Vážená paní poslankyně, vážený pane poslanče,
vážená paní senátorko, vážený pane senátore,
v prosinci loňského roku byl v rámci 36. schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky projednán v prvním čtení vládní návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, tzv. protikuřácký zákon. Tím byl učiněn první krok v rámci nadcházejícího legislativního procesu. Ačkoliv se tato legislativní předloha netýká výhradně opatření zaměřených proti kouření tabákových výrobků a obsahuje i mnoho jiných kontroverzních restrikcí, jako je třeba cenová regulace prodeje alkoholických nápojů, obracíme se na vás touto cestou právě zejména kvůli nejdiskutovanější otázce, a to zákazu kouření v restauracích a jiných pohostinských zařízeních.
Zákaz kouření v restauracích je v současnosti považován za samozřejmou, veřejností hojně podporovanou, svým způsobem módní a v zahraničí téměř již nediskutovatelnou záležitost, která jako by měla být zcela zásadním milníkem na cestě za „záchranou naší civilizace“. Tak tomu ovšem není. Žádná z těchto skutečností není rozhodujícím ani dostatečným argumentem pro to, aby musel být tento institut zaveden také v naší zemi. Veřejné mínění či zahraniční vzor by se v žádném případě neměly stát záminkou k tomu, aby byly erodovány základní principy, jakými jsou svoboda či právo nakládat se svým majetkem dle vlastní vůle. Jako představitelé Strany soukromníků České republiky, která zastupuje zájmy statisíců živnostníků a podnikatelů, jsme přesvědčeni o tom, že politik, který se řadí mezi zastánce demokracie a svobody, by se neměl při svém rozhodování nechat ovlivňovat ani populistickými svody, ani módními trendy a měl by se výhradně řídit právě těmito základními hodnotami, tedy svobodou a demokracií, které tak úzce souvisí i s ochranou soukromého vlastnictví a právem vlastníka rozhodovat o svých statcích na základě své vlastní vůle.
V souvislosti s návrhem na zákaz kouření v restauracích je namístě zejména připomenout skutečnost, že je to právě sektor gastronomie a pohostinství, který patří k těm odvětvím soukromého podnikání, jež podléhají již v současné době velmi přísné, až nepřiměřené regulaci. Kvůli tomu jsou vstupní náklady, které by i bez všech souvisejících norem byly nadprůměrné, uměle navýšeny a také u již zavedených podniků jsou pak další, následné investiční výdaje, zapříčiněné stále novými regulačními opatřeními ze strany státu, průběžně vynucovány. Jedná se zejména o náklady související s hygienickými normami, ale také s povinnostmi vyplývajícími z ochrany autorských práv, z právního rámce účetní evidence nebo nejnověji s povinnostmi označování potravin a alergenů atp. Je třeba pak také zdůraznit, že fyzické či právnické osoby podnikající v oblasti gastronomie a pohostinství byly již v minulosti nuceny k výdajům a investicím vyplývajícím z norem, jejichž cílem bylo, stejně jako je tomu v případě výše uvedeného návrhu zákona, regulovat kouření tabákových výrobků a zavést opatření na ochranu před jejich vlivy.
Mnohé z provozoven tak v důsledku minulých legislativních iniciativ investovaly nemalé finanční prostředky např. do stavebních úprav svých vnitřních prostor, tak aby zajistily oddělení kuřáckých a nekuřáckých prostor. Považujeme proto za hrubě nespravedlivé a diskriminující, aby tyto prostředky v řádech statisíců i milionů korun v jednotlivých případech byly vynaloženy zbytečně a v souvislosti s plošným zákazem kouření v restauracích přišly nazmar.
Nejen s ohledem na výše uvedené argumenty bychom chtěli apelovat na to, aby plošný zákaz kouření v restauracích a jiných soukromých objektech nebyl schválen. Jsme stále přesvědčeni, že stát by měl do soukromí a do vlastnických práv zasahovat minimálně a jen tehdy, pokud je to skutečně nezbytně nutné. Je jistě zcela správné, že bylo v minulosti přistoupeno k zákazu kouření ve skutečně veřejných objektech či na pracovištích, která nejsou zcela jednoznačně místem dobrovolného výskytu. Takto jednoznačně tomu ovšem není v případě pohostinských zařízení, jejichž výběr je pro zákazníka otázkou ryze jeho svobodného a dobrovolného rozhodnutí. V této souvislosti pak lze podotknout, že toto dobrovolné rozhodnutí je zejména v posledních letech stále jednodušší, neboť i bez přijetí regulace podíl nekuřáckých restaurací na trhu stále rychleji stoupá a tržní prostředí tak samo reaguje na poptávku nekuřácké části naší populace. Neexistuje však jediný důvod, pro který by mělo být těm, kteří spatřují v kuřáckém charakteru svého podniku svou konkurenční výhodu, zamezeno, aby i nadále vycházeli vstříc té části klientely, které tento charakter vyhovuje. Jinými slovy, je-li kouření tabákových výrobků legální činností, pak by měli mít i ti, kteří kouří, při výběru restaurace možnost svobodné volby. A pokud zastánci zákazu kouření tvrdí, že dosud nekuřáci byli diskriminováni, pak s přijetím zákazu kouření dojde naopak k diskriminaci kuřáků. Právě s ohledem na rostoucí počet nekuřáckých restaurací, které v některých místech dnes již bezpečně dosahují poloviny provozů, lze pak tvrdit, že optimálním přístupem k otázce kouření v restauracích je ponechání stávajícího stavu, kdy poptávka veřejnosti nachází svou odezvu i v nabídce samotných provozovatelů. To je totiž jediná možná cesta jak dosáhnout toho, aby ani jedna ze skupin obyvatel nebyla diskriminována.
Ponechání stávajícího stavu je pak nejšetrnější variantou také ve vztahu k samotným provozovatelům restaurací a hospod. Je třeba podotknout, že neexistuje žádná relevantní studie, která by vyvracela argument, že zákaz kouření zapříčiní pokles tržeb, nebo dokonce krach některých provozoven. Tento stav může nastat zejména v menších městech či obcích, kde jsou hospody mnohdy závislé na stabilní klientele, která je většinově kuřácká. Proto by v takových případech mělo právo volby zůstat v rukou samotných majitelů těchto podniků, neboť nelze-li jednoznačně prokázat, jaký dopad zákaz kouření na jejich další osud bude mít, neměl by stát k takovému restriktivnímu opatření přistupovat.
Vážení zákonodárci, z uvedených důvodů chceme touto cestou apelovat na zachování zdravého rozumu a zastavení dalšího nesmyslného regulačního opatření, které je v přímém rozporu s lidskou svobodou, důrazem na odpovědnost každého jedince za vlastní život a s ochranou soukromého vlastnictví a investic. Chceme důrazně upozornit na to, že svým hlasem na podporu protikuřáckého zákona ponesete přímou politickou odpovědnost za zmaření prostředků, které podnikatelé v pohostinství již v minulosti v důsledku tlaku ze strany státu na tzv. boj s kouřením vynaložili. Bude se jednat o další agresivní průlom do stability podnikatelského prostředí a vlastnických práv učiněný tvrdým politickým rozhodnutím.
Průlom, jakého jsme byli v minulosti již mnohokrát svědky, mimo jiné například v období totality a znárodňování, kdy stát zasahoval do vlastnických práv obdobně agresivním způsobem.
Chceme vás touto cestou vyzvat, abyste nepodlehli tlaku aktivistů a fundamentalistů, mnohdy veskrze podivných a nedůvěryhodných osob, které se na všech politických úrovních, včetně úrovně ministra zdravotnictví a jeho kolegů ve vedení tohoto resortu, snaží prosazovat normy a nové regulace mající za cíl bourat tradiční principy a hodnoty, na kterých stojí naše společnost. Každý ústupek těmto lobbistům údajného dobra, paternalismu a sociálního inženýrství je krokem činěným na úkor naší svobody a pro každého politika je zhoubné nechat sebou těmito lidmi manipulovat. O tom jsme se ostatně v minulosti již mnohokrát přesvědčili. A bude-li přes veškeré logické argumenty schválen zákon plošně zakazující kouření v restauracích, nezbývá než se ptát, k čemu vás, volené zástupce, tito lidé donutí příště, jaké další zákazy, restrikce, represe a možná i politické zvraty můžeme od vás očekávat? Přesto věříme, že tlakem na vás vyvíjeným se nenecháte manipulovat. Dnes ani příště.
Petr Bajer Rudolf Baránek,
předseda 1. místopředseda
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV