“Zásadní je odstranit překážky bránící lepšímu rozvoji vnitrozemské vodní dopravy, která je šetrná k životnímu prostředí, účinná, tichá, bezpečná a navíc nabízí i ekonomicky výhodnější alternativu k silniční dopravě,” dodává Vojtěch Mynář, poslanec Evropského parlamentu. Především je potřeba investovat do kvalitní infrastruktury, modernizovat plavební komory, stavět terminály propojující vodní cesty s železnicí i silnicemi a doplňovat stále chybějící propojení mezi jednotlivými řekami. Investice jdou ruku v ruce s výzkumem a inovacemi, obrovský potenciál představují nové generace člunů s nízkoemisními motory. Nezastupitelná je i podpora pracovní síly, lepší uznávání kvalifikací a pracovních zkušeností, což zvýší mobilitu pracovníků v Evropě.
Vojtěch Mynář však upozorňuje: “Tento balíček je potřeba chápat v souvislostech nového nařízení o hlavních směrech TEN-T, kde stále vidím pro Českou republiku a zejména Moravskoslezský kraj zásadní nedostatek v dosud nezařazeném projektu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Evropská komise tvrdí, že rozvoj infrastruktury a propojení řek je klíčový, ale tak důležitý projekt v TEN-T podpořen nebyl. Nyní se snažím tento mezinárodní projekt opět vrátit na evropskou mapu vodních cest a napravit tak chybu, ke které došlo v minulosti. V tomto ohledu je důležitý nový postoj ministerstva dopravy, české vlády i pana prezidenta, kteří se k projektu staví kladně.”
Olga Sehnalová, členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch, k tomu uvedla: "Evropská komise ve svém vyjádření upozornila na chybějící dohodu mezi státy, kterých se eventuální výstavba kanálu Dunaj - Odra - Labe týká. Zde je jistě prostor pro diplomatickou aktivitu České republiky v příštích měsících."