Bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček svého času sliboval, že si posvítí na smlouvy firmy Kapsch se státem, ale nakonec skutek utek. Se stejným nápadem přichází i jeho nástupce Vít Bárta, který už za necelé dva měsíce úřadování prokázal potřebnou vůli hledat pro stát úspory. Teď možná narazí, protože Kapsch už vzkázal, že by mohlo dojít i na arbitráž.
Připomeňme, že tři ze čtyř uchazečů o mýtné vyřadila v roce 2005 ministerská komise z formálních důvodů, takže vítězství Rakušanů všichni považovali spíš za výsměch poctivé soutěži. „Tenhle kšeft lidovce Šimonovského z Paroubkovy vlády páchl na sto honů. A nic na tom nemění ani skutečnost, že soutěž prověřoval antimonopolní úřad vedený Martinem Pecinou," uvádí Martin Zvěřina v Lidových novinách.
Zákon možná porušen nebyl, ale ohledy na prospěch ČR určitě
S vyjednanými a jednou podepsanými smlouvami se nedá hnout, pokud nebude dobrá vůle na obou stranách. Leda by ministr licitoval s čipy pro osobní auta. Tak jako tak se Kapsche a jeho předražených služeb stejně nezbavíme. „Proto je na místě připomenout, že neumdlévajícím proponentem téhle firmy byla KDU-ČSL pod vedením Miroslava Kalouska," zdůrazňuje Zvěřina.
Podle něj bylo jen dobře, pokud tento pro stát nevýhodný obchod přispěl k pádu lidovců. „Podíl nyní všemi oslavovaného šetřla Kalouska je však neoddiskutovatelný, vždyť svého tehdejšího ministra Šimonovského hájil slovy: ´Nemám důvod domnívat se, že soutěž, kterou vyhlásilo a řídilo ministerstvo dopravy, jakýmkoliv způsobem porušila zákon.´ Zákon možná ne, ale ohledy na prospěch ČR určitě," uzavírá komentátor.
Čtěte také:
Bárta: Smlouva s Kapschem je nemravná
Rath: Kalousek má jméno Kapsch „vytetováno na čele"
Kapsch píše: Odložení projektu dálničních vinět jen tak nenecháme
Foto: rsd.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jih