Podezření z korupce v souvislosti s údajně zmanipulovanou armádní zakázkou na nákup terénních automobilů Tatra kromě exministra obrany Martina Bartáka čelí i další dva lidé. Podle informací ČTK jsou jimi představitel společnosti Praga Petr Ptáček a podnikatel zajišťující zbrojní zakázky Michal Smrž.
ČTK uvedla, že ji informace o šetření dalších podezřelých potvrdil státní zástupce Dušan Táborský, který případ dozoruje. Před pár dny pro ParlamentníListy.cz řekl Táborský, že ve vyšetřování skandálu musel pátrat i v cizině. Dokonce prošetřoval aktivity až tří lidí! Tento týden proběhl výslech jedné z nich.
Kauza kolem Bartáka začala hořet loni v listopadu poté, co bývalý velvyslanec Spojených států v Česku a předseda dozorčí rady automobilky Tatra William Cabaniss pro deník Mladá fronta Dnes (MfD) oznámil, že v únoru 2008 po něm chtěl tehdejší náměstek ministryně obrany a současný náměstek ministra financí Martin Barták miliony dolarů za to, aby Tatra už neměla problémy s armádní zakázkou
Cabanissova slova pro MfDpotvrdil také jeho kolega Duncan Sellars, přímý účastník rozhovoru s Bartákem. Podle Bartáka je to ale vykonstruovaná záležitost. Poté požádal do vyšetření kauzy o neplacené volno, které od ministra financí dostal.
Podle Cabanisse se událost stala ve Washingtonu na akci pořádané českým velvyslancem. Mezi hosty byli i Barták, Cabaniss a jeho kolega z Tatry, šéf její americké pobočky Sellars. Bývalý velvyslanec MfD řekl, že při rozhovoru s Bartákem dostal nabídku, která jej úplně vyvedla z míry.
Exministr tvrdí, že je nevinný
Barták podezření odmítá. „Spekulaci považuji za absurdní a rezolutně popírám, že bych s kýmkoli o něčem takovém, co zmiňujete, hovořil," uvedl už v listopadu s tím, že nikdy neměl v působnosti akviziční proces, a tak by do takového případného sporu s dodavatelem nemohl zasahovat ani ho ovlivnit.
Připomeňme, že Tatra dodávala naší armádě nákladní vozy za 2,7 miliardy korun. Obchod se však zkomplikoval po rozchodu společnosti se subdodavatelskou firmou Praga. „A právě tyto problémy podle Cabanisse měly vyřešit peníze, o kterých mluvil Barták," uvedla v listopadu MfD. Barták je prý také spojován s předraženými zakázkami na obrněné transportery Pandur II nebo lehká obrněná vozidla Iveco či transportní letouny CASA. Za určitých okolností hrozí exministrovi trest až 12 let vězení.
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb