Projekt mapuje trasy, na kterých leží důležité objekty občanské vybavenosti, jakými jsou úřady, školy či zdravotnická zařízení. Díky mapování vozíčkáře Zdeňka Švarce a nevidomého Jarmila Moláčka se dostávají do rukou veřejnosti první trasy popsané z pohledu vozíčkáře i nevidomého. Objekty jsou podobně jako u barev semaforů rozděleny do tří kategorií. Objekty přístupné jsou vyznačeny zeleně, částečně přístupně oranžově a nepřístupné červeně. Po kliknutí na ikonu objektu, nebo na linii trasy se objeví „vyskakovací“ okno s podrobnými informacemi, u některých objektů nebo přechodů i s fotografií, charakterizující jeho přístupnost. V mapách jsou zaneseny již vybudované trasy svobodného pohybu vytvořené v průběhu několika posledních let. V budoucnosti se počítá s mapováním dalších tras a objektů a s jejich aktualizací. „Cílem je propojit do budoucna důležité městské pěší tepny tak, aby byly v maximální míře zbaveny úskalí a překážek. Ne všechny chodníky ve městě jsou městské, o to je to těžší. Daří se však už v rámci drobných běžných úprav a oprav přechodů pro chodce budovat vše tak, jak nám nařizují předpisy,“ vysvětluje postupné kroky Jindřich Vedlich, náměstek primátora s gescí za rozvoj města a doplňuje, že bezbariérovost je už také součástí každé rekonstrukce zainvestované městem. Mapy budou průběžně doplňovány a upravovány.
„Město je otevřeno všem, a proto se průběžně snažíme odstraňovat bariéry, i ty prostorové. Usilujeme o to, aby se tu lidem dobře žilo,“ dodává k novému projektu Anna Maclová, náměstkyně primátora s odpovědností za sociální oblast. Bezbariérovostí nejsou však jenom překážky číhající na chodnících nebo v budovách. Namátkou třeba nízkopodlažnost, která úzce s bezbariérovostí souvisí, je samozřejmostí i pro vozy dopravního podniku. Ten rovněž na vybrané frekventované zastávky instaloval hlásiče pro nevidomé. Podobné hlásiče slouží nevidomým i u vrátnice historické budovy magistrátu. Nevidomé osoby mají například na magistrátu právo na přečtení obsahu spisu. I historická budova magistrátu města, coby součást urbanistické koncepce regulačního plánu arch. Josefa Gočára z let 1926-1928, má zajištěn prostřednictvím bočních vchodů v podloubí a výtahů tamtéž bezbariérový přístup. Stejně tak i ostatní budovy, ve kterých magistrát či jeho odbory sídlí. Pro potřeby imobilních občanů je možné zapůjčit invalidní vozík. Po předložení občanského průkazu doprovodu bude invalidní vozík zapůjčen imobilnímu občanovi na vrátnici magistrátu.
Kompletní informace získané v rámci mapování bariér v Hradci Králové naleznete v podobě interaktivní mapy na adrese: http://www.hradeckralove.org/hradec-kralove/bezbarierovy-hradec
Projekt bude pomůckou pro další vylepšení v této oblasti a byl navržen na prestižní cenu MOSTY.
Projekt „Bezbariérový Hradec“ vzniknul s finanční podporou Ministerstva práce a sociálních věcí ČR v rámci aktivit navazujících na vítězství Hradce Králové v celostátní soutěži Obec přátelská rodině 2012. Projekt mapování tras a následnou tvorbu mapy koordinoval odbor sociálních věcí a zdravotnictví, a dále se na projektu podílely Centrum pro integraci osob se zdravotním postižením Královéhradeckého kraje, o.p.s., TyfloCentrum Hradec Králové, o.p.s., odbor vnitřních služeb, T-Mapy, s.r.o. Hradec Králové
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Hradeckralove.org