Sovětské vzory a kult osobnosti
Hájek kritizuje i časté dokumenty České televize o bývalém prezidentovi. „Jako by nestačily roky takzvaných dokumentárních ČT cyklů o jeho hrdinských činech. V šedesátých letech by se tomu podle sovětského, stalinského, respektive chruščovovského vzoru říkalo i mezi komunisty s odporem vytváření kultu osobnosti," míní Hájek.
Vzor Husák
Později se podle Hájka podobným oslavným dokumentům lid již jen smál. „Anekdoty o tom, jak už se člověk bojí otevřít i olejovky, aby na něj nevykoukl Husák. Také mu z našich daní nakonec financovali filmovou verzi jeho veledíla o Slovenském národním povstání. Velké vzory holt přitahují. Člověka z těch podobností až mrazí. Což má zase v těchhle vedrech také svou hodnotu. Ale je to hodně drahá a nemravná klimatizace. Něco jako bursíkovské sluneční elektrárny České televize," dodal Hájek.
Odcházení za 44 milionů
Drama s rozpočtem 44 milionů korun se má natáčet do konce srpna, premiéra je plánována na březen příštího roku. Hlavní postavy filmu ztvární Josef Abrhám a exprezidentova druhá manželka Dagmar Havlová.
„Odcházení, svou zatím poslední divadelní hru, napsal Václav Havel po dvacetileté odmlce. Příběh o odchodu jednoho a příchodu druhého politika k moci nepostrádá originalitu ani humor. Odcházení je sebeironickým bilancováním odcházející politické garnitury a sžíravým pohledem na nástup nové dravější generace," uvedl mluvčí České televize Ladislav Šticha.
Havel to nemá zapotřebí, míní Zdeněk Troška
ParlamentníListy.cz se zeptaly režiséra Zdeňka Trošky, zda-li je vhodné, aby bývalý politik- prezident dostal na svůj projekt příspěvek z veřejnoprávních zdrojů. „Od mnoha lidí jsem slyšel, že pan Havel to nemá zapotřebí a já s tím souhlasím. Svých peněz má dost," řekl ParlamentnímListům.cz režisér.
Podle Trošky měl film původně točit někdo jiný, ale Havel nebyl spokojen, tak se rozhodl točit film sám. „Režisérské zkušenosti on nemá, ale doufejme, že se mu to povede. Ale klidně mohli udělat záznam divadelního představení a bylo by to možná daleko působivější a zajímavější než filmové zpracování," řekl Troška.
Lidé budou zvědaví
Podle Trošky by Havlův film mohl být komerčně úspěšný. Mnoho lidí podle něj bude jen ze zvědavosti zajímat, jak dramatik Havel převedl své dílo jako režisér do filmu. Filmová práva podle něj koupí i mnoho zahraničních zájemců. „Bude to určitým testem, do jaké míry je český divák ochoten chodit do kina na hlubokomyslnou intelektuální filozofickou hru, protože to není hra pro široké vrstvy," dodal Troška.
Sám Troška uvedl, že Českou televizi jeho projekty nezaujaly, tak s ní nespolupracoval a měl problém sehnat prostředky na klasickou pohádku. „Kdybych chtěl točit něco o feťákách a tak podobně, to by bylo in. Ale na českou pohádku podle Boženy Němcové jsem sháněl peníze tři roky," postěžoval si.
Kolja a Tvamodrý svět
Při výběru podpořených projektů jsou podle České televize posuzována programová, výrobní, obchodní a ekonomická hlediska. Podklady k posouzení jednotlivých projektů předkládají na vyžádání programového ředitele odpovědní šéfdramaturgové, šéfproducenti, ředitel výroby, obchodní ředitel a ředitelé TS.
Vybrané projekty jsou po schválení programovým ředitelem, ředitelem výroby a obchodním ředitelem předloženy generálnímu řediteli, který rozhodne o definitivním přijetí nabídky. Česká televize jako koproducent filmové tvorby podpořila filmy, z nichž nejznámějšími jsou například Saturnin, Kolja, Amerika, Bumerang, Knoflíkáři, Tmavomodrý svět a mnohé další.
Čtěte také:
Matějka (SSO): Havel si to měl zaplatit sám
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lukáš Petřík