Šedlbauer (Zelení): Osobní slušnost nestačí, musí být doprovázena kompetencí

12.08.2020 6:37

Policie uzavřela několikaleté vyšetřování dopravních zakázek v Liberci a v Libereckém kraji. Byly rozdány desítky obvinění konkrétním osobám i firmám. Většina příčin této situace ovšem zůstává.

Šedlbauer (Zelení): Osobní slušnost nestačí, musí být doprovázena kompetencí
Foto: Zelení
Popisek: Josef Šedlbauer

V poslední vlně obvinění došlo i na firmu BusLine, a.s.. Ta už však neexistuje, její majetek a smlouvy byly převedeny na jiné firmy a prázdná slupka mateřské společnosti po dvojím přejmenování skončila v rukách bílého koně kdesi v Maďarsku. Jedna z nástupnických firem má desetiletou zakázku od Libereckého kraje na dopravu na Semilsku a Jablonecku. A v Jablonci právě probíhá kolem výběru dopravce v MHD typický scénář, na jehož konci bude velmi pravděpodobně další smlouva s BusLine za velmi nevýhodných podmínek pro město. „BusLine a Jiří Vařil tu jsou stále a nevyplatí se je podceňovat, to jsem zjistil už dávno, kdy jsem na tunelářské praktiky této firmy začal upozorňovat,“ říká Josef Šedlbauer, lídr Pro KRAJinu, který s BusLine vedl dlouho osamocený zápas už od roku 2011.

„Hlavní příčinou růstu mafiánské struktury kolem Jiřího Vařila bylo a je prostě to, že mu to politici ve vedení Liberce a Libereckého kraje umožnili. A je jedno, jestli za to někteří brali úplatky a jiní jen nebyli schopni porozumět faktům nebo se o to ani nepokusili a dali přednost stranické disciplíně. Výsledek je stejný a ve všech případech je to selhání,“ shrnuje Šedlbauer a dodává: „Politika je řemeslo jako každé jiné a osobní slušnost nestačí, musí být doprovázena kompetencí. A to je už vzácná kombinace.“

Podle zjištění policie brali úplatky od BusLine členové ODS, Starostů, ANO, ČSSD i KSČM. Někteří z nich byli ve významných funkcích, třeba dva náměstkové pro dopravu na Libereckém kraji za Starosty Vladimír Mastník a Marek Pieter. To ale nevysvětluje kolektivní chování těchto stran, kde nepochybně řada členů o těchto praktikách nevěděla.

Je možné chápat nedůvěru v kriminalizaci smluv a politického rozhodování. Neprůstřelné důkazy o trestném jednání totiž kritici, kteří jsou také politiky, nemají a ani mít nemohou. V dopravě šlo ale o léta budovaný systém, kde měl každý zastupitel možnost ověřit si, že kritika absurdně nevýhodných smluv a rozhodnutí je oprávněná. „JŘBÚ v roce 2017 bylo jen jedním z řady podivných kroků při jednání o dopravě v Libereckém kraji. Již tehdy jsme upozorňovali na to, že jednání účastníků nese znaky nedovoleného spolčení proti zadavateli, mimo jiné i proto, že nabídkové ceny obou firem, Busline i ČSAD Liberec, byly významně vyšší ve srovnání s předběžnými dohodami s oběma dopravci a prakticky kopírovaly maximální ceny stanovené Krajem. Netransparentnost jednání vedení kraje ve výběrových řízeních a pochybné kroky v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách jsme kritizovali opakovaně, ať už v roce 2014 při vyloučení nejvýhodnějších nabídek ze soutěží nebo právě v roce 2017, kdy se na poslední chvíli a v rozporu se zadávacími podmínkami změnilo pořadí otevírání obálek. Za kritiku nekalých praktik především ze strany BusLine byli ale dlouho odvoláváni z funkcí ti, kdo se jí odvážili, ať už to byla Zuzana Kocumová z pozice náměstkyně Libereckého kraje nebo Josef Šedlbauer z vedení představenstva DPMLJ,“ připomíná Jaromír Baxa.

Jako vždy je nejdůležitější vzít si z těchto kauz ponaučení. Současné vystupování hejtmana M. Půty a náměstka J. Svitáka ze SLK však působí spíše jako snaha, jak najít obětního beránka mezi těmi, kteří už v radě kraje nesedí, než jako poctivá snaha o to, aby se podobný problém již neopakoval. „Politická odpovědnost M. Půty za výběr a dlouholetou obhajobu svých náměstků Mastníka a Pietera a za odvolání Zuzany Kocumové je nepopiratelná,“ zdůrazňuje Baxa.

„Dnes už je jasné, že BusLine měl v posledním desetiletí podstatný vliv na to kdo a jak vládl v Libereckém kraji, v Liberci a v Jablonci. Zároveň nejde o jedinou podnikatelskou skupinu, která si takto pojišťuje svoje zájmy. Jsem hrdý na to, že lidé v Pro KRAJinu vždy obstáli a hájili veřejný zájem,“ uzavírá Šedlbauer.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Petr Bendl byl položen dotaz

Pomoc zemědělcům

Dobrý den, jste pro pomoc zemědělcům kvůli nepřízni počasí? Já to narovinu nechápu. Proč se pořád zemědělci tak podporují? Netvrdím, že to mají lehké, ale kdo to má dnes snadné? A podporují se snad jiná odvětví, protože se jim nedaří? Neměli by se zemědělci na takovou situaci připravit a třeba nějak...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostálová (ANO): Legislativní návrh přímo odmítáte a blokujete i směrem ke koaličním partnerům

12:12 Dostálová (ANO): Legislativní návrh přímo odmítáte a blokujete i směrem ke koaličním partnerům

Projev na 103. schůzi Poslanecké sněmovny 23. května 2024 – interpelace ministra pro místní rozvoj B…