Jez na Labi s vodní elektrárnou by měl odstranit poslední úzké místo na řece. Navíc by díky němu mohly lodě plout až ke státní hranici celý rok. Rejdaři si od projektu slibují návaznost na vodní cesty v Německu i oživení turistického ruchu. Zabrání se tím údajně i záplavám.
„Na to existují exaktní propočty a speciální projektování. My máme doloženo, že snížíme povodňovou vlnu nejenom v Děčíně, ale i na přítocích," řekl k tomu Českému rozhlasu ředitel Vodních cest Miroslav Šefara.
Podle ekologů je ale projekt moc drahý a plavební podmínky je možné zlepšit levněji a šetrněji k životnímu prostředí.
„Provoz na Labi se snížil asi o dva řády a dnes není důvod k tomu, aby tam byla obousměrná plavební dráha. Kdybychom se dohodli a mezi Střekovem a státní hranicí, těch 40 kilometrů, ten poslední úsek, kde jsou plavební podmínky nejhorší, udělali jen jednosměrný provoz, že by se 12 hodin nahoru a 12 hodin dolu po řece, tak by stačilo vzdouvat daleko méně vody," uvedl v rozhlase ředitel obecně prospěšné společnosti Přátelé přírody Marian Páleník.
Jenže s tím zase nesouhlasí ředitel Vodních cest Šefara. Podle něj je návrh ekologů nevhodný. „Je to technicky nerealizovatelné a je to násobné poškození životního prostředí oproti naší variantě. Totálně by to zdevastovalo podzemní vody a celou říční nivu," dodal Šefara.
Bárta: Prioritou jsou dálnice
Projde ale nápad jezu na Labi vládou v době, kdy se koalice snaží šetřit, kde se dá? Minsitr dopravy Vít Bárta s projektem prý počítá, ale přednější jodu podle něj dálnice.
„Jezy na Labi jsou důležité, v pořadí priorit ale nad nimi stojí dálnice," řekl Bárta nedávno na své cestě po Ústeckém kraji. Chce prý ale vyvíjet kroky potřebné pro stavbu jezů, ta však může začít teprve tehdy, až skončí rozpočtové škrty. Podle Bárty to nebude dřív než v roce 2016.
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb