Extrémní příklad nelze zevšeobecňovat
„Pro takovéto tragické případy je nutné znát celou záležitost dopodrobna a to já úplně podrobně neznám, proto se nechci do této debaty pouštět. Nechci na základě této kauzy generalizovat a zahrnout něco do smlouvy mezi školou a rodiči. Ten případ každopádně není černobílý. Tato kauza vyburcovala debatu, ale nemůže dávat základ pro obecná pravidla," řekl ParlamentnímListům.cz Dobeš, vystudovaný psycholog.
Dobeš obecně přiznává, že kázeň žáků ve školách klesá a že je to velký problém. Rodiče se bohužel o toto příliš nezajímají, části rodičů je to podle Dobeše jedno a to je podle něj špatně.
Fyzické tresty nejsou dle ministra řešením
Redakce se zeptala ministra, zdali je v případě práv rodičů zastáncem či odpůrcem tělesných trestů. „Doba Igora Hnízda je pryč. Je to hezký film, je to dobré se na to podívat, ale není to reálné. Dneska se bavit o fyzických trestech je nereálné už i z toho důvodu, že i sami rodiče dnes mají o tom velké pochybnosti a neumějí používat fyzické tresty a přestávají je používat," vysvětlil Dobeš.
Podle něj už dokonce i některé děti v případě výprasku na své rodiče volají linku proti týrání dětí. Sám rodič může podle Dobeše užívat fyzický trest do určité věkové hranice, v určitém věku už to není na místě. „Může se stát, že pak proti sobě stojí dospělý člověk a skoro dospělý člověk. Fyzické tresty se ale nemusí používat vůbec," míní Dobeš.
Smlouva nastaví mantinely
Smlouvy mezi dětmi, školou a rodiči, které ministr připravuje, o tělesných trestech vůbec nehovoří. Nastavují pravidla, jak se mají děti, rodiče a škola chovat a nastavují kontrolu, zdali jsou tato pravidla dodržována. Pokud všichni této smlouvě přistupují zodpovědně, tak je podle ministra efekt nevídaný. „Dítě nakonec zjistí, že pokud se pohybuje v prostoru těchto pravidel, je mu nakonec lépe, proto znovu opakuji, že fyzické tresty nejsou z mého pohledu potřeba," řekl Dobeš.
Redakce se zeptala, zdali by řešením nebylo to, že by bylo dítě za trest na čas vyloučeno z výuky a v této době by se o něj museli postarat rodiče. Tento systém funguje v některých západních zemích. To Dobeš nepovažuje za dobrý nápad.
Dát žáka rodičům také není dobrý nápad
„Vyloučit žáka z výuky je už za hranou, protože u nás máme v ústavě právo na vzdělání. To, aby škola řekla: ´rodiči, tvé dítě zlobí, tak si ho vezmi a postarej se o něj´, je přesně to, co bych byl nerad, aby se dělo. Škola tak svou stoprocentní odpovědnost přehodí stoprocentně na rodiče. To není možné. Rodič není za vzdělání svého dítěte také stoprocentně odpovědný. To, co já navrhuji, je, aby obě strany přiznaly svůj podíl odpovědnosti a aby obě strany navzájem spolupracovaly," řekl redakci Dobeš.
Podle dřívějšího vyjádření Dobeše pro Lidové noviny by žák mohl být vyloučen z výuky, ale nebyl by předán rodičům, nýbrž na řadu by přišla alternativní náplň hodiny. Tou by byl pohovor se školním psychologem a nějaká forma terapie.
Autoritu rodičů a kázeň žáků je třeba zvýšit
Dobeš nemá přesný návrh sankcí za porušení smlouvy. Zatím prý otevírá téma k obecné diskusi a věří, že se pravidla a jejich vymáhání postupně zrodí v této debatě. „Já, když jsem nastoupil na ministerstvo školství, tak jsem řekl dvě věci. Že chci zvětšit autoritu a prestiž učitelů a že chci, aby rodiče převzali větší odpovědnost za vzdělání svých žáků. Toto může řešit tato smlouva," dodal Dobeš.
Čtěte také:
Foto: Hans Štembera
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lukáš Petřík