Senátor Štěpánek: Proč vozit brambory ze Španělska do nemocnice v Ostravě?

18.03.2021 13:05 | Zprávy

Projev na 7. schůzi Senátu dne 18. března 2021 ke změně zákona o potravinách a tabákových výrobcích.

Senátor Štěpánek: Proč vozit brambory ze Španělska do nemocnice v Ostravě?
Foto: senat.cz
Popisek: Senátor Petr Štěpánek

Tak ještě jednou děkuji za slovo. Jak jsem avizoval, tak v této rozpravě vás blíže seznámím s náhledem na tento zákon. Začal bych tím, že ten zákon, tak jak přišel z vlády, respektive tak jak ho vypracovalo Ministerstvo zemědělství, je dobrý zákon. Je tam řada ustanovení, po kterých bylo už dávno voláno. A jsem velice rád, že ta příprava byla skutečně pečlivá. Mimo jiné tedy, jak už zmínil i pan ministr, tak řeší dvojí kvalitu potravin. Byl to obrovský problém, který se tady táhne řadu let. A myslím, že tak, jak byl vlastně uchopen v tomto zákoně, tak to řešení je dobré. Co je tam taková novinka, tak je, mimo jiné, že se také hmyz stává potravinou, taky je popsáno za jakých okolností.

Co se tam řeší, a myslím si, že to je velmi správně, je česká potravina. Jak má vypadat, co je uznáno za českou potravinu, a to vzhledem především k dobrovolnému značení potravin, aby spotřebitel nebyl klamán na výrobcích takovými zavádějícími informacemi, které s češstvím v těch vyrobených potravinách nemají nic společného.

Přeskočím kvóty, ke kterým se vrátím. Co je trošičku kontroverzní a na co přišel pozměňovací návrh, který určitě představí i kolega Nytra, jsou výběrová řízení. Zákon umožňuje vložit do výběrových řízení kvalitativní parametr. Toto je velmi důležité právě pro naše producenty, kteří musí soutěžit například v dodávání potravin pro nemocnice nebo větší instituce. A zde velmi těžko odolávaly velkým řetězcům, které dokázaly udělat dumpingové ceny. Nově je možné tento kvalitativní parametr zohlednit ve výběrových řízeních. Nemůže to být ovšem nějaký markantní podíl na bodovém zisku. Přesto už to významně posílilo naše producenty. A můžeme zde dát například kvalitativní parametr k označení nebo získání certifikátu, například KLASA známá nebo Originální potravina apod. A tady bych poprosil, abychom zvážili vypuštění této výhody. Já bych řekl, že z obavy, aby nás náhodou EU neobvinila z toho, že děláme špatné konkurenční prostředí, že někoho zvýhodňujeme, abychom nestahovali kalhoty před brodem, nechme tam, prosím, toto ustanovení. Ať se s tím když tak vypořádá ta evropská legislativa, ale podíváme-li se do Rakouska, Německa, Francie, tam jednoznačně ty regionální potraviny jsou upřednostňovány. A můžeme i zde zmínit takový tlak na řekněme ekologii. Proč vozit brambory ze Španělska do nemocnice v Ostravě? Takže i ta krátká cesta té potraviny, to znamená od regionálního výrobce, je v souladu s tím, kam Evropa míří.

Vynechám ještě na chviličku kolizi Státní zemědělské a potravinářské inspekce versus krajské hygienické stanice. Další takový posun vidím i v tom, že nově umožňuje inspektorům nařídit provozovateli internetových služeb, aby buď omezil, nebo úplně vypnul reklamu na nebezpečné potraviny nebo podvodné potraviny. A zároveň s tím spjato je možnost dohledat i tyto nekalé producenty, kteří nabízejí podvodné potraviny, díky ustanovení, které umožňuje nebo opravňuje inspektory k vyžádání si od bank, aby poskytly informaci o majitelích účtů, na které se potom na internetu platí tyto podvodné potraviny. To vidíme taky jako jeden významný posun, řekněme ke zvýšení kvality a ochrany spotřebitele.

A teď k těm dalším dvěma kolizním situacím, které tedy vyvstaly kvůli pozměňovacím návrhům. Začnu u pozměňovacího návrhu SPD, nebudu jmenovat ty poslance, kteří ho podali. Tady musím říci, že se tvářili jako takoví ti státotvorci, kteří jdou zachraňovat české zemědělce, české potravináře. Když jsem s nimi mluvil, tak se těm potravinářům a zemědělcům ježily vlasy na hlavě, co že se to stalo? A tady vám musím říct, že skutečně nedochází k posílení českých zemědělců a českých potravinářů. A doložím to tím, že pravděpodobně vám všem se dostalo stanovisko Asociace pro férový trh. Při svých jednáních jsem hovořil se zástupci Ministerstva zemědělství, Asociace soukromých zemědělců, Agrární komora, Potravinářská komora, Hospodářská komora. Nikdo z nich kvóty nechce. Naopak všichni nás žádají, abychom tyto kvóty vypustili. Tak kde je ta ochrana těch zemědělců? Kdo to poptával? Takže jsem velmi rád, že napříč všemi výboru a všemi orgány, které se zabývaly kvótami, znělo „vypustit“.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Pavel Žáček, Ph.D. byl položen dotaz

Co přesně je ta neoprávněná činnost pro cizí moc?

A k čemu je tento zákon? Pokud je přeci něco nezákonné, tak na to jsou tresty nebo má trestat nějakou činnost, která není nezákonná? A lze za takovou činnost pak vůbec někoho postihovat, když nedělá nic nezákonného? A ještě by mě zajímalo, jaké tresty za takovou činnost navrhujete?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Paroubek (ČSSD): Seriozní politické jednání vypadá jinak

11:02 Paroubek (ČSSD): Seriozní politické jednání vypadá jinak

Komentář předsedy ČSSD k vyjednávání o účasti strany na projektu STAČILO!