Předkládaný vládní návrh novely zákona o silničním provozu a zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel v sobě sdružuje několik dílčích oblastí změn obou zákonů, jejichž cílem je zejména posílení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích a jeho jednotlivých účastníků.
Rozsah a obsah vládního návrhu vzešel z vyhodnocení předchozích novelizací těchto zákonů od roku 2011 a z odborných diskusí, které Ministerstvo dopravy vedlo zejména v letech 2013 a 2014 s řadou subjektů, na něž úprava zákona o silničním provozu, popřípadě zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel dopadá.
Z hlediska obsahu zahrnuje předkládaný návrh jak úpravu a doplnění stávajících zákonných institutů, tak návrh pravidel nových. Nejpodstatnějšími oblastmi novely, týkajícími se stávajících zákonných institutů, jsou úpravy cyklistické dopravy, dopravně-psychologického vyšetření, kaucí a profesní způsobilosti řidičů.
Nejpodstatnějšími oblastmi novely, zavádějícími pravidla nová, jsou úpravy provozu osobních samohybných vozítek typu segway, zadržení osvědčení o registraci vozidla a viditelnosti chodců na pozemních komunikacích.
V oblasti cyklistické dopravy návrh přináší zejména výslovné vymezení vztahu cyklisty a řidiče motorového vozidla při předjíždění vozovky na přejezdu pro cyklisty a možnost zřizovat sdružené přechody a přejezdy na stezkách pro chodce a cyklisty.
U dopravně-psychologického vyšetření jde o podstatné doplnění stávající zákonné úpravy, a to zejména vymezením obsahu vyšetření, oznamováním výsledku vyšetření příslušnému obecnému úřadu za účelem zabránění obcházení negativního výsledku vyšetření a zakotvení možnosti odebrání akreditace dopravního psychologa při porušování zákonných povinností.
U kaucí jde o celkovou modernizaci úpravy po vzoru zákona o pozemních komunikacích nebo zákona o silniční dopravě, zejména o zavedení možnosti zajištění dokladů k vozidlu v případě nezaplacení kauce. U profesní způsobilosti řidičů jde jednak o formální změny směřující k vhodnějšímu rozložení úpravy mezi oba dotčené zákony, jednak o úpravy v oblasti pravidelného školení, odstraňující nadbytečné požadavky nad rámec unijní úpravy, kladené na řidiče, popřípadě dopravce.
V oblasti provozu osobních samohybných vozítek typu segway návrh výslovně vymezuje tuto skupinu účastníků silničního provozu a stanoví jí pravidla. Obdobně, jako je tomu dnes, jsou využita především pravidla pro pohyb chodců, doplněná ovšem o omezení rychlosti vozítek a zákaz ohrozit ostatní účastníky provozu, zejména chodce.
V návaznosti na přijetí návrhu zákona počítá Ministerstvo dopravy s přijetím nové zákazové značky na úrovni vyhlášky, která umožní obcím operativně regulovat užívání těchto vozítek na svém území. Zavedena by přitom byla možnost zónového značení, které není tolik náročné na počet dopravních značek. Pro případy těžkých havárií nebo zajištění velmi závažných technických závad vozidla při silniční kontrole se navrhuje umožnit policii nově zadržet osvědčení o registraci vozidla. Provozovateli vozidla bude osvědčení vráceno poté, co prokáže odstranění zjištěných závad protokolem ze stanice technické kontroly. Tento postup by měl snížit počet technicky nevyhovujících vozidel v provozu a omezit obchodování s těmito vozidly.
Ke zvýšení bezpečnosti chodců coby nejzranitelnějších účastníků silničního provozu má nadále přispět nová úprava viditelnosti chodců, ukládající nošení viditelných reflexních prvků na oděvu, pohybuje-li se chodec na silnici mimo obec při zhoršené viditelnosti, zejména večer a v noci. Změny v uvedených základních oblastech byly formulovány mimo jiné na základě obšírných diskusí s odbornou veřejností a jinými dotčenými orgány, zejména dopravní policií, a mají potenciál přispět k obecnému zlepšení bezpečnosti na pozemních komunikacích.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV