Vsadit na nižší ceny se vyplatilo elektrárenské společnosti ČEZ. Ta v červnu oznámila, že bude nabízet i plyn domácnostem, a to levněji než konkurence. Strategie evidentně zabrala, neboť firma od zahájení kampaně získala 20 499 nových zákazníků. „Nízkou cenou plynu jsme dali trhu výrazný impuls. Zákazníci si uvědomují, že změnou dodavatele mohou za rok ušetřit i několik tisíc korun," uvedl pro iHNed.cz Alan Svoboda, ředitel obchodní divize společnosti ČEZ.
Nabídka levného plynu nejvíce zaujala v západních Čechách a v Moravskoslezském kraji. Firma spustila kampaň, kterou nabízí klientům, že ve třetím čtvrtletí bude dodávat plyn o 9,7 procenta levněji než RWE. A až do konce roku 2011 garantovala minimálně o pět procent nižší cenu, než za jakou dodává konkurenčn RWE Transgas.
V nabídce může rozhodovat i široký zákaznický servis
Ze strany ČEZ jde o protiúder RWE, který již předtím oznámil, že bude nabízet domácnostem elektřinu. Taktika plynárenské RWE byla podobná ČEZu, nabízet elektřinu levněji o 5 až 10 procent níž než konkurenční ČEZ. Potvrzením toho, že i RWE na trhu elektřiny boduje, je 9 tisíc nových klientů od května, kdy RWE s nabídkou začal.
„Konkurence na trhu je obrovská, ale my věříme, že máme v tomto směru proti menším firmám výhodu. Můžeme totiž lidem nabídnout široký zákaznický servis, včetně velké sítě kanceláří a call center," uvedl mluvčí společnosti Martin Chalupský. Na českém trhu s elektřinou chce RWE během příštích let získat dvouciferný podíl.
Velké dodavatele limitují dlouhodobé smlouvy
Tradiční velcí dodavatelé jsou vázáni dlouhodobými smlouvami, u kterých je cena stabilnější. Noví hráči nabízejí energie nakupované na spotovém trhu - a ten vykázal loni po vypuknutí krize prudký propad, protože s poklesem průmyslu oslabila poptávka po plynu i elektřině. U plynu je ale rozdíl zvlášť markantní: „Spotové ceny byly loni a počátkem letošního roku až o 50 procent nižší než ceny dlouhodobých kontraktů," uvedl analytik společnosti ENA Vladimír Štěpán.
Podle expertů nejsou Češi zatím moc ochotni dodavatele měnit. Například ve Velké Británii mění dodavatele i několikrát do roka. Za zdrženlivostí Čechů může být malá informovanost a nechuť k administrativě. To vše se ale zjevně mění. Podle Energetického regulačního úřadu přešlo předloni k novému dodavateli jen 600 klientů, loni jich bylo už přes 33 tisíc. Se startem přímé konkurence mezi největšími hráči tento trend ještě zesílí.
Čtěte také:
Jižní Morava ukázala cestu k úsporám, energie bude nakupovat centrálně
Vysočina se zúčastnila e-aukce plynu. Ušetří 20 milionů
Hejtman Zimola: Centrálním nákupem energií ušetří kraj miliony
Foto: rwe.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jih