Žaluda přiznal: Nevím, jak vypadaly dokumenty k nákupu vozů

28.06.2010 17:48 | Zprávy

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda prý dodnes neví, proč vlastně existují dvě ekonomické rozvahy pro ČD Cargo na nákup potravinářských vozů. „Já nevím, kdo ty analýzy dělal a ani nevím, proč jsou vlastně dvě,“ přiznal Žaluda v rozhovoru pro Rádio Česko. Proč je ale podepsal, na to nedokázal odpovědět.

Žaluda přiznal: Nevím, jak vypadaly dokumenty k nákupu vozů

Nové vedení ČD Cargo chce zastavit tendr na nákup potravinářských vagonů. Chce tak ušetřit 175 milionů korun. Podezřelý tendr byl spolu se špatným hospodařením a bráněním forenznímu auditu důvodem k odvolání představenstva ČD Carga ředitelem ČD Petrem Žaludou. Ten dnes v rozhovoru pro rozhlas přiznal, že vlastně dodnes neví, jestli by nákup 100 potravinářských vozů byl levnější než pouhý pronájem. Nevyzná se prý ani v dokumentech kolem tendru.

„Byly tam dvě ekonomické rozvahy, které později vedly k vyhlášení výběrového řízení na nákup potravinářských vozů," řekl Žaluda v pořadu Studio Česko. „Výběrové řízení jsme ale nyní pozastavili a chceme zjistit bližší okolnosti," zmínil dále Žaluda.

Přiznal ale, že neví, kdo analýzy k tendru vlastně dělal. „Já nevím, kdo je dělal a ani nevím, proč jsou ty analýzy vlastně dvě," řekl dále Žaluda. Jakoukoliv vinu za to, že by to měl především vědět on sám, ale ze sebe okamžitě shodil.

Pokud vám předloží dvě rozvahy, co máte dělat?

„To, že jsou dvě ekonomické rozvahy, to je problém. Pokud vám management předloží analýzu, tak nemáte čas to zkoumat," odvětil generální ředitel na další otázku moderátora. Ten chtěl ze Žaludy dostat alespoň nějaké bližší vysvětlení nebo okolnosti výběrového řízení, ale nepochodil.  

Stejně se tak Žaluda stále odvolává na ekonomický audit, který by měl vysvětlit, jak to s hospodařením Carga vlastně je. „Na to by měl odpovědět audit. Chtěli jsme vědět, co je krize, a případně, co bylo způsobeno špatným manažerským rozhodnutím. Audit jsme zadali v červenci 2009, ale byly kolem něj neustálé obstrukce. Přitom během prvních dvou let existence firmy jsme Cargo dostali na takovou úroveň, že měla dobrý mezinárodní rating, mysleli jsme, že jede na dobré trajektorii, managementu jsem proto důvěřoval.  Nakonec jsem byl zklamán," řekl dále Žaluda pro rozhlas.  

Nového šéfa bude mít ČD Cargo do tří měsíců

Již v den odvolání představenstva z ČD Cargo, tedy 16. června, Žaluda prohlašoval, že firma loni vykázala ztrátu 380 milionů korun a v 1. čtvrtletí letošního roku byl propad 50 milionů korun. „Hospodaření se vyvíjelo negativně, plán bez krize byl zisk 800 miliónů," zmínil dnes Žaluda. Nového šéfa ČD Cargo chce podle něj představenstvo zvolit do tří měsíců.

„Chceme, aby v budoucnu bylo v Cargu naprosto transparentní řízení. Je to do tří měsíců, pak ta dvojkolejnost skončí," doplnil k tomu Žaluda, který ČD Cargo nyní řídí.

Žalubu na Duška nepodám

Žaluda také přiznal, že žalobu na Jaromíra Duška kvůli jeho homofobním názorům vůči jeho osobě nepodá. „Já jsem se nakonec rozhodl, že nebudu tu kauzu dál rozviřovat. Lidi, kteří mne znají, tak vědí, jaký jsem ve skutečnosti a nebudou na mne jen kvůli Duškovým slovům měnit názor," konstatoval dále.

Kde vlastně ten odborář pracuje?

Jenže i u Duška se ukázalo, že vlastně ani netuší, ve které časti Českých drah tento železniční odborář vlastně pracuje. „Chci vědět, co tam ten člověk dělá. Ještě jsme neměl čas si s panem Duškem sednout. Ale tohle není osobní rovina, manažer musí být schopný jednat s každým, a nepřenášet osobní pocity do své práce," dodal pro Rádio Česko Žaluda.

Čtěte také:

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: olb

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: České jaderné elektrárny splňují mezinárodní normy ochrany životního prostředí

13:33 ČEZ: České jaderné elektrárny splňují mezinárodní normy ochrany životního prostředí

Temelín i Dukovany splňují požadavky mezinárodní normy pro řízení ochrany životního prostředí. Takov…