Bartoň (Piráti): Pan premiér velice dobře umí vrtět psem

11.03.2021 16:03 | Zprávy

Projev na 87. schůzi Poslanecké sněmovny 11. března 2021 – Informace vlády k otevření škol

Bartoň (Piráti): Pan premiér velice dobře umí vrtět psem
Foto: Piráti
Popisek: Lukáš Bartoň

Já jen v krátkosti budu reagovat na pana poslance Raise, který zde říká něco o stejném metru. Ano, Piráti navrhovali změnu novely školského zákona, kde jsme chtěli uznání středního vzdělání bez maturity, je to jiná úroveň než střední vzdělání s maturitou, i pro studenty, kteří absolvují všechny čtyři ročníky a neudělají maturitu. Střední vzdělání bez maturity, v současné době céčkové, jéčkové obory, jednoleté, dvouleté obory, po jejichž absolvování student získá střední vzdělání bez maturity, je podle nás dostatečný ekvivalent tomu, když někdo vystuduje čtyři roky střední školy a neudělá maturitu, nebo ji nebude chtít dělat, tak aby měl střední vzdělání a neskončil se základním vzděláním, jako je to doposud. To jen k upřesnění.

Ještě bych reagoval na pana poslance Feriho, který označil pana premiéra za chaota. Ano, v jistém smyslu to lze tak brát, nicméně pan premiér velice dobře umí vrtět psem. Zahrádkářský zákon bohužel už je mimo hru, tak vytáhneme ty maturity, to je přece dostatečné téma, které by mohlo obsadit mediální prostor, pro jistotu to nebudeme ani konzultovat se svým vlastním ministrem ještě k tomu za stejnou stranu a rovnou hodíme tuto bombu do mediálního prostoru, aby to trošku vytěsnilo aktuální témata. Bohužel i v tomto musím dát za pravdu paní poslankyni Valachové, která volala po tom, aby byly vůbec známy dopředu jednotlivé plány, jak budeme postupovat. Sami po tom taky voláme. Pan ministr školství měl připravený jeden jediný plán pro konání maturit, jeden jediný plán veřejně známý, který ještě počítal s tím, že 1. března se maturanti vrátí do škol. Neměli jsme žádnou alternativu, nebyla známa, možná ji mělo Ministerstvo školství, ale nikomu ji neřeklo. Když vezmeme třeba minulý rok, kde jsme byli v podobné situaci, i zde jsme měli schválenou legislativu, jestliže se studenti nevrátí do 1. června do škol, bude konaná maturita jinou formou a známy podmínky dopředu. Nyní máme stanoveno, že ministr školství rozhoduje o podobě, formě maturit sám bez legislativy, ale neviděli jsme dovnitř do Ministerstva školství, jestli vůbec něco připravuje a spíše to na mě působí, že zareagovali až teď na svůj boj s panem premiérem.

Co se týče vůbec maturit, určitě nebudu opakovat žádná klišé o tom, že maturity jsou zkouškou dospělosti a kdesi cosi. Sami se maturitami dlouhodobě zabýváme, jejich významem, jejich smyslem, jejich vypovídající hodnotou pro současnou společnost. Už zde zaznělo: máme je tady velice dlouho v té obdobné podobě jako závěrečnou zkoušku na střední škole, vlastně to není ani rakousko-uherský model, protože ony jsou zde ještě před Rakouskem-Uherskem za rakouského císařství, tak už jsou staré, a stále je to závěrečná zkouška na konci středního vzdělání.

Ačkoliv tenkrát nebylo dostatek vysokých škol, kam mohla velká masa studentů pokračovat, střední vzdělání bylo jednou z největších, se kterou se končilo a odcházelo do praxe na trh práce, tak v současné době už si myslím, že ani maturity neodpovídají vůbec tomuto starému konsenzu a zaslouží si reformu. Kdybychom tuto reformu provedli dříve, nemuseli bychom být asi tam, kde jsme nyní. V momentě, kdy máme přes rok de facto na středních školách distanční výuku, kterou jsme nikdy nezvažovali vůbec dopředu, že by mohla probíhat, která nastala ze dne na den, učitelé ani studenti na ni ze začátku nebyli vůbec připraveni, probíhala různými formami. Mnoho učitelů se distanční výuky chopilo velice dobře a dokázalo, že i distanční výukou lze připravit studenty třeba i na maturitu, lze je vzdělávat plnohodnotně, ale bohužel takoví učitelé nejsou všichni. Mnoho učitelů si nedokázalo poradit s tím, jak distanční výuku učit plnohodnotně a připravit studenty na maturitu. Z toho důvodu se bavíme o tom, jak by měla probíhat maturita, aby přinesla jisté úlevy nebo zohlednila, že ne vždy ta distanční výuka byla plnohodnotná. Obecně můžu říci, že distančně vzdělávat nelze vůbec praktickou výuku, to je nemožné a tohle by to mělo reflektovat.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Jak chcete udržet české mediky ve zdravotnictví?

A nemyslíte, že tento problém, o kterém vy politici tak rádi mluvíte, se měl vyřešit už dávno? Co proto udělalo ANO? Vždyť dnes je realita takové, že je u nás víc doktorů cizinců než Čechů, aspoň já mám ten dojem.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Exner (STAN): Rusko by už dlouho nevydrželo horkou válku na Ukrajině

20:06 Exner (STAN): Rusko by už dlouho nevydrželo horkou válku na Ukrajině

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k Rusku.