Vítězka Ocenění Českých Podnikatelek Marta Nováková: Na rusky mluvících trzích je hlad po technologiích

02.12.2016 15:50 | Zprávy

Marta Nováková je vítězkou 9. ročníku Ocenění Českých Podnikatelek v kategorii Velká firma. Její společnost U&SLUNO je už čtvrt století ostravskou jedničkou v oblasti IT technologií a současně je také významným exportérem. V rozhovoru nám prozradila, jaká je její zkušenost s podnikáním a jaké má plány do budoucna.

Vítězka Ocenění Českých Podnikatelek Marta Nováková: Na rusky mluvících trzích je hlad po technologiích
Foto: Ocenění Českých Podnikatelek
Popisek: Zakladatelka soutěže Ocenění Českých Podnikatelek Helena Kohoutová s vítězkou Martou Novákovou

Jak jste se poprvé dozvěděla o projektu Ocenění Českých Podnikatelek?

Na soutěž mne upozornili kolegové ze Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Zvítězila jste v kategorii Velká firma. Cítíte se být velkým hráčem?

To bylo pro mne velké překvapení, protože podle mezinárodních měřítek jsme firma do 500 zaměstnanců a ta patří do „small and medium business“, takže jsem s tímto vítězstvím vůbec nepočítala, a upřímně v tom mezinárodním businessu velkým hráčem skutečně ještě nejsme. Věřím ale, že jsme významným hráčem, se kterým musí počítat i ta opravdu velká konkurence.

Jaké je vaše vzdělání? Inklinovala jste vždy k oboru IT a systémového inženýrství?

Já jsem absolventkou Technické univerzity – Vysoké školy báňské v oboru systémové inženýrství, takže nejsem daleko od svého původního zaměření. Nicméně velkou část svého profesního života jsem pracovala v maloobchodu – konkrétně v PRIORu – a teprve po revoluci jsem tyto dvě „specializace“ spojila a dnes moje firma realizuje IT projekty v retailových společnostech.

Kdo je vaším typickým zákazníkem a který je váš nejžádanější produkt?

Naše specializace je implementace informačních systémů v maloobchodních, velkoobchodních, logistických a distribučních společnostech. Takže jsou to především obchodníci, jak ti mezinárodní, tak lokální. Klíčovou částí našich řešení jsou aplikace pro řízení retailové logistiky, řízení sortimentu, optimalizaci nákupu, forecastingové systémy nebo věrnostní systémy. Dnes se hodně soustřeďujeme na využití mobilních technologií, které podporují retailové procesy a velký zájem zákazníků je v oblasti e-commerce, a to jak B2B, tak B2C.

Jak velká část vaší produkce jde na export? Chystáte se tento podíl ještě zvýšit?

Je třeba říci, že naší „produkcí“ je primárně prodej licencí a služeb, tj. lidské práce. Odhadem to je cca 35 % z celkových tržeb.

Kam všude exportujete?

Exportujeme pochopitelně na Slovensko, Ukrajinu, do Ruska, dále do Kazachstánu, ale také do Německa, Francie nebo USA.

A který trh je pro vaše podnikání nejzajímavější? Ať už co do finančního, tak profesního hlediska.

Z pohledu tržeb a zisku je to stále ČR, ze strategického pohledu jsou to rusky mluvící trhy, kde věříme, že naše tržby dlouhodobě porostou, protože je tam velký „hlad“ nejen po technologiích, ale hlavně po znalostech našich konzultantů.

Vaše sídlo je v Ostravě. Je to pro váš byznys výhodná poloha? Máte vztah k moravskoslezskému regionu?

Naše firma byla založena v Ostravě, stále tam má nejen centrálu společnosti, ale i klíčovou skupinu pracovníků a je tam také naše servisní divize. V Moravskoslezském regionu jsem dlouhá léta žila a mám k němu stále velmi pozitivní vztah, protože jsou tam pracovití a kvalifikovaní vzdělaní lidé.

Jak řešíte složitou situaci na pracovním trhu v současné době? Kde sháníte kvalifikované posily?

Ano, je to obtížné a pro naše retailové specializace obzvlášť. Spolupracujeme s několika univerzitami, vychováváme absolventy škol, ale přijímáme také zkušené pracovníky z nadnárodních retailových společností, kteří u nás nacházejí příležitost k větší seberealizaci. Využíváme také pracovníky na Ukrajině, kde máme partnerskou firmu, především jejich služby ve vývoji SW.

Máte nějakou vizi, kam byste chtěla firmu v budoucnu ještě posunout?

Dnes se považujeme za lídra v ČR v oblasti specializovaných IT řešení pro retail, logistiku a distribuci. Rádi bychom byli považováni za evropského lídra v naší specializaci. Je to velká výzva a předpokládáme, že pro náš další růst bude vhodná akvizice s firmou z naší oblasti, která bude mít stejný cíl.

Jaký je váš největší dosavadní úspěch?

Můj největší životní úspěch jsou moji dva synové, kteří jsou vzdělaní, v mnoha směrech nadaní, humánní a čestní lidé a mají před sebou doufám šťastný a spokojený život ve svých profesích. Pokud se týká firmy, myslím, že největším úspěchem je to, že jsme stále na trhu, už více než 25 let, že si posilujeme pozici a stále přemýšlíme, jak lépe uspokojovat potřeby našich zákazníků.

Jaký máte názor na podnikatelské prostředí v České republice?

Nestálost našeho politického systému se odráží v mnohdy nesmyslné byrokracii s dopady do nestabilního, neprůhledného a nelogického legislativního prostředí. S tímto vším se musí podnikatel v ČR umět vypořádat a zvládat bez korupce.

Zaujal vás některý z podnikatelských příběhů dalších soutěžících?

Byla jsem velmi překvapená velmi kvalitními projekty, které reprezentovaly jednotlivé soutěžící, především v různých technických oborech, kdy vyrábějí a exportují zajímavé produkty. Nicméně můj absolutní obdiv má p. Podhorná s firmou Naděje, jednak proto, co dělá – alternativní medicínské doplňky, ale také proto, že s podnikáním začala až ve svém důchodovém věku!

Kde můžete vidět ty nejšikovnější české ženy pohromadě? Kde můžete být svědky neuvěřitelně silných příběhů lidské vůle a úspěchu? Projekt Ocenění Českých Podnikatelek – OCP podporuje a oceňuje české podnikatelky. Hodnotí se jedinečná kombinace tvrdých čísel a osobních podnikatelských příběhů. V Ocenění Českých Podnikatelek dojde uznání společenská odpovědnost držená v rukou českých žen a jejich vliv na celkovou kultivaci podnikatelského prostředí. Již od roku 2008 pomáhá tento projekt budovat hrdé Česko! Samotné podnikatelky díky automatickému členství v klubu podnikatelek získávají nepřetržitý přísun podnikatelských rad a tip, nový pohled na své podnikání a velice často i nová přátelství. Do Ocenění Českých Podnikatelek – OCP se mohou podnikatelky přihlásit na doporučení odborného garanta CRIF – Czech Credit Bureau, který jejich firmu doporučil na základě analýzy účetních závěrek za poslední tři roky. Dále musí jejich firma mít minimální roční obrat od 10 milionů Kč a hodnocení iRating ve stupních 1–11, být plně v českých rukou a doba podnikání musí být nejméně 4 roky. Za dobu její existence prošlo soutěží již 101 832 podnikatelek, ze kterých postoupilo 2549 semifinalistek, a z nejužšího výběru 328 finalistek bylo nakonec oceněno 77 vítězek. Generálním partnerem projektu je ČSOB a hlavními partnery projektu jsou Microsoft a Česká pojišťovna.

http://oceneniceskychpodnikatelek.cz/

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel vyprávěl na škole o USA. Markétě Šichtařové se nezamlouvá, že se studenti neozvali

18:30 Pavel vyprávěl na škole o USA. Markétě Šichtařové se nezamlouvá, že se studenti neozvali

INVENTURA MARKÉTY ŠICHTAŘOVÉ Na debatě se studenty prohlásil prezident Petr Pavel v souvislosti s ne…