Záměrem je podle něj stanovit reálnou cenu, na základě které bude vypracována studie hodnotící výhodnost celé zakázky. Vláda pak nechá zpracovat oponenturu a také posudek České obchodní inspekce.
"Čísla, která okolo zakázky vznikají, jsou prostým součtem cen za současné ekologické zakázky a také uskutečněné sanace. Neexistuje žádný reálný odhad ceny. Ministerstvo financí odhaduje cenu kolem 90 miliard korun, ministerstvo životního prostředí kolem 30 miliard korun," uvedl k tomu dále premiér.
Tendr byl vypsán již v roce 2008
Ministerstvo financí pro urychlení odstranění škod vypsalo v prosinci 2008 velkou veřejnou zakázku na jejich likvidaci. Dosud odhady hovořily o tom, že zakázka může mít hodnotu až 115 miliard korun. K úhradě nákladů na odstranění ekologických škod vzniklých před privatizací se zavázal stát ve smlouvách s nabyvateli privatizovaného majetku. Ty uzavíral Fond národního majetku ČR se souhlasem vlády od roku 1991.
Do výběrového řízení na obří ekologickou zakázku se přihlásilo šest uchazečů, ministerstvo financí v prvním kole tři z nich vyřadilo. Ve hře tak zůstaly firmy Geosan Group, Marius Pedersen Engineering a společnost Environmental Services, nabídky mohou podávat do 7. prosince. Vyloučení zájemci se odvolali k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), ten už jednou vyloučení z tendru zrušil u konsorcia v čele s firmou PPF Advisory a v současnosti znovu rozhoduje o opětovném vyloučení konsorcia ze soutěže.
Vláda jednala o tendru kvůli závěrům NKÚ
Kroky vlády vyplynuly z projednání závěru Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Úřad totiž poukázal na to, že nebyla posuzována ekonomická výhodnost tendru na základě odborného odhadu nákladů na odstranění starých ekologických zátěží a ani nebyla vyčíslena hodnota rizik ovlivňujících výhodnost jednotlivých variant.
NKÚ rovněž poukázal na to, že ČR nemá zajištěn dostatečné zdroje financování vysokých závazků vyplývajících z ekologických smluv. Podle NKÚ výše garancí, ke kterým se stát v ekologických smlouvách zavázal, nevyjadřuje reálnou potřebu finančních prostředků na odstranění starých ekologických zátěží. "
"U těchto smluv se nepodařilo upravit finanční závazek státu, garanci, na úroveň reálných nákladů na odstranění zátěží. Kromě tří ekologických smluv je garance nadále vztažena k hodnotě privatizovaného majetku," uvedl NKÚ.
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb