O ministru dopravy a volebním manažeru Věcí veřejných Vítu Bártovi se rozhodně nedá říct, že by byl co do četnosti svých projevů na internetu zvlášť aktivní. Svůj blog na serveru iDnes.cz využil teprve podruhé, přičemž první příspěvek na něj umístil v březnu 2010. Fanouškům facebookového profilu se nyní ozval potřetí.
"V minulých týdnech jsem opakovaně vysvětloval důvody pro nezbytné zásahy do programu výstavby dopravní infrastruktury. Oznámení konkrétních staveb v pátek 13. srpna přesto vyvolalo celou řadu nesouhlasných reakcí, a tak mi přijde vhodné všechny klíčové argumenty ještě jednou shrnout. Zároveň je to hezká příležitost, jak obnovit blog, který jsem si sice před mnoha měsíci založil, ale pak jsem na něj v návalu kampaně a navazujících koaličních vyjednávání tak trochu zapomněl," napsal hned v úvodu Bárta.
Za hlavní důvod pro zásahy do programu výstavby dopravní infrastruktury, který byl nastartován v letech 2007-8 považuje ministr dopravy Vít Bárta nedostatek finančních prostředků. Tehdejší předpoklady finančních možností státu pro další roky se podle něj ukázaly jako příliš ambiciózní už v polovině roku 2008 při prvních úvahách o rozpočtu na rok 2009.
To bylo ještě několik měsíců před začátkem celosvětové finanční a hospodářské krize. „Místo aby tehdejší ministr dopravy okamžitě zareagoval aspoň zastavením zahajování nových akcí, jelo se dál, jako by se nechumelilo. Nové stavby tak dostaly stopku až v roce 2009," připomíná Bárta dobu, kdy se dalo dnešním obrovským potížím ještě předejít. Od 4. září 2006 do 23. ledna 2009 šéfoval resortu dopravy Aleš Řebíček.
O pokračování či stopce rozhodovala u staveb tři jasná kritéria
Bárta vysvětluje, že finanční krize a z ní vyplývající omezené národní zdroje ho postavily před rozhodnutí, zda zastavit všechny stavby, nebo se pokusit vyjednat se staviteli úspory. Tím, že se mu podařilo najít nějaké úspory, mohl výrazně snížit počet zastavovaných služeb. „Přesto se praktickému dopadu na některé konkrétní projekty nepodařilo zabránit," přiznává Bárta.
O tom, které stavby budou pokračovat, rozhodl podle tří jednoduchých kritérií. Podle prvního mohly pokračovat stavby, které byly těsně před dokončením. Podle druhého ty, které jsou financované EU prostřednictvím Operačního programu Doprava. „Pokračují také stavby, které řeší největší dopravní problémy v intravilánu," uvádí ministr třetí kritérium, podle něhož mají přednost stavby, které zklidní dopravní situaci v zastavěném území.
Rozestavět a pak nemít peníze na nic by bylo nejhorším řešením
Do seznamu zastavených staveb se původně vloudily i ty, které tam podle zmíněných kritérií být neměly, jako je třeba most v Bohumíně. „Občanům, kterých se to týkalo, jsem se omluvil. Že tato chyba měla personální dopady na šéfa Ředitelství silnic a dálnic Brunclíka, je už také známo," podotýká Bárta.
Chápe, že z rozhodnutí o pozastavení staveb nejsou šťastní obyvatelé regionů, jichž se to týká. „Nějak jsem ale rozhodnout musel, protože odmítám hrát hru z doby, kdy se slibovalo, co všechno se vybuduje, i když bylo jasné, že na to nikdo nemá peníze. Nechat všechno rozestavěné a nemít dost peněz na dostavbu čehokoli, to by byl nesmysl, nejhorší z možných variant, ze kterých jsem musel vybírat," uzavírá ministr dopravy svůj blog.
Čtěte také:
- Nedáte slevu, nedostanete zakázku. Bárta chce firmy vyhladovět
- Ministr Bárta bojuje s předraženým dědictvím po lidovcích
- Bohumínští o most nepřijdou. Bárta jim to slíbil
Foto - koláž: Hans Štembera
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jih