Ministr Havlíček: Zákon sám o sobě neřeší a nemůže řešit, jestli tam bude lokalita A, nebo lokalita B

11.03.2021 11:51 | Zprávy

Projev na 87. schůzi Poslanecké sněmovny 11. března 2021 – odpověď na interpelaci poslance Kaňkovského k výstavbě úložiště jaderného odpadu

Ministr Havlíček: Zákon sám o sobě neřeší a nemůže řešit, jestli tam bude lokalita A, nebo lokalita B
Foto: Screen TV Prima
Popisek: Karel Havlíček v pořadu Partie

Děkuji. Ono nejenom desítky hodiny, možná i desítky let, když tak pozoruji, jak dlouho už se o tom diskutuje. Takže v zásadě máte v tom, co jste říkal, ve většině, aspoň z mého pohledu, racionální názor. Zcela zásadní jsou samozřejmě ty alternativy. Ono je to podobné jako při budování jádra. I nám je dneska připomínáno to, že mohou existovat třeba malé modulární reaktory a jestli je tedy vůbec nezbytné pouštět se do tzv. velkého jádra. My tvrdíme, ano, je. Nikdo nezpochybňuje to, že zde mohou za 10, 15, 20 let být malé modulární reaktory, ale mluví se o nich už dlouho. Ale v každém případě úkolem této vlády bylo a nepochybně v té další bude rovněž připravit a zrealizovat celý přípravný proces, nastavit jízdní řád výstavby jádra. A pokud někdy někdo rozhodne v nějaké době, že třeba se to doplní modulárními reaktory, bude to jedině dobře. Ale bylo by velkým hazardem vsadit dneska kartu třeba na malé reaktory a nepřipravovat velké jádro, protože by nám uniklo deset let. A tohle je podobná věc.

Ano, já vím o tom, o té připomínce jednotlivých lokalit, které nás vyzývaly k tomu, abychom udělali na deset let jakýsi stopstav a čekali jsme na nové technologie. Nikoliv. Nové technologie musíme podporovat, je to správná cesta, sledujme světový vývoj, sledujme, kam se alokují zdroje, jaké by mohly být případné alternativy a jestli budou za 15, za 20, za 30 let, bude to určitě dobře. A také do té doby se nezačne stavět. Ale nemůžeme do té doby abdikovat na to, abychom nepřipravovali to, když náhodou nebude něco anebo nebude nikoliv jenom náhodou, ale nebude zde žádná alternativa, tak aby ta příprava neprobíhala.

Ty zdroje, které do toho dneska alokujeme, nejsou takové, které by nás nějakým zásadním způsobem ohrožovaly, ale kdybychom abdikovali na to, tak poté by to problém být mohl.

K faktorům toho výběru: ano, byly to geofyzikální faktory. Nicméně je pravda, že ta zúžená sestava těch lokalit, ty čtyři lokality, už následně budou posuzovány i z jiných úhlů pohledu, tzn. nejenom ty geofyzikální, které pochopitelně míří ku bezpečnosti a k ideálnímu technickému posouzení dané lokality nebo horniny. Ale ty další už budou určitě na celé řadě dalších úrovní postaveny. Mimo jiné i ty sociologické faktory.

Včera probíhala zajímavá diskuse s Březovým potokem, kdy nám bylo vyčítáno to, že jsme měli více přistoupit rovněž k určité míře rezistence jednotlivých lokalit, protože byly lokality, které byly méně rezistentní, a některé byly více rezistentní. A bylo nám naznačeno nebo vytknuto, že jsme měli vybrat do té čtyřky možná ty, které byly méně rezistentní. Ale to není možné. My musíme sledovat bezpečnostní faktor, musíme sledovat faktor ideální lokality s ohledem na geofyzikální vlastnosti.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátorka Kovářová: Unijní agenda začíná připomínat Brežněvovu doktrínu

7:17 Senátorka Kovářová: Unijní agenda začíná připomínat Brežněvovu doktrínu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zprávě Evropské komise o stavu právního státu