Přesto, že otevření hranic a jízdu prvního mezistátního vlaku v prosinci roku 2006 doprovázela velká sláva, začaly nové česko - polské spoje sklízet kritiku už nedlouho po svém zavedení. „Nápad je to dobrý, ale vzhledem k fantastické jízdní době se není čemu divit, že vagóny jsou bez lidí. Dojet necelých devadesát kilometrů spěšným vlakem za tři hodiny a padesát minut vyžaduje notnou dávku trpělivosti i pro zkušeného železničního cestovatele," vidí důvod krachu mezistátních spojů jasně Petr Svoboda, někdejší zaměstnanec drah a dnes amatérský milovník železnice. Problém je dle jeho názoru na polské straně hranice, kde vlaky zastavují zbytečně v každé sebemenší zastávce, ve stanici Glucholazy se dokonce mění lokomotiva, což znamená další zdržení.
90 km za 4 hodiny
Olomoucký kraj doplácel na provoz mezistátních vlaků čtyři miliony korun ročně, ale vzhledem k jejich mizivému využití už v roce 2008 snížil dotaci na 1,4 milionu, což znamenalo omezení spojů pouze na víkendové dny. Podle současného návrhu má dojít k další redukci a vlaky mezi Ostružnou a Opolí by měly jezdit jen šest měsíců v roce v čase letní a zimní sezóny. Budoucnost projektu je v rukou zástupců Olomouckého kraje a Opolského vojvodství, na pořadu jednání nejspíš bude i jeho úplné zrušení.
Další omezení, možná i zrušení
Tomu se už dnes nebrání ani poslanec Jiří Krátký (ČSSD), bývalý starosta Jeseníka a duchovní otec česko - polských spojů. „Než mít vlaky, které jezdí prázdné, to raději nic. Původní projekt Českých drah byl připravený dobře, bohužel polské železnice si prosadily požadavky, které mají za následek neúměrně dlouhou dobu jízdy a jistou zkostnatělost cestování v jednadvacátém století," říká Jiří Krátký. Řešením je podle něj zaměření vlaků na cílové skupiny cestujících, jako jsou cyklisté nebo lyžaři, problém ale vidí právě v domluvě s polskou stranou. „Poláci všeobecně upřednostňují jízdu autem, vlak je pro ně něco jako by podřadného. Velký úspěch jsme vždy zaznamenali pouze s vypravením speciálních vlaků, ty ovšem jezdily při nějaké příležitosti a měli potřebnou propagaci. Pravidelný provoz mezi Jesenickem a Opolskem se dnes jeví jako nereálný," dodal Jiří Krátký.
Více: Kraje dostanou peníze na vlaky, se státem uzavřely desetiletou smlouvu
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Martin Kulhánek