Ander (SZ): Proč je brněnské nádraží ostudně zanedbané

20.04.2014 20:46 | Zprávy

Stav hlavního nádraží a prostoru před ním je ostudou Brna. Vše ale nasvědčuje tomu, že zanedbaná vlaková nástupiště i nesmyslné bariéry před nádražím jsou udržovány záměrně, aby se mohlo říkat: vidíte, lepší bude postavit nádraží úplně nové, někde jinde.

Ander (SZ): Proč je brněnské nádraží ostudně zanedbané
Foto: Martin Šimák
Popisek: Pohled na Brno shora, letecký snímek

Nádražní prostory skutečně vypadají nevábným dojmem. Posprejované zdi, špína, často nefunkční a páchnoucí výtahy, chybějící eskalátory – to všechno pro návštěvníka vytváří dojem, že tady už je to jen nadožití. Jak je ale možné, že ve státě, kde všechno má své majitele a správce může dojít k tomu, že nádraží takto chátrá? Jeho majitel, státní České dráhy, pronajal totiž celý nádražní komplex i s pozemky na 40 let nově založené soukromé firmě Brno New Station Development, která místo investic do kvality služeb na stávajícím nádraží spíš čeká na to, až nádraží bude jinde a z pronajatých drážních pozemků se stane lukrativní byznys. Přestože ji nájemní smlouva zavazuje k investicím, pořád se nic neděje. Poslední záminkou pro nečinnost se stalo rozhodnutí vlády o převodu majetu z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty.

Podobně je to i se stísněným přednádražím. Přestože návrhy architektů jak tento veřejný prostor hezky upravit a lépe zprůchodnit existují už několik let, město se k jejich realizaci rozhoupává jen velmi pomalu. Fanouškům odsunu nádraží se totiž hodí do krámu, když můžou nabízet vymístění nádraží z centra jako lék na nemocné přednádraží.

Je to ale falešná hra. I případná stavba nového nádraží kdesi kilometr pěšky na jih bude stejně minimálně jedno desetiletí trvat, a po tu dobu nelze současný ostudný stav tolerovat. Navíc ale, jak potvrzují nejnovější studie, modernizovat nádraží v centru je technicky reálné a pro cestující výhodné. Brno má skvělou příležitost mít moderní nádraží s přestupním uzlem veřejné dopravy v centrální poloze, v pěší dostupnosti historického jádra města. Jeho odsun by naopak prodloužil cestování a nutné posílení tramvajových spojů k odsunutému nádraží by udělalo další zásek do městské pokladny a nevyhnutelně tak vedlo k dalšímu zdražování jízdného.

Je tedy nejvyšší čas, aby se vedení města i soukromý nájemce nádraží přestali vymlouvat a začali s nápravou ostudného stavu hned.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zeleni.cz

Schodek

Paní ministrině,tohle jste přece musela vědět dopředu,nejdříve přebytek a nyní znovu schodek,tohle přece nedělá zodpovědná vláda,hrajete s námi habaďůru a mnoho lidí už Vám nevěří a přibývají další,váš post bude mít na ministerstvu,jak tak předpokládám podle toho co se děje jepičí život,měla jste bý...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Dramatický schodek rozpočtu 230 miliard a obrana neví, co s penězi

9:15 Vích (SPD): Dramatický schodek rozpočtu 230 miliard a obrana neví, co s penězi

Vláda Petra Fialy zase sestavila výrazně schodkový rozpočet. Schodek 230 miliard korun v situaci, kd…