Bohdalová (ČSSD): Pouhý podpis pod smlouvou postavení kantorů nezlepší

26.07.2010 11:50 | Zprávy

Autorita pedagogů s každým novým školním rokem slábne a situace se stává neúnosnou. Proto je podpora významu postavení učitelů ve výchově a vývoji dětí určitě na místě. Otázkou je, zda ji může zajistit pouhý podpis rodiče pod smlouvou.

Bohdalová (ČSSD): Pouhý podpis pod smlouvou postavení kantorů nezlepší

Se zajímavou vizí přišel jen pár dní po uvedení do funkce novopečený ministr školství Josef Dobeš (VV). Autoritu učitelů by podle jeho slov brzy měla podpořit smlouva mezi školou a rodiči žáků, která by stanovila pravidla chování dětí ve škole. Ministr chce na toto téma iniciovat diskusi s odbornou i laickou veřejností, jak uvedla počátkem týdne řada médií.

Obecně lze iniciativu pana ministra Dobeše bezesporu pokládat za velmi pozitivní. Není pochyb o tom, že role kantorů ve vztahu školy a rodičů, resp. samotných dětí patří k nejpalčivějším problémům současného nejen českého školství. Autorita pedagogů s každým novým školním rokem slábne a situace se stává neúnosnou. Proto je podpora významu postavení učitelů ve výchově a vývoji dětí určitě na místě. Otázkou je, zda ji může zajistit pouhý podpis rodiče pod smlouvou.
Pravidla chování žáků ve škole v současné době upravují školní řády, se kterými se mají povinnost seznámit jak žáci, tak jejich rodiče. Roli smlouvy mezi školou a rodiči, o které mluví ministr Dobeš, tak vlastně plní už dnes. Praxe přesto ukazuje, že reálný vliv na papíře napsaných pravidel na chování dětí je mizivý, naprostá většina rodičů nemá ani ponětí o tom, co školní řád zahrnuje. Lze si jen těžko představit, že podpis na vyznačeném místě pod textem by na jejich přístupu něco změnil.
Problematická je i samotná právní forma. Nelze například nutit k podpisu rodiče, kteří z nějakého důvodu nebudou souhlasit byť s jediným bodem smlouvy. Ani pan ministr si přitom jistě nemyslí, že by se smlouvy řešily s rodiči každého školáka individuálně, což by navíc ani nebylo právě spravedlivé. Stejné otazníky visí nad způsobem vymáhání dodržování smlouvy a případnými sankcemi, které by při nenaplnění smluvního vztahu měly následovat.
Přesto všechno si úvaha pana ministra zaslouží podporu a jeho deklarovaný důraz na posílení autority a společenského postavení učitelů je dobrým signálem. Uvidíme, jakým směrem se debaty na toto téma posunou po několika měsících. ČSSD je každopádně připravena účastnit se takové diskuse a podpořit návrhy, které k posílení autority kantorů na školách reálně povedou.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Kdo řídí Prahu?

Podle všeho byste měl vy, ale přijde vy, že je to spíš Hřib. Myslíte, že tu kumulaci funkcí zvládáte? Proč jste chtěl být primátor, když o vás není vůbec slyšet, za to o Hřibovi až moc? A stojíte za ním, co se týká toho, jak si jako náměstek pro dopravu vede? Vždyť je to jen chaos nebo nějaký skandá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Dramatický schodek rozpočtu 230 miliard a obrana neví, co s penězi

9:15 Vích (SPD): Dramatický schodek rozpočtu 230 miliard a obrana neví, co s penězi

Vláda Petra Fialy zase sestavila výrazně schodkový rozpočet. Schodek 230 miliard korun v situaci, kd…