve státě českém

06.04.2010 14:39 | Zprávy

Úvodní vystoupení na odborném semináři k problematice korupce.

Paroubek o korupci: Cosi shnilého ve státě českém

Vážené dámy, vážení pánové, vážení hosté,

Alcott Bronson kdysi řekl: "Všechny instituce jsou náchylné ke korupci a neřesti svých členů"

Je to nepochybně realistická glosa. Beru ji na vědomí, ale vím, že její dosah můžeme měnit.

Na přelomu roku 2005 a 2006 - po pouhém půl roce vlády pod mým vedením byla vydána zpráva Transparency International a Česká republika se z hlediska pojímání korupce umístila na 47. místě na světě, nastal v pravicových médiích poprask, palcové titulky nás charakterizovaly jako vládu korupce A já jsem se zcela upřímně necítil dobře a chtěl věci změnit. Nebyl mně ovšem dán čas, abych to zkusil.

All institutions are prone to corruption and to the vices of their members.

Když Česká republika poklesla v hodnocení zemí téže organizace za rok 2009 na 52. místo, nezaznamenal jsem žádné velké analýzy a žádné komentáře ve vztahu k uplynulé vládě ODS, vládě Topolánka, Nečase Schwarzenberga a Kalouska. Přitom kauz objektivně souvisejících s ODS bylo neskutečně mnoho.

Jen namátkou:

Projekt magistrátu hl. města Prahy „Opencard":  Byl schválen v roce 2006 s tím, že má být do něj investováno nanejvýš 300 miliónů korun.

Podle auditu však činí výdaje 888 miliónů. A návratnost?  Nic.  Zatím ani koruna.

Kam plynuly příjmy? Kdo z toho měl prospěch? Nevíme. Vlastně firmy, které v projektu dostaly zakázky prospěch měly. A že se jednalo o firmy propojené na ODS je také zřejmé.

V dubnu 2009, po pádu Topolánkovy vlády a v posledních dnech před předáním moci Fischerově vládě ministerstvo zemědělství vedené Petrem Gandalovičem přidělilo bez výběrového řízení -  opakuji bez výběrového řízení -   2 zakázky z oblasti IT Telefonie v hodnotě bezmála 570 milionů korun.  Ministerstvo pod vedením Jakuba Šebesty od smluv odstoupilo a firmě bylo zasláno pouhých 164 miliónů. Přemrštění ceny činilo neuvěřitelných 406 miliónů Kč.

Nečetl jsem o tom ovšem ani slovo. Ticho po pěšině.  Teď si představte, jaký uragán by se v médiích strhnul, když by někdo z členů ČSSD zašantročil dejme tomu 4 mil. Kč podobným způsobem jako se to stalo v kauze Opencard.

Místopředseda ODS a bývalý ministr zemědělství Petr Gandalovič je také šikulka. Za jeho působení, v době hluboké krize, kdy ministerstva mají šetřit, rozjel největší marketingovou kampaň v dějinách ministerstva zemědělství za 150 mil. Kč pod názvem "Ryba je dobrá, zdravá a domácí". Kampaň začala 1. 9. 2008, stále probíhá a je naplánovaná do roku 2011. Zakázku získala agentura Borland, která je podle našich informací napojená svými PR aktivitami na ODS. Tendru se zúčastnily ještě dvě firmy, jejichž jména se ale na veřejnost nikdy nedostala. Ze státního rozpočtu jde zhruba deset milionů ročně, ale o kampani nevíme nic.

Asi největším přeborníkem v této oblasti je bývalý ministr dopravy za ODS Martin Řebíček. Stavební firma Viamont, z níž údajně měl odejít, ale zda odešel či nikoliv přirozeně nevíme, protože je to akciová společnost na anonymní akcie -  zažila zářivě úspěšnou dráhu poté, co se stal ministrem. Získávala jednu státní zakázku za druhou. V médiích to opět vůbec, ale vůbec, nikoho nepřekvapilo. Podle propočtu Hospodářských novin získal Viamont za více než dvouletou kariéru pana ministra Řebíčka státní a komunální zakázky za zhruba 14 miliard korun. Přitom ještě v roce 2006 dosahovala hodnota zakázek podniku dvou miliard. O více než 7 násobném růstu se jiným českým stavebním firmám jistě jen zdá. Byla ta stavební firma tak skvělá, a nebo v tom bylo něco jiného?

Mimochodem: Aleš Řebíček tvrdí, že akcie Viamontu prodal a koupil si za ně honosnou vilu v italském Monte Argentariu. Na tomto místě loni trávili dovolenou i šéf ODS Mirek Topolánek a jeho přítel Marek Dalík. Na tu historii si jistě všichni vzpomínáme.

A už snad jen z nedávné historie si připomeňme miliónový úplatek původně přednímu kandidátovi ODS pro volby do Poslanecké sněmovny, starostovi Brna - Žabovřesk Aleši Kvapilovi a bývalému tajemníkovi radnice Brno - střed, vlivnému to členu stejné politické strany Radovanu Novotnému. A tak bych mohl pokračovat. Nemám radost z toho, že musím uvádět tyto případy a víme všichni dobře, že by jich bylo mnohem více: nemovitosti Marka Dalíka, výroky ministra Langra typu „Někdo tady bude bručet", atd. atd.

Plně proto chápu zhoršování vnímání korupce občany i odborníky a náš pokles v mezinárodním srovnání nemůže nikoho překvapit.

Situaci lze charakterizovat parafrází slavného Hamletova výroku: „Je cosi shnilého ve státě českém."

Chce to změnu. Zásadní změnu. A tu změnu musíme prosadit.

Více:
Bývalí agenti FBI se mají angažovat pro ČSSD
Ondráčka: S očistou od korupce by měla ODS začít u sebe
Kužílek: Korupce je dobrá marketingová nálepka
Korupce je hlavním problémem ekonomiky, říká program zelených

Dámy a pánové,

Česká strana sociálně demokratická si klade za cíl nejen vyvést tuto zemi z hospodářské krize a nastartovat ekonomický růst, snižovat nezaměstnanost, ale má ambici přivést ji do roku 2025 mezi 10 nejúspěšnějších zemí Evropské unie. Tuto vizi jsme přijali na naší Programové konferenci a převezmeme-li vládní odpovědnost, stane se základem vládní "Strategie sociálního a ekonomického růstu a všestranného rozvoje České republiky do roku 2025". Je mnoho podmínek pro její splnění: masivní nastartování udržitelného růstu, zásadní přebudování struktury orgánů ve smyslu racionálního, funkčního, transparentního a přívětivého státu, podpora schopných a kompetentních vč. podnikatelů a jistoty všem těm, kteří se nezaviněně dostali do složité životní situace.

Jednou z největších sociálních a ekonomických bariér dosažení tohoto bez nadsázky grandiózního cíle, je však právě korupce. Ohrožuje totiž samu podstatu demokracie, právního státu i ekonomické soutěže. Je jako rakovina společnosti a jejích institucí, jejichž integritu rozežírá. Způsobuje, že ten, který je méně schopný a dražší, umí platit (korumpovat) a má známosti, zvítězí a naopak ten schopnější, kvalitnější a levnější bez obálky a jejího obsahu je pravidelně poražen.

Ale poraženi jsme v tomto systému ovšem všichni.

Znovu jeden další příklad za všechny: jeden kilometr českých dálnic je podstatně dražší než v Německu. Že by Německo nemělo hory, ve kterých je třeba prorazit tunely? Že by nemělo údolí, které je nutno překlenout mosty?

Proč je to tak ostudně drahé?

Dámy a pánové,

jestliže chceme povznést sociální, ekonomickou a životní úroveň našich lidí na úroveň zemí mezi první desítkou zemí EU, je naší povinností se vážně zamyslet nad tím, jak to dělají země, které by měly být pro nás příkladem a které jsou na čele tabulky.

A nemusíme chodit daleko. Německo i Rakousko se trvale umísťují na 12. - 14. místě. S Rakouskem jsme do roku 1918 sdíleli společný osud v jednom státě. V povědomí českého národa zůstalo a zřejmě nikoliv neprávem povědomí, že Rakousko-Uhersko bylo skrznaskrz prolezlé byrokracií, policejními metodami a samozřejmě všudypřítomností úplatků. Dnes je pro nás Rakousko v tomto ohledu velkým vzorem. A totéž platí - možná ještě více - o Německu. Učme se od nich.

Nedávno jsem se setkal se zástupci česko-německé obchodní komory. Jejich doporučení vycházející z německé zkušenosti byla jasná: Jednou z oblastí nutného zlepšení je právě oblast sjednocování nákupních procesů a propojování s jedním centrem pro zadávání veřejných zakázek. Sjednocením nákupů a kumulováním jejich objemů (produktů a služeb všeho druhu) může státní správa nejen vygenerovat obrovské úspory, dosáhnout dodatečné množstevní slevy, ale i odbourat paralelní infrastruktury v jednotlivých útvarech a institucích, které jsou potenciálním místem pro korupci. Takový postup by zároveň umožnil provádění mnohem kvalitnější kontroly i monitoring.

Rád bych připomněl, že mimo jiné pod vlivem tehdejšího 47. místa dle žebříčku TI pro Českou republiku jsme v závěru vlády ČSSD navrhovali centralizaci všech veřejných zakázek pro všechny státní orgány z jednoho místa a jeho soustředění pod jeden orgán. Tehdy jsme uvažovali o Státním fondu hmotných rezerv. Mělo jít o útvar vybavený špičkovými odborníky pro zadávání veřejných zakázek, zvlášť prověřené a imunní proti korupci, schopnými ovšem i dosáhnout nejlepších možných podmínek.

Co se stalo s touto myšlenkou, kterou vyspělé země již užívají? Samozřejmě, že nic. ODS obratem tuto koncepci zavrhla, přípravné práce zastavila a proces veřejných zakázek se jako synonymum pro potenciální korupci rozjel až do dnešních obludných poměrů.

Jsem rád, že veřejnost již odmítá tento stav akceptovat.

Jsem rád, že Transparency International bubnuje na poplach.

Jsem rád, že Americká obchodní komora, je připravena spolupracovat na systémových změnách našeho právního systému v této oblasti. Byl jsem informován našimi zástupci, že již na 2. schůzce bylo vytýčeno 40 bodů, ve kterých je změna potřebná. A díky jim.

ČSSD pokládá razantní snížení korupce za svůj strategický úkol, jako životní záležitost pro lepší budoucnost pro obyčejné lidi, pro naplnění naší vize rozvoje země do roku 2025. Korupce je jako chobotnice, jejíž chapadla nás objímají. A my změnu systému a českého Cataniho přineseme.

Dámy a pánové, korupce se stala již natolik závažným problémem, že pokládám za nezbytné, převzít přípravu a prosazování protikorupčních opatření jako svou prioritu.

Zvítězíme-li v závěru května ve volbách do sněmovny a budeme-li pověřeni vládní odpovědností, zavazuji se, že nejpozději do 31.10. 2010 předložím do vlády Národní program boje proti korupci, který bude obsahovat následující zásady:

1. Vytvoříme Radu vlády pro boj s korupcí v čele s předsedou podřízeným přímo premiérovi. Tato Rada zaštítěná premiérem bude schválený program prosazovat průřezově v celé oblasti státní i veřejné správy.

2. Jsme si vědomi, že boj s korupcí musí vést věrohodní lidé, kterým bude veřejnost věřit jejich odhodlání. Pro boj s korupcí je naprosto zásadní, aby jej uskutečňovali lidé, kteří sami nejsou z korupce důvodně podezřelí. Proto je vyloučeno, aby lidé typu Ivana Langra mohli být ztělesněním boje s korupcí.

3. Uvědomujeme si význam a statečnost lidí z nevládního sektoru (jako je Transparency International nebo Oživení), kteří se prakticky angažují v boji proti korupci a jejichž angažovanost je mimořádně cenná. Jsou nezávislí a jsou přitom našimi partnery v tomto boji. Budeme jim naslouchat a trvale korigovat naše kroky s jejich aktivitami.

4. Uskutečníme zásadní revoluci v zadávání veřejných zakázek minimálně v těchto krocích:

a) Prosadíme jedno centrální místo pro zadávání a posuzování veřejných zakázek a určíme jeden ústřední orgán státní správy odpovědný za jejich zadávání .

b) U všech státních zakázek na nákup zboží či služeb, kde to bude možné, zavedeme do 1 roku jako povinnou formu elektronickou dražbu.

c) Veřejných zakázek se nebudou moci účastnit ty firmy, které mají tzv. anonymní listinné akcie na majitele, nebo které se dopustily v předchozích letech korupčního jednání.

d) Státní zástupce ve veřejném zájmu bude oprávněn napadnout žalobou neplatnost smluv, vzešlých z nezákonných veřejných zakázek a jiných nezákonných vydání z veřejných prostředků a soud bude muset o takové žalobě rozhodnout přednostně ve lhůtě 2 měsíců. Tedy jakýsi protikorupční tribunál.

5. Prosadíme změnu zákona o střetu zájmů, tak aby postihoval zneužívání informací a postavení při odchodu všech úředníků do soukromé sféry.

6, Prosadíme zákon o lobbingu, ve kterém navážeme na náš dosavadní návrh, který byl podán v Poslanecké sněmovně a upřesníme jej tak, aby byl účinným nástrojem regulace legálního lobbingu a zabránění lobbingu nepovoleného.

7. Kapacitně posílíme policejní útvary zodpovědné za boj s korupcí, obnovíme v rámci policie jednotku specializovanou na odhalování nelegálních výnosů a daňové kriminality známou jako finanční policie.

8. Vytvoříme specializované senáty u vrchních soudů a zvláštní útvar působící při vrchním státním zastupitelství, do jejichž působnosti bude náležet stíhání korupce veřejných činitelů a korupce při veřejných zakázkách, veřejných soutěžích a dražbách a dalších významných činnostech obecného zájmu

9. Zavedeme povinnost podat na výzvu majetková přiznání u osob, jejichž majetkové poměry budí zjevnou pochybnost o legálnosti zdroji příjmu a takový majetek v pořizovací hodnotě vyšší než 2 mil. Kč, a nemovitostí v hodnotě přesahující 10 mil. Kč bude podléhat majetkové dani z neprokázaného řádného příjmu ve výši 10 - 100% podle skutečné výše.

10. Prosadíme zásadní další změny v oblasti trestního práva i občanského práva, a to zejména

a) tzv. Pecinův protikorupční balíček, zavádějící možnost, agenta provokatéra či korunního svědka.

b) zpřísníme právní úpravu řešící hmotnou odpovědnost veřejných funkcionářů a úředníků za nezákonný postup při výkonu veřejné moci

c) prosadíme trestní (správní) odpovědnost právnických osob za protiprávní jednání, přičemž nebude přihlíženo k formálním převodům podniku pod jiný právní subjekt s cílem zříci se odpovědnosti za předchozí aktivity tohoto podniku)

d) posílíme roli NKÚ při vymáhání jeho závěrů (závěry NKÚ budou pro resort závazné, nerozhodne-li se ve zvláštním soudním řízení jinak. Nesplnění závěrů NKÚ bude správním deliktem s vysokou sankcí pro příslušného vedoucího správního úřadu) a rozšíříme jeho působnost, a to do všech oblastí, kde se nakládá s veřejnými prostředky.

Dámy a pánové,

toto jsou závazky ČSSD vyplývající z našeho schváleného volebního programu a obohacený o náměty, které se k němu jako k otevřenému materiálu i nadále sešly.

Toto je i můj jasný závazek a každý jej může kontrolovat.

Znovu opakuji: Přebírám osobní politickou odpovědnost za předložení Národního programu boje proti korupci do vlády do 31. 10. 2010.

Svého času ČSSD provedla sanaci bankovního systému rozvráceného po vládách ODS, tak že je dnes jedním z nejsolidnějších v Evropě.

ČSSD jako jediná politická strana v zemi uskutečnila praktické kroky v boji proti korupci. V minulosti, před minulými volbami do PS a v následujících měsících se velmi rázně vypořádala s třemi svými členy, kteří byli obviněni policií z korupčního jednání. Připomínám to přesto, anebo právě proto, že pseudokauzy biolíh a Budišov se ukázaly být později policejní provokací s rukopisem Langera a Kubiceho. A my jsme vyhazovali ze strany nevinné lidi. Nicméně, na sjezdu v roce 2007 jsme upravili Stanovy naší strany tak, aby ti členové ČSSD, kteří budou obviněni policií z úmyslného trestného činu (tam samozřejmě korupce patří), byli nuceni okamžitě přerušit své členství v ČSSD. Pokud jsou odsouzeni, nemají nárok na jeho zpětné získání.

Nevidím dnes jinou politickou sílu, která je schopna napřít tolik energie, aby moc korupce a lobbyistů byla vyvrácena i s kořeny. Tou jedinou silou schopnou provést nutnou změnu v této oblasti je právě ČSSD

Oranžová kniha ČSSD - Ministerstvo vnitra

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ČSSD

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mladí komunisté budou čelit trestnímu oznámení. Schvalují genocidu

5:01 Mladí komunisté budou čelit trestnímu oznámení. Schvalují genocidu

Komunistický svaz mládeže (KSM), který byl kvůli svému radikálnímu politickému programu po více než …