Volební preference setrvale vede hnutí ANO. A poměrně výrazně. Čím to je, že Andreji Babišovi příliš neubližují různá podezření typu Čapího hnízda či dluhopisů?
Mezi „tradičními“ politiky je populární kopat do Babiše, ačkoliv oni sami mají za posledních 30 let máslo na hlavě ve velmi podobných kauzách. To, co u Andreje kritizují, oni sami svojí politikou dlouhodobě umožňovali. Podíváme-li se na politiky, kteří zázračně zbohatli a už třeba ani v politice nejsou, zjistíme, že často sami něco dost podobného aktivně dělali. V tom mi přijde jejich kritika, ač třeba věcná, velmi pokrytecká. Přesto se však ministr Babiš drží v popularitě stále velmi dobře. Kde je zakopán pes?
Nedávno jsem s přáteli diskutoval nad výstupy prezentovanými na jedné profesní konferenci. V rámci analýzy tam zaznělo, že okolo 80 procent lidí v České republice pravidelně čerpá informace pouze ze tří různých zdrojů a aktivně žádné další zdroje nehledá. Co to znamená? Pokud bychom si to představili na příkladu, pak jeden člověk aktivně sleduje: jedny noviny – podle čtenosti to bude pravděpodobně nejprodávanější Blesk, nebo řekněme Lidové noviny či Mladá fronta DNES (druhé dva tituly patří Andreji Babišovi, ale to nemusí být relevantní). Dále sleduje jednu televizi – nejspíš TV Prima, protože ta „má nejlepší zprávy přece“, a jeden internetový portál – řekněme iDNES nebo třeba ParlamentníListy.cz. Variantou může být ještě rozhlas, například Rádio Impuls či Frekvence 1. Co není v těchto třech zdrojích, se prostě nestalo. Role sociálních sítí, a tam funguje aktivně okolo tří milionů Čechů, Moravanů a Slezanů, je sice významná, ale logicky sdružuje v sociálních bublinách lidi s podobnými zájmy a rozpoložením.
Kolikrát se můžete na Facebooku mezi svými přáteli dočíst: „Kde to ten Babiš bere? V mém okolí neznám nikoho, kdo by volil ANO.“ Jednoduché vysvětlení. Kritici „politiky“ Andreje Babiše, pokud nevstupují do veřejného prostoru v jednom ze tří vybraných kanálů, které zrovna lidé většinově sledují, kritizují převážně pro ty, kteří s Andrejem Babišem už stejně nesouhlasí. Ten navíc vyráží do prostoru „mezi lidi“, chytře cílí online reklamu a stojí za ním minimálně třetina jeho loajálních zaměstnanců. Takový mozkový trust a pracovní a materiálové zázemí, jaký dodá 10 000 zaměstnanců – lidí z holdingu, nemá k dispozici žádný politik.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Oldřich Szaban