Knížák: Nedám se jen tak, budu bojovat

05.03.2010 10:15 | Zprávy

Jak se změnila Národní galerie za 11letého působení jejího generálního ředitele, plánuje vstup do politiky a jak se vyrovnává s negativní kritikou? V exkluzivním rozhovoru pro ParlamentniListy.cz odpovídal Milan Knížák.

Knížák: Nedám se jen tak, budu bojovat

Pane řediteli, ministr kultury vyhlásil na konci února výběrové řízení na obsazení vašeho místa včele NG. Skončíte tedy dříve, než až na konci roku 2011, jak se říkalo původně?

Ministr Riedelbauch stále tvrdí, že skončím až v roce 2011, že chtějí vybrat někoho jakoby dopředu, aby se dotyčný mohl připravit. Popravdě moc tomu nevěřím. A budu se bránit.


Jak?

To nebudu prozrazovat. Prostě jim to jen tak nedám. Nejsem si vědom žádné zásadní chyby. Naopak jsem si vědom mnoha věcí, a mohu je doložit, co jsem pro galerii udělal. Ministr mě samozřejmě může odvolat, ale neměl by tak činit bezdůvodně. Argumenty jdou za mnou, galerii jsem přebíral v naprosto šíleném stavu, byla totálně zadlužená v řádu set milionů, rozháraná a bez koncepce. Dávali jsme ji dlouho a těžce dohromady. Dodnes se s tím vypořádáváme. Chci odejít tak, aby to NG nenarušilo a chtěl bych se podílet na výběru mého nástupce.


Koho byste si představoval místo sebe?

To ještě nevím přesně, ale mám jasnou představu o typu vhodného člověka. Napadá mě i pár jmen lidí, kteří by tomu mohli odpovídat, ale přirozeně si je zatím nechám pro sebe.

Přál bych si, aby dotyčný pokračoval v tom dobrém a nebyl destruktivní. Jistě bude mít svoje priority. Ale, nedřel jsem se 11 let jako blázen za směšné peníze jen proto, aby se to teď zase celé pokazilo a vrátilo do stavu, který byl před mým nástupem. Opakuji: z mé strany je práce v NG charita! Necelých 60 tisíc měsíčně hrubého, nástupní plat 28 tisíc, to je opravdu směšné - vzhledem k hodnotě majetku, jež spravujeme a který představuje 600 až 900 miliard korun. A teď si to srovnejte například s ředitelem Českého rozhlasu, který bere nesrovnatelně víc. Připadá mi to absurdní.


Nicméně, vy v té výběrové komisi nejste...

Nejsem a považuji to za chybu. Nesouhlasím s  výběrem lidí, které do ní ministr jmenoval. Jsou v ní lidé a priori zaměření proti NG. Navíc, většina z nich je specializována na současné umění. A moderní umění představuje pouze část NG. Máme pět sbírek, přičemž moderního umění se týká jen jedna a část druhé z nich, jde o sbírky „Moderního a současného umění" a „Grafiky a kresby".


Ministr Riedelbauch už v tisku potvrdil, že by rád ředitele vybral do voleb. Proč najednou takový spěch?

Na mě se tváří přívětivě, ale uvědomuji si, že jsou tam silné politické tlaky. Jak Paroubek, tak Jandák se už veřejně vyslovili proti mně. Na ministerstvu se změnila situace v momentě, kdy se prvním náměstkem stal pan Karabec, člen ČSSD.


Čím jim vadíte?

Vším. Byl jsem evidován jako nepřítel státu od roku 1966. Zdá se, že jsem jím pořád. Jsem si jist, že ty tlaky jsou hlavně kvůli mým politickým postojům. Paroubek a spol. nemohou skousnout, že vystupuji jasně pravicově, neskrývám to a nikdy nebudu. Jako ředitel NG pracuji zcela loajálně ke státu, ale jako občan mám právo na politický názor. Paroubka považuji za hrozbu pro demokracii. Jde mu jen o uchvácení moci.

Řada lidí z oblasti umění by dnes NG ráda opět ovládla, protože už není zadlužená a normálně funguje. Vytýkají nám, že nesledujeme módní trendy, ale to je to nejhorší, co by nás potkalo. Dělám vše pro to, aby NG byla jiná, než ostatní muzea umění ve světě. Ty se často mění v zábavní podniky. Jsem přesvědčen, že muzeum umění má být především edukativní. Kladu důraz na to, aby bylo jasné, že se jedná o českou Národní galerii s vlastním pohledem. Musíme se zabývat hlavně českou historií, máme ještě dlouho co dohánět, protože za socialismu se falšovaly i dějiny umění. Vytýkají nám, že nesbíráme současné umění, ale opak je pravdou. Ještě za ministra Dostála jsme založili „Sbírku nejmladších", to je ryze současné umění. Dokonce jsme vydali v závěru loňského roku publikaci „Umění přelomu milénií ve sbírkách NG". Za  období 1999-2009 jsme získali asi tisíc děl zcela současného umění (nepočítám ostatní akvizice), což je ohromné číslo. V té knize jich je 350 zobrazeno.


Vloni
jste zahájil již 11. rok v čele NG. Co se vám nejvíc povedlo?

Nikdy mi nešlo o izolované úspěchy. Snažil jsem se galerii vést tak, aby měla trvalý smysl. Podařilo se nám vybudovat velmi úspěšné ediční oddělení. Žádná podobná instituce nevydává tolik kvalitních publikací jako NG. Už 3 roky po sobě naše katalogy vyhrály titul „Nejkrásnější kniha roku". Podařilo se nám vytvořit sofistikované expozice ve všech objektech. Některé prostory ještě restaurujeme. Vybudovali jsme lektorské oddělení v šíři, která tu nikdy nebyla. Pořádáme kolem 2 000 programů ročně. Povedlo se nám získat i zahraniční akvizice jen proto, že znám řadu osobností světové scény. Získali jsme tisíce věcí jako dary v ČR i v cizině. Nakupujeme levně mladé autory, je to bohatý materiál, z něhož se část určitě zhodnotí. Podstatné bylo i objevení řady  outsiderů, kteří nikdy nebyli v NG zastoupeni - Brázda, Sobotka, Macek, Šlenger ... z některých se už staly legendy.


A co se vám nepovedlo?

Jak jsem již uvedl, netoužím po zvýznamnění se nějakými obřími akcemi. Jde mi jen o to, aby galerie strukturovaně fungovala. Mým cílem byla a je trvalá práce na potvrzování smyslu galerie jako muzea umění v českém teritoriu, a to se ve velké míře  povedlo.


V listopadu 2003 jste si v ČTK postěžoval, že 80 procent děl je v depozitářích a jen 20 procent se vystavuje. Jak se tohle změnilo za vašeho působení?

To jsem mluvil jen o sbírce moderního umění. Pořád se ukazovaly stejné notoricky známé věci. Kurátoři ani pořádně nevěděli, co v depozitářích je.

Ale s těmi procenty je to jinak. Vystavuje se ještě méně děl, než je 20%. NG spravuje více než 350 tisíc děl, ale vystavuje se jich vždy jen několik tisíc. To je normální situace. Žádné muzeum na světě nevystavuje víc, než těch několik procent.


Kritici vám často vyčítají, že se NG pod vaším vedením dostala do mezinárodní izolace, že odmítá půjčovat díla a že sama není schopna k nám umění přivést...

Na číslech byste viděla, že to není pravda. Utnul jsem praktiky z totality, kdy NG neměla šanci navazovat zahraniční spolupráci, a tak kvůli kontaktům fungovala jako půjčovna. Tím, mimo jiné, umělecká díla trpí. Dávno předtím, než jsem přišel do NG, jsem věděl, že to je špatně. Tak jsem tu výpůjční praxi zkrátka zastavil. Půjčovali jsme díla pouze na významné výstavy a jen ta, která byla restaurátory uznána jako transportu schopná. Když se podíváte do řady světových muzeí, zjistíte, že řada děl vypadá jakoby je namalovaly včera. Jsou tak přerestaurovaná, že na nich nezbylo nic původního...

Zavedl jsem též praxi reciprocity. Za zápůjčky děl z expozice žádáme jako reciproční náhradu díla podobné kvality a významu. Díky této nové praxi jsme do Prahy zadarmo dovezli řadu význačných děl.

Takto systematicky jsem budoval image galerie. Získali jsme tak i mezinárodní respekt. Udělali jsme z české národní galerie samostatnou instituci, která nekopíruje ostatní a ví co chce.


Neměl jste zrovna idylické vztahy s některými novináři -  vytýkali vám například, že umělecká kvalita nakupovaných děl byla dosti pochybná. Co na to říkáte?

Naši kritici chtějí, abychom kupovali od 5-10 nejznámějších autorů, kteří jsou takzvaně v módě. My jsme naopak dělali vše proto, abychom získali široké spektrum současného umění. Záměrně sbíráme díla z nejrůznějších oblastí.


Je pravda, že pro některé umělce jste natolik negativní postavou, že NG odmítají prodávat svá díla?
(napsal iDnes 23.7.09 - pozn. aut.)

Takový byl jen jeden, a to výtvarník Mančuška. A pak vlastně ještě David Černý, ale ten nám nabízel k prodeji jiné dílo, než jsme chtěli od něj koupit, což je poněkud jiný případ. Všichni ostatní nám svá díla prodali, když jsme o ně projevili zájem.


Co vlastně chystáte, až v NG skončíte? Chcete ještě působit jako umělec?  Nebo se chcete realizovat v politice?

(V r. 1998 neúspěšně kandidoval za ODS do Senátu na Berounsku - prošel do 2. kola, ale vyhrál dosavadní senátor Jiří Rückl, kandidát 4koalice - pozn. aut.)

Nepřestal jsem být umělcem, to není povolání takzvaně od-do. Zůstal bych umělcem, i kdybych byl metařem nebo prezidentem světa. Nepřemýšlím, co budu dělat, to přijde samo. Do politiky aktivně vstoupit nechci, ale rozhodně se jí dál budu zabývat jako občan. Politika má být věcí všech, a ne jen parlamentu a stran. Politika řídí náš život a je naší povinností se o svůj život starat.

Výtvarnice Veronika Bromová dle médií vyzvala "Knížák na Hrad!" Co vy na to? Láká vás to?

/smích/ Určitě bych to zvládl bez problémů, ale když vidím, jak to ničí Václava Klause a předtím Havla, tak rozhodně nemám zájem. O prezidentování vůbec nepřemýšlím. Mě by tam stejně žádná politická garnitura nezvolila, bojí se mě jako čerta.

K tématu:
Rafani se měli vykálet veřejně, prohlásil Knížák
Život je divně zamíchanej, říká Knížák o svém odvolání

Foto: Kateřina Kašparová

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Kašparová

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Učitelé loni v průměru vydělávali 49 tisíc korun měsíčně

10:22 Český statistický úřad: Učitelé loni v průměru vydělávali 49 tisíc korun měsíčně

Učitelé v regionálním školství v roce 2023 pobírali po započtení všech příplatků a odměn průměrnou h…