Projekt na zavedení elektronických vinět, které mají být od ledna příštího roku náhradou dosud používaných papírových dálničních známek v osobních autech, provázejí od začátku nejasnosti. Ministr dopravy Gustáv Slamečka však hodlá se zakázkou pokročit, protože musí respektovat zákon, kterým nový režim pro osobní auta schválili v minulém roce poslanci.
„Do technologie elektronických vinět vidím, je to velká nehoráznost. Jako občan jsem rozhořčen, že jen proto, aby Kapsch dostal peníze, jsou poslanci ochotni prohloubit zadlužení vlastní země," zlobí se v rozhovoru pro Hospodářské noviny Petr Moos, profesor Dopravní fakulty ČVUT a bývalý ministr dopravy.
Záhadné hlasování poslanců, které státu přinese jen ztráty
Změna se bude týkat více než čtyř milionů českých řidičů a milionů cizinců, kteří do Česka přijíždějí. Záhadou je, co vlastně přesvědčilo poslance, aby elektronické viněty uzákonili, když dopravní experti v zavedení tohoto systému vidí jen ztráty. Za dálniční známky uhradil stát v minulém roce 206 milionů korun, ale výnosy činily 2,9 miliardy, takže stát vydělal 2,7 miliardy.
Používání vinět by si podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic vyžadalo náklady 1,6 miliardy ročně. Další miliardy bude stát přechod na nový systém. Do roku 2016, kdy má životnost elektronických vinět skončit, by se měl prodělek státu pohybovat mezi devíti až jedenácti miliardami korun. Nikde jinde na světě přitom nejsou elektronické viněty pro osobní auta zavedeny.
Je třeba posunout platnost zákona o pět let
Když před dvěma lety expert ministerstva dopravy připravovaný systém elektronických vinět představoval před kolegy v Bruselu, vzbudil úsměv a dotaz, zda tam je za Česko, nebo za rakouskou firmu Kapsch. HN uvádějí, že zakázky firmy Kapsch jsou zajímavé i s ohledem na bývalého ministra dopravy Aleše Řebíčka z ODS a jeho zázračné zbohatnutí.
Všechny tři strany vznikající vládní koalice tvrdí, že v době rekordních rozpočtových škrtů by bylo lepší zůstat u starých zavedených známek. Novinku zpochybňuje i lídr ODS Petr Nečas. „Určitě lze posunout platnost zákona o pět let. A v této době odpovědně posoudit, zda systém zavést a v jaké podobě, nebo zrušit. Myslím, že to je jediná cesta nové politické konfigurace, která chce dosáhnout úspor ve výdajích státu," tvrdí dopravní expert Moos.
Související:
Rath: Kalousek má jméno Kapsch "vytetováno na čele"
Zrušení elektronických vinět má šanci projít sněmovnou
Foto: rsd.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jih