Vládní neschopnost. Šéf hudebníků z orchestrů popsal zážitky s Blatným i hygieniky: Myslí hlavně na to, jak vám říci, že to nejde

20.03.2021 13:01 | Zprávy

ROZHOVOR „Žijeme v biorytmu vládní neschopnosti. Úředníci Ministerstva zdravotnictví (MZ) vynakládají energii hlavně k tomu, aby vám řekli, proč některé rozumné návrhy nelze uskutečnit, měli by přitom spíše hledat cesty, jak vyhovět, aby mohlo alespoň částečně dojít ke zpřístupnění koncertů a představení pro publikum. Samozřejmě za předpokladu, kdy se ochrání všechny zúčastněné strany od nebezpečí nákazy,“ informoval o nynější situaci v klasické kultuře prezident Unie orchestrálních hudebníků ČR Jiří Dokoupil, který sám hraje na kontrabas v Janáčkově filharmonii v Ostravě.

Vládní neschopnost. Šéf hudebníků z orchestrů popsal zážitky s Blatným i hygieniky: Myslí hlavně na to, jak vám říci, že to nejde
Foto: archiv J. Dokoupil
Popisek: Jiří Dokoupil, prezident Unie orchestrálních hudebníků ČR

Život umělců ze známých regionálních orchestrálních těles není určitě jednoduchý, jak si značná část české veřejnosti stále myslí. I když tito lidé často vystupovali se světovými velikány symfonické a operní hudby, na věhlasných festivalech a pódiích, oni sami ještě nedávno vydělávali 16 tisíc hrubého měsíčně. To není špatný vtip, to byla smutná realita. Sami tehdy pojmenovali svoji situaci jako naleštěnou bídu. Za poslední tři léta ekonomické konjunktury se však i jejich finanční situace poněkud zlepšila, bohužel loni do zlepšujících se podmínek i pro kulturu „vpadl“ covid, a tak orchestrální hudebníci a také herci z divadelních souborů mají opět velké obavy z nejbližší budoucnosti.

Jak se vůbec žije koncertním umělcům za současné koronavirové krize? Kteří z nich jsou na tom lépe, zaměstnanci příspěvkových organizací anebo hudebníci na volné noze?  

Nyní jsou na tom v naší branži daleko nejhůře lidé jako OSVČ. V kultuře to platí absolutně, kultura je prostě zavřená prakticky pořád a všude. Zde se projevila zásadní výhoda zaměstnaneckého poměru a systém příspěvkových organizací, díky kterému se daří držet kulturní organizace nad vodou. Řada lidí si ovšem myslí, že sedíme jen doma a nic neděláme, to je ale zásadní omyl. Naopak se snažíme naši veřejnou službu poskytovat dál, a to za výrazně ztížených podmínek. Navíc profesionální umělec, stejně jako profesionální sportovec musí stále cvičit, zkoušet a hrát, jinak by to mohl ve své branži zabalit. Řada orchestrů tak nahrává alespoň pro různé společnosti, televizi, ale zcela běžné jsou i streamované koncerty v rámci sociálních sítí, jako jsou například Facebook, YouTube a další.

A co dodržování základních hygienických a bezpečnostních opatření? Nedělá problémy některým hudebníkům ve vašem početném souboru dodržovat patřičné odstupy a nošení respirátorů a roušek? A jak to máte nyní například s pravidelním testováním všech členů Janáčkovy filharmonie?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Štěpán

Eva Decroix, MBA byl položen dotaz

Russák musí prohrát

Jak to chcete zařídit?Za tři roky se nic nepovedlo, jen umírání na obou stranách. Sankce nefungují, peníze už nejsou, zbrabě také ne - a vyrobit je za podmínek Green Dealu také nepůjde. Děkuji za odpověď.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na Západ to berte přes Ukrajinu, směje se Zbořil. A slovo k historii podle Mádla

18:50 Na Západ to berte přes Ukrajinu, směje se Zbořil. A slovo k historii podle Mádla

I já se obávám, že při svém podivuhodném směřování na Západ přes Ukrajinu můžeme uvíznout někde na V…