Luzar (KSČM): Zahraniční rozvojová pomoc České republiky

22.02.2018 4:31

V rámci mezinárodní pomoci poskytuje Česká republika více než miliardu korun na rozvojovou a humanitární pomoc. Přímo poskytovaná pomoc prostřednictvím České rozvojové agentury MZV dosahuje v letošním roce 534 miliónů korun. A samotné ministerstvo na tuto oblast dává dalších MZV 161 miliónů. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (zahraniční studenti přijatí ke studiu na VVŠ v ČR vč. související agendy) dává 122 milióny a Ministerstvo zdravotnictví (zdravotní péče o vládní stipendisty) s 3 milióny. Humanitární pomoc je plánována na 180 miliónů a transformační spolupráce 63 miliónů. Tyto prostředky patří do dvoustranné rozvojové spolupráce.

Luzar (KSČM): Zahraniční rozvojová pomoc České republiky
Foto: KSČM
Popisek: Leo Luzar, KSČM

Druhá skupina prostředků souvisí s mnohostrannou zahraniční spolupráci prostřednictvím mezinárodních organizací systému OSN či mezinárodních finančních institucí a formou příspěvku do EU. Podmínkou pro poskytování této formy pomoci je soulad mezi zaměřením aktivit a prioritami jednotlivých organizací a zájmy ČR. Například jsou zde příspěvky mezinárodním organizacím jako EU, OSN, OECD nebo i účast českých odborníků na projektech mezinárodních organizací jako UNDP, UNEP, UNFPA, FAO, INIDO, ITU a mnoho dalších. V rozpočtu MZV je na tuto činnost plánováno 1 966 miliónů korun z toho je 28 miliónů plánováno na dary mezinárodním organizacím a vybraným institucím do zahraničí. Dalších 60 miliónů je určeno na cílenou asistenci podpory obyvatelstvu Sýrie.

V roce 2002 vznikla platforma pro spolupráci nevládních neziskových organizací FoRS, která by mělo zastřešovat rozvojovou spolupráci spolu s rozvojovým vzděláváním a humanitární pomocí. Představuje 30 členských organizací a 10 pozorovatelských organizací a 4 fyzické osoby (oblast vzdělávání). Ve fóru se mimo nevládních organizací účastní i stát přímo prostřednictvím MZV a zprostředkovaně přes ČRA. Toto fórum je členem mezinárodního sdružení CONCORD pro humanitární pomoc a rozvoj čítající okolo 1600 organizací.

Pokud bych se pustil do výčtu jednotlivých aktivit na poli humanitárních a rozvojových projektu mám téma na zajímavou knihu.

Co však stále budí zájem a kontroverze mezi občany i samotnými nevládními neziskovými organizacemi je politické zadání mnohých aktivit spojené s takzvaným exportem demokracie. Ten vyplývá i ze zadání české zahraniční pomoci, nazvané transformační spolupráce, která doplňuje zahraniční rozvojovou spolupráci a soustřeďuje se na „vytváření a posilování demokratických institucí, právního státu, občanské společnosti a zásad řádné správy veřejných záležitostí. Cílem je podpora transformačních procesů formou nízkorozpočtových neofenzívních typů školení, stáží a seminářů zaměřených na rozvoj lidských zdrojů (občanská společnost, media, humanitární vzdělávání, demokratické instituce, místní samospráva, právní řád apod.) v oblastech ovládaných totalitními režimy, s využitím specifické české zkušenosti s přechodem od totality k demokracii v 90. Letech minulého století.“

Tento projekt transformační spolupráce vznikl dlouho před praktickým používáním termínu „hybridní války“, ale dnes bych se nebál jej použít. Z neformálních debat s členy FoRS je zřejmé, že ve své práci v zahraničí a mnohdy v neklidných oblastech považují toto politické zadání a úkoly za problematické. Jsou totiž schopny diskreditovat činnost těchto organizací, a tím zabránit pokračování v plnění humanitárních úkolů. Měli bychom si totiž ujasnit, zda nám jde humanitární a rozvojovou pomoc, nebo o ovlivňování vnitropolitického dění v cizích zemích. Stejně jako my se totiž v těchto zemích řeší ovlivňování vnitropolitických událostí zásahy zvenčí. Tyto hybridní hrozby se naplno rozhořely v souvislostmi s arabským jarem a vývojem na Ukrajině a čím dál tím více zaznívají otázky na zneužívání dobré vůle lidí pomoci lidem v nouzi. Jediné transparentní řešení je důsledně oddělit nevládní neziskové organizace s politickým zadáním od čistě humanitárních organizací. A zároveň v rámci projednávání rozpočtu zavést průřezovou kapitolu zahraniční rozvojové pomoci ČR, kterou by měli projednávat poslanci například petičního výboru vzhledem k převažujícímu humanitárnímu poslání této pomoci. O toto budu jako poslanec KSČM usilovat, aby se tato zahraniční pomoc zprůhlednila a zabránilo se poškozování dobrého jména České republiky v zahraničí

(převzato z Profilu)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Milion chvilek pro demokracii a další novodobí neomarxisté hrozí

17:11 Vích (SPD): Milion chvilek pro demokracii a další novodobí neomarxisté hrozí

Přetahování se východu se západem v Evropě a jejím okolí provázejí četné barevné revoluce versus reg…