Na serveru PrvníZprávy.cz, kde jste ředitel, jste se vymezili vůči kandidátovi Janu Svobodovi titulkem, který upozorňuje na možný vliv mocenských skupin na působení ČT. Jak byste podobným praktikám bránil?
V první řadě je nutné říci, že jsem se nevymezil vůči Janu Svobodovi já, ale daný redaktor.
Nicméně ČT by měla být v každém případě garantem vyváženého a objektivního zpravodajství a publicistiky. Jakékoli nevyvážené zpravodajství či nekorektní chování redaktorů je zcela nepřijatelné. Tímto způsobem se lze zcela vyhnout jakékoli možnosti ze stran lobbistů a vlivových skupin ovlivňovat zpravodajství či publicistické reportáže. Zejména publicistika musí být imunní vůči případným snahám některých skupin o zastavení odvysílání pořadu či reportáže, který se „někomu nelíbí". V takovém případě je povinností ČT o takové snaze veřejnost informovat a pochopitelně danou reportáž odvysílat. ČT rozhodně nesmí být televizí vládnoucí garnitury, ale televizí daňových poplatníků, kteří si ji platí a kteří očekávají profesionální a maximálně objektivní, korektní a vyvážené zpravodajství. ČT má tu výhodu, že není závislá na komerčních penězích, a proto se nemusí podřizovat zájmům žádné z finančních skupin, které si hodlají kupovat svoji moc. Jsem jednoznačně toho názoru, že pokud ČT bude své diváky („akcionáře") veřejně informovat o všech zákulisních snahách o jakoukoli manipulaci s informacemi, pak se z ní skutečně může stát zcela svébytná a nezávislá instituce.
Mým zájmem je dělat svoji práci pro veřejnost, která si platí objektivitu, nezávislost a kvalitu. O práci pro zájmové či mocenské skupiny zájem nemám.
Na funkci generálního ředitele kandiduje dvaatřicet zájemců. Kolik z nich znáte, kolika z nich si vážíte?
Z médií znám téměř všechny, osobně některé. Mnohých si vážím pro jejich uměleckou tvorbu (Fero Fenič, Stanislav Vaněk), některé pro jejich profesní znalosti (Roman Bradáč, Milan Šíma, Jan Vít), některé pro manažerské vlastnosti (Petr Dvořák).
SLEDUJEME dlouhodobě témata: Jiří Janeček a Česká televize
Koho považujete za svého největšího rivala?
Já osobně s nikým nesvádím boj, a tedy nikoho nevnímám jako svého soupeře. Pouze předkládám svoji vizi o budoucnosti České televize, ve které se odrážejí mé profesní zkušenosti. Kandidaturu nevnímám jako válku č souboj. Je to veřejná soutěž, v níž musí obrazně řečeno zvítězit Česká televize jako veřejnoprávní a nezávislá instituce, tedy hlavně diváci a daňoví poplatníci. A za tento výběr nese zodpovědnost právě rada, na níž leží největší část zodpovědnosti za budoucnost ČT.
Jste pro zachování reklamy na všech kanálech České televize?
Nejsem. Reklama na ČT měla být původně podle zákona pouze do skončení digitalizace, aby na tento proces získala ČT prostředky. Další část peněz byla určena pro fond kinematografie. V novém návrhu zákona zůstává reklama na ČT4 a ČT2 a získané prostředky se použijí na fond kultury a pro menšinové sporty. Je ovšem také nutné říci, že reklama představuje vstup soukromého kapitálu do ČT a to je i riziko z pohledu možného ovlivňování. To je však dle mého názoru zcela nepřípustné. ČT si platí občané naší země a z těchto peněz, kterých rozhodně není málo, lze nabídnout kvalitní program a kvalitní službu, která je v naší společnosti dle mého názoru nezastupitelná a je nedílnou součástí našeho kulturního dědictví. Česká televize by měla být oázou objektivity, korektnosti a nestrannosti.
Považujete všechna oddělení ČT za smysluplná? Zrušil byste nějaká, případně vytvořil nová?
V ČT proběhla restrukturalizace, a podle mého názoru ne zcela úspěšná. Je vidět, že řízení programu jednotlivými intendanty není ideální stav. Zde bych se vrátil k jednotnému programovému vedení minimálně pro ČT1 a ČT2 i s částečným přesahem na ČT4 a ČT24. Jsem přesvědčen, že bych díky mým dlouholetým zkušenostem s televizním provozem dokázal výrobu racionalizovat. Která oddělení bych zrušil a která posílil, však nelze říct jenom na základě „organizačních pavouků" zveřejněných na webu ČT.
Jak se díváte na vliv nových médií v rámci televizního průmyslu? Jak hodnotíte práci týmu Milana Fridricha?
Nová média jsou samozřejmě velmi užitečná pro zpětnou reakci diváků na program a zároveň se ČT dostává k potenciálním divákům všemi možnými komunikačními kanály. Milan Fridrich a jeho tým podle vnějšího pohledu odvedl dobrou práci.
Může být pro ČT konkurentem i menší televize typu TV Barrandov? Pokud ano: kde přesně?
Pro Českou televizi by neměl být žádný subjekt konkurencí. Jinými slovy ČT by neměla a nemůže být srovnávána s komerčními televizemi a nesmí s nimi ani soupeřit. ČT jako veřejnoprávní instituce má v mediálním prostředí jasnou a nezaměnitelnou úlohu. ČT by měla divákům otevírat dveře do historie, vědy, kultury, a stejně tak i k současnému dění v oblasti ekonomie či politiky. Stejně tak by měla nabízet maximální prostor pro český sport a českou filmovou a televizní tvorbu. ČT by neměla sytit diváky kvantitou, ale kvalitou, která vzdělává, je prevencí i osvětou, a která nikdy nesmí sestoupit ze svých priorit a zodpovědnosti.
- SLEDUJEME téma: Volba nového šéfa ČT
Jste spokojen s moderátory zpravodajství, nebo byste některé tváře obměnil?
Určitě bych změnil Události na ČT1 oproti ČT24, kdy by v hlavním čase měly být na ČT1 zprávy rychlejší, atraktivnější a kratší. S tím by také souvisel možný nový výběr moderátorů.
Před dvěma lety jste byl ve finálovém kole volby GŘ. Tehdejším vítězem se stal Jiří Janeček. Jaké (jeho) dva roky to byly z Vašeho pohledu?
V tomto období byla úspěšně dokončena digitalizace, zároveň se však objevilo obzvláště v poslední době mnoho kritiků ohledně programové skladby a hospodaření ČT. Bylo by však předčasné kritizovat či chválit, dokud se neseznámím se všemi relevantními a konkrétními čísly a audity.
Snižoval byste poplatky koncesionářů, nebo ne?
To je zajímavá otázka, a obvykle bývá v opačném gardu, zdali bych je zvyšoval. Poplatky bych zanechal na současné úrovni. Kdybych teď řekl „snížím poplatky", tak by to bylo ode mne populistické a nezodpovědné. Nicméně osobně vidím smysl poplatků v té rovině, že daňový poplatnicí by měli za své peníze dostat spolehlivost, serióznost a kvalitu. ČT by měla rozhodně s občany více komunikovat a vysvětlovat jim své cíle a své poslání, které je opravdu nezastupitelné. Lidé by totiž neměli peněz vynaložených na veřejnoprávní televizi litovat, a to si mimo jiné kladu i za jeden ze svých cílů. Do Národního divadla také nechodí každý, ale jsme rádi, že takový svatostánek naší kultury máme a ČT by měla být takovým mediálním Národním divadlem, na nějž se nemusíme dívat od rána do večera, ale víme, že tam vždy nalezneme špičkovou úroveň, serióznost a kvalitu.
Jakým způsobem byste zaplnil mezeru v rozpočtu, která vznikne možným omezením reklamy na ČT? Omezil byste například původní tvorbu?
Mým cílem je současný objem původní tvorby zanechat a v budoucnu i zvýšit. Omezení reklamy na ČT způsobí, že ČT bude odvádět státu více peněz, neboť na rozdíl od komerčních TV si může nárokovat odpočet DPH jenom v poměru ke komerční činnosti. Finanční zdroje se musí najít v optimalizaci nákladů, v efektivitě všech procesů, zhodnocení poměru interních a externích kapacit. Další dílčí zdroje jsou např. z prodeje autorského obsahu a práv apod. Domnívám se, že peněz má ČT dostatek. Jde jen o to, jak je co nejefektivněji využít a tady si myslím, že má ČT hodně velké rezervy.
Čtěte také:
-
Kandidát na šéfa ČT: Televizi nelze řídit z kožených lenošek za zavřenými dveřmi
-
Okamura radí. Ať šéfa ČT zvolí koncesionáři. Hloupost, říkají zasvěcení
-
Slovenský film Cigán platila ČT. Jandák se brutálně rozčílil
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový