Dobré odpoledne, vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Nebudu opakovat to, co tady bylo sděleno v rámci prvního čtení, pokud jde o předkládaný návrh zákona o poskytování sociálních služeb. Soustředím se na některé aspekty v rámci druhého čtení tak, aby bylo zřejmé, k čemu tedy došlo i potom při projednávání v sociálním výboru.
Chtěl bych zdůraznit, že kromě aspektů, které jsme si zde říkali 8. srpna na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, po projednání v sociálním výboru byla zvážena potřeba i úpravy § 101a, který vlastně nastavuje směrné číslo, jež je důležité pro stanovení objemu poskytnutých dotací na jednotlivé kraje, a to takovým způsobem, aby nedošlo k rozkymácení již existujícího systému. Původní verze, která tam byla navržena, byla vlastně založena na kombinaci dvou parametrů, což se ukázalo při výpočtech jako nedostatečné a neobjektivní. Proto v tomto § 101a změna, která se předkládá, je vyváženější a vede k objektivnějšímu rozdělování objemu finančních prostředků v rámci dotačních řízení.
Další aspekt, který chci zdůraznit, pokud jde o § 101a, je otázka řekněme silnějšího zmocnění paragrafu, který zmocňuje Ministerstvo práce a sociálních věcí k následnému vydání právního předpisu. V tomto ohledu v každém případě dochází k tomu, že zatímco v první verzi bylo nastaveno zmocnění pouze tak, že byla upravena i žádost, kterou podávají kraje na Ministerstvo práce a sociálních věcí co do formy. Scházelo tam vymezení toho podstatného, to znamená, pokud jde o obsah samotné žádosti.
Z tohoto pohledu by fakticky mohlo dojít k tomu, že by Ministerstvo práce a sociálních věcí nemělo reálnou kontrolu nad mechanismem rozdělování dotací a jako poskytovatel dotace je zcela zřejmé, že tuto funkci je potřeba mít reálně zajištěnu. Dobře nastavené kontrolní mechanismy v tomto ohledu zmírní, myslím si, velmi významným způsobem zmírní existující obavy ze zvýhodňování některých poskytovatelů před poskytovateli jinými.
Nepovažuji v tuto chvíli za důležité detailně se zabývat tím, v jakých aspektech. Nicméně v každém případě jde o to, aby vládní nařízení bylo připraveno a projednáno vládou co nejdříve po schválení vládní novely tohoto zákona, s tím, že by mělo nabýt účinnosti nejpozději v první polovině následujícího roku, to znamená roku 2014, tak aby bylo možno zajistit ve zbývajícím období dalšího půlroku hladké předání dotačního řízení, včetně zmocnění, z Ministerstva práce a sociálních věcí do působnosti krajů.
Pokud jde o záležitosti, které se týkají zákona o poskytování dávek osob se zdravotním postižením, tam více méně nedochází k žádným podstatným změnám.
Tam jenom připomínám pro dobrou paměť, že kromě některých dílčích změn v řízení a napravování řekněme výsledků dobré praxe se doplňuje zvláštní pomůcka pro vysokoanatomickou amputaci dolních končetin ve stehně s možností oprotézování. To tam zahrnuto je. Doplňují se některé záležitosti nebo se vlastně zjednodušuje, a to je velmi podstatné pro osoby se zdravotním postižením, celé řízení o vydání a přiznání průkazu ZP, ZTP a ZTPP, a to v tom smyslu, že bude vlastně zrušena vazba od posuzování zdravotního stavu žadatelů, od karty sociálních systémů, bude vedeno samostatné řízení o příspěvku na mobilitu a vydávání samotných průkazů, a šetření nebude už na bázi víceúčelového šetření, ale z jednotlivého šetření, které umožní zrychlit a celkem evidentně asi i zobjektivizovat celý proces přiznání nároku na průkaz. Samotný příspěvek na mobilitu bude pak automaticky vázán na přiznání průkazu, čímž se podle našeho názoru výrazně vyjde vstříc osobám se zdravotním postižením a celé řízení by tedy mělo být jednodušší.
Na závěr bych vás jenom rád požádal o to, že pokud tady budou i pozměňovací návrhy, veškeré návrhy v tomto předloženém druhém čtení, které já vám nyní zde předkládám, prošly projednáním v garančním výboru po plénu Sněmovny 8. srpna a jsou obsaženy v usnesení sociálního výboru ze dne 9. srpna 2013.
V tomto smyslu vás tedy prosím, aby v tomto znění došlo potom k projednání ve třetím čtení. Pokud tady samozřejmě budou poslanecké návrhy dál uplatněny, budou pak řešeny v rámci třetího čtení.
A pokud jde o mne jako navrhovatele, nevím, zda k tomu mám právo, ale asi ano. Současně znovu žádám o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením ze 72 na 48 hodin. Děkuji vám.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PSP ČR