V den hlasování o důvěře vládě se ve většině celostátních deníků objevily inzeráty sociální demokracie, v nichž nejsilnější opoziční strana kritizuje programové prohlášení vlády. Včetně deníků Blesk a AHA.
„Jde o anglosaský či spíše americký model komunikace s voliči, který praktikují strany, co nemají vyhraněné vedení, nebo viditelnou personu. Veřejnost vnímá sociální demokracii jako rozpolcenou, duální, ne tak viditelnou, proto to ČSSD kompenzuje takovouto medialitou," říká pro ParlamentníListy.cz politický analytik Jan Kubáček.
Podobná stranická inzerce je běžná před volbami, v den hlasování o důvěře tak obvyklá není. „ČSSD je v situaci, kdy se musí vymezit proti vládní koalici, ale ve sněmovně mají její poslanci málo možností. Navíc lidé už chtějí, aby tu byla konečně řádná vláda, takže nemohou hlasování o důvěře moc protahovat, aby si proti sobě nepopudili veřejnost," vysvětluje expert na politický marketing, proč kritická slova na adresu vlády nezazní jen od opozičních poslanců ze sněmovny, ale i v inzerátech ČSSD.
Bulvár je mediální realita, čte jej hodně voličů ČSSD
Sociální demokracie v nich uvádí, že vláda Petra Nečase nemá její důvěru, protože její program je zaměřený výhradně na necitlivé snižování rozpočtového schodku, které povede k větší nerovnosti mezi občany. Navíc rozpočtové škrty nejvíce pocítí rodiny s dětmi, zaměstnanci, zdravotně postižení a senioři. „Výhodou inzerce je i to, že v myšlení lidí přetrvává stereotyp, že co se napíše v novinách, je pravda," odhaduje politolog, že se čtenáři mohou s textem ztotožnit a nevnímat ho jen jako inzerci.
Inzeráty, které dále varují před horší dostupností vzdělání i zdravotní péče, privatizací veřejných služeb i důchodového systému, se objevily i v bulvárních denících.
„ČSSD si uvědomuje realitu mediálního trhu i to, že Blesk je nejčtenějším deníkem a mezi jeho čtenáři má velký voličský segment," chápe Kubáček důvody, proč si nejsilnější opoziční strana zadala inzeráty i do bulvárního tisku.
Sociální demokracie už rozehrává témata před podzimními volbami
Z celostátmích deníků chybějí inzeráty jen v Hospodářských novinách. „Tomu rozumím, tam nemá sociální demokracie tolik voličů. Jde většinou o čtenáře, kteří vědí, že se dnes uskuteční hlasování o důvěře vládě, těm to není třeba připomínat. Naopak ti, co čtou Blesk nebo MF Dnes, nemusí ani vědět, že se hlasuje," říká pro ParlamentníListy.cz Kubáček.
Politolog za zveřejněnými inzeráty vidí nejen snahu ČSSD vymezit se proti vládní koalici, ale také start předvolební kampaně. „Tím textem odpichují témata, která chtějí hrát do komunálních voleb. Dá se mluvit o tom, že už to je součást předvolební komunikace s voliči," připomíná Kubáček blížící se podzimní senátní a komunální volby.
Inzerce ČSSD zdůrazňuje, že má kromě věcné kritiky vlády vlastní řešení.
Čtěte také:
- Sobotka (ČSSD): Podpoříme vládní rozhodnutí, jež povedou k rychlému odstanění škod
- ČSSD: Naše stínová vláda bude hlídacím psem
- Hašek (ČSSD): Současná vláda zaspala v otázce protipovodňové strategie
Foto: Ondřej Leinert
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jih