Langšádlová (TOP 09): Cílem je, aby se motoristé chovali zodpovědněji při předjíždění cyklistů

14.04.2021 11:51 | Zprávy

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny dne 14. 4. 2021 k návrhu poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon o silničním provozu

Langšádlová (TOP 09): Cílem je, aby se motoristé chovali zodpovědněji při předjíždění cyklistů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Helena Langšádlová

Děkuji, pane předsedo, za vaši vstřícnost, já jsem opravdu byla přerušena při projednávání tohoto bodu a dovolím si doplnit ještě několik slov k předloženým úpravám. Určitě největší diskusi mezi členy jak hospodářského výboru, tak tady na půdě Poslanecké sněmovny vyvolala otázka toho, jestli má být při předjíždění cyklisty dodržena vzdálenost 1,5 metru. Kolegové, moji předřečníci tady hovořili a četli i právní úpravy, které jsou přijaty v jiných státech zejména Evropské unie a viděli jsme na tom, že byť je proti této úpravě u nás poměrně mnoho výhrad zejména z hlediska provozovatelů a organizátorů hromadné dopravy a opravdu se v některých situacích může jevit tato právní úprava jako problematická a obtížně vymahatelná, a i já jsem z počátku byla zdrženlivá k této právní úpravě, tak po dlouhých diskusích s mnoha cyklisty a skupinami, které tyto zájemce reprezentují, jsme se společně s kolegy z našeho poslaneckého klubu rozhodli podpořit tento návrh.

Vím, že je velmi obtížné to vymáhat, ale přesto si myslím, že tato právní úprava povede k tomu, aby se motoristé chovali zodpovědněji, aby při předjíždění cyklistů zkrátka byli obezřetnější a aby si byli vědomi toho, že opravdu tam musí být dostatečná vzdálenost, tak aby cyklisté, kteří jsou těmi zranitelnějšími v té situaci, kteří jsou těmi, kteří jsou mnohdy až bezbranní, tak aby měli větší pocit jistoty.

Víme, že v některých státech to není řešeno pouze vzdáleností, ale úpravou rychlosti. I to by možná bylo jedním z řešení, ale myslím si, že pro tuto situaci, v jaké jsme, je asi lépe zvolit ten odstup vzdálenosti a doufejme, že to povede k většímu pocitu bezpečí, k více zodpovědnému chování ze strany motoristů a tudíž i k menšímu množství kolizí a nehod, byť jsem si také vědoma, že ta vymahatelnost je velmi limitovaná. A jak už jsem říkala, je mnoho situací v našich životech, které bychom nemuseli vůbec upravovat nějakou právní normou. Je mnoho situací a je mnoho věcí, které bychom vlastně mohli upravit jenom prostou vzájemnou ohleduplností a nekonfliktním chováním. Tady ta právní úprava patří mezi ně, ale s politováním - zkrátka ty zkušenosti cyklistů, ty zkušenosti těch, kteří se pohybují, těch, kteří se cítí být zranitelní - vzhledem k tomu množství kolizí si myslím, že je namístě zkrátka takovouto právní úpravu přijmout.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Róbert Šlachta byl položen dotaz

Spojíte se s SPD?

Půjdete do voleb společně? A co po volbách, umíte si s SPD představit koalici? Ještě by mě zajímalo, kdo za vás bude vlastně kandidovat? Nikoho jiného než vás neznám.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Šťastný (PRO): O Ukrajinu samotnou jde až v poslední řadě

6:14 Šťastný (PRO): O Ukrajinu samotnou jde až v poslední řadě

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k Ukrajině.