Bém půjde kvůli Blance do montérek. Sázky dodržuji, říká

08.07.2010 15:39 | Zprávy

Sázku o neprodražení stavby tunelu Blanka pražský primátor Pavel Bém patrně prohraje. Čeká ho padesát hodin veřejně prospěšných prací.

Bém půjde kvůli Blance do montérek. Sázky dodržuji, říká

Pražský primátor Pavel Bém (ODS) je kromě jiného známý tím, že se nesází. A když už, musí k tomu mít hodně dobrý důvod - například nejdelší městskou tunelovou stavbu v Evropě. Jak se ovšem ukazuje, stavba komplexu tří tunelů známého jako Blanka za cenu, se kterou společnost Metrostav zakázku vyhrála, sázkou na jistotu není.

Před dvěma roky se Bém vsadil o vykonání veřejně prospěšných prací se sdružením AutoMat. Pokud konečný účet za zakázku přesáhne původní cenu 21,205 miliardy, slíbil primátor sdružení, jemuž je šestikilometrový tunel trnem v oku, že odpracuje padesát hodin.

Sázku před pár dny připomněl další, již třetí sesuv půdy nad stavbou. A podle AutoMatu by si měl šéf magistrátu hledat montérky. Celkové náklady na výstavbu stěžejního úseku městského okruhu sdružení odhaduje na třicet miliard korun.

Bém: sázky dodržuji

„Sázky držím až do konce, a to především proto, že se nesázím, či spíše zcela výjimečně," sdělil Bém ParlamentnímListům.cz. Ovšem aniž by řekl, o jakých částkách se nyní magistrát s Metrostavem baví.

Už v únoru odbor městského investora informoval, že se cena zvedá o třičtvrtě miliardy. Podle Metrostavu za to může zvýšení DPH na dvacet procent, odbor magistrátu doplnil, že za rostoucí účet může inflace.

„Každý rok se ceny zvyšují díky daňovým změnám a podobně. I cena peněz se mění v čase. Ale už nyní je jasné, že se do částky vyjádřené v hodnotách z roku 2007 náklady nevejdou. Z údajů městského investora odhadujeme, že se bude jednat až o třicet miliard korun. Za to už by byla trasa metra," tvrdí Michal Křivohlávek z AutoMatu.

Metrostav nic neví

Kolik bude Blanka investora, tedy Prahu, nakonec stát, se redakci na magistrátním odboru investora zjistit nepodařilo. Také společnost Metrostav mlčí. Její mluvčí František Polák nechtěl pro ParlamentníListy.cz odhadnout ani kolik bude tunel stát, ani zda bude dokončen v termínu do konce roku 2012. „To opravdu nevíme, bude to záležet na mnoha faktorech," řekl Polák redakci.

Neví se ani, zda pondělní sesuv půdy zvýší cenu zakázky, či zda sanaci zaplatí pojišťovna, jako tomu bylo při incidentech před dvěma lety. „Zatím se to sesunutí půdy vyšetřuje, takže musíme nejdříve počkat, jak to dopadne," zhodnotil Polák.

Opatrně Metrostav hovoří i o posledním vystoupení Béma, který novinářům ve středu oznámil, že jeho právníci hledají způsob, jak případně smlouvu stavařům vypovědět. „Pokud vím, nyní se čeká na závěry vyšetřování báňského úřadu," opakoval Polák.

Spravit kanály nebo otevřít diář?

Mezitím AutoMat vybírá z došlých dopisů sympatizantů budoucí job pro pražského primátora. „Jsou tu návrhy na tradiční úklidové práce, zametání nebo spravování kanálů. Anebo také různé vtipné úkoly. Například, aby otevřel svůj diář s kontakty a domluvil lidem s těmi podnikateli tak výhodné podmínky spolupráce, jako měla ODS a podobně."

„Jestli půjde do montérek anebo zůstane v obleku, jisté není a asi to bude záviset na něm. Sázku ale prohraje, protože už nyní se čerpá z peněz, jež jsou nad rámcem původního rozpočtu," uzavřel Křivohlávek.

SOUVISEJÍCÍ:
Ustojí pražská ODS propadlou Blanku? Musí se snažit, říká politolog
Blanka je ve složitém geologickém prostředí, tvrdí odborníci

Foto: Hans Štembera

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: blk

PhDr. Pavel Žáček, Ph.D. byl položen dotaz

Nezávislost

Senátor Hraba napsal zajímavý komentář k vítězství Trupma. Tvrdí v něm, že to bude pro Evropu znamenat, že se bude muset naučit o sebe postarat sama a nespoléhat na to, že naše problémy vyřeší někdo jiný. Co si o tom myslíte vy? Nemyslíte, že to je svatá pravda, a že EU i my jsme se měli dávno snaži...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HZS ČR: Nejnebezpečnější problémy v únikových cestách jsou nenápadné

19:39 HZS ČR: Nejnebezpečnější problémy v únikových cestách jsou nenápadné

Únikové cesty jsou v případě, že v budově vypukne požár, mnohdy jedinou nadějí na záchranu. Zároveň …