Ministr spravedlnosti a předseda Legislativní rady vlády Jiří Pospíšil na dnešní tiskové konferenci představil plánované návrhy ústavních zákonů, které chce předložit vládě.
I. Klouzavý mandát poslance
V České republice se jedná o nový právní institut, v celé řadě evropských zemí je však pevnou součástí ústavního systému.Tato změna spočívá v opuštění možnosti souběhu výkonu poslaneckého mandátu s výkonem funkce člena vlády a zavede princip dočasné neslučitelnosti výkonu těchto dvou ústavních funkcí.
Podstata tzv. klouzavého mandátu spočívá v tom, že stane-li se poslanec členem vlády, dojde k dočasnému přerušení výkonu jeho poslaneckého mandátu a výkon tohoto mandátu "sklouzne" na náhradníka z kandidátní listiny stejné politické strany. Přerušení výkonu mandátu poslance - člena vlády je časově vymezeno jeho členstvím ve vládě.
"Po dobu, kdy ministr - poslanec vykonává funkci ministra, nemá poslaneckou imunitu ani jinou ochranu, která přísluší poslanci z Ústavy," doplnil Jiří Pospíšil.
Důvodem pro zavedení tohoto institutu je snaha výrazněji oddělit zákonodárnou moc od moci výkonné i sloučení povinností člena vlády s povinnostmi poslance parlamentu.
II. Rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu
Návrh je veden snahou rozšířit pravomoc Nejvyššího kontrolního úřadu kontrolovat hospodaření s majetkem státu a plnění státního rozpočtu také o pravomoc kontrolovat zákonnost hospodaření územních samosprávných celků se svým majetkem a o pravomoc kontrolovat hospodaření právnických osob veřejnoprávní povahy.
"Nepočítáme přitom s tím, že by Nejvyšší kontrolní úřad kontrolovat i účelnost nakládání s majetkem u obcí a krajů, kontrolovat bude pouze zákonnost. Co se týče výčtu subjektů, kterých se bude týkat kontrola hospodaření právnických osob, ten bude vymezen v zákoně o Nejvyšším kontrolním úřadu," zaznělo z úst ministra spravedlnosti.
Toto rozšíření napomůže zajistit vyšší míru transparentnosti veřejných zakázek a snížit prostor pro korupci ve veřejném sektoru.
"Já osobně zastávám názor, že je možné, aby novela zavádějící klouzavý mandát poslance a rozšiřující pravomoc Nejvyššího kontrolního úřadu byla účinná ještě během tohoto volebního období, tuto variantu preferujeme," reagoval Jiří Pospíšil na otázku nabytí účinnosti představované novely Ústavy.
III. Další uvažované změny
1. Přímá volba prezidenta
Cílem navrhované novely je umožnit přímou volbu prezidenta. Kandidáta může navrhnout každý občan České republiky, který dosáhl 18 let, podpoří-li jeho návrh petice podepsaná 50 000 občany. Takto navržený kandidát bude povinen složit kauci. Kandidáta bude moci navrhnout rovněž skupina 20 poslanců nebo 10 senátorů. V tomto případě se složení kauce nepředpokládá.
Návrh právní úpravy přímé volby prezidenta republiky je předkládán ve dvou variantách. Varianta I je založena na jednokolovém většinovém volebním systému. Varianta II počítá s dvoukolovou většinovou volbou prezidenta republiky a má dvě podvarianty.
Návrh bude předložen představitelům vládní koalice, aby si zvolili výsledný model. "Přímá volba bude připravena v řádech dnů. Nyní bude záležet na lídrech koalice, zda se dohodnou na jedné z nabízených variant, tedy zda úprava půjde do legislativního procesu. Technicky je to možné stihnout tak, aby se příští volba prezidenta konala již podle nové právní úpravy; záleží na politickém rozhodnutí," doplnil ministr spravedlnosti.
2. Zavedení tzv. vyslovení konstruktivní nedůvěry vládě
"Vláda by tímto krokem měl získat větší míru stability. Měla by být odvolána pouze v případě, že se rýsuje varianta nové vládní sestavy, která bude mít v parlamentu dostatečnou podporu. Inspirací v této úpravě nám bylo Německo, kde tento model konstruktivního vyslovení nedůvěry funguje," uvedl Jiří Pospíšil.
3. Přijetí ústavního zákona o podmínkách vyhlášení a průběhu celostátního referenda
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ministerstvo spravedlnosti