V těchto podmínkách sloužíme. Vaše úsporná policie...
Autoperestrojka
Přestavět vůz na LPG ( Liquefied Petroleum Gas- zkapalněný ropný plyn) je možno pouze u vozů z benzinovým motorem a těch má právě PČR nejvíce.
,,Většina osobních vozidel je v provedení s benzinovým motorem, a to zvláště kvůli jejich využití a životnosti. Benzín také není tolik náchylný na výkyvy teplot, jako je tomu u nafty. Policejní vozidla musí být schopna dorazit na místo včas za každého počasí. Vozidla s naftovým motorem jsou využívána spíše pro logistické a další podobné účely," vysvětlil ParlamentnímListům.cz tiskový mluvčí policejního prezidia Jan Melša.
Výhody, nevýhody
Výhod LPG uvádějí výrobci zařízení hned několik. Od 1.1.2009 jsou vozidla s alternativním pohonem LPG osvobozena od platby silniční daně, což znamená roční úsporu 1.800 - 4.200 Kč. Cena LPG je oproti benzinu více než poloviční. Vozidla s LPG mají minimální nároky na údržbu. Prodlužují životnost motorového oleje až o 25 %, jsou méně hlučná a ekologická.
Při přestavbě dojde sice k nárůstu spotřeby o 1-2 litry a sníží se výkon o 10%, ale i tak při pořizovací ceně okolo 25 000 Kč se LPG začne vyplácet přibližně po 40 000 najetých km. Ekonomický náměstek policejního prezidia Jiří Novák v minulém roce masovější přestavbu odmítl.
„Na LPG bychom přešli ve velkém velmi rádi, ale není to bohužel z různých důvodů možné," řekl k tomu Novák s tím, že hlavním je výkon motoru po takové úpravě.
Pod zem
Další úskalí spatřuje polcejní prezidium v přístupnosti vozů s LPG. ,,Musíme se s vozidlem dostat i do míst, kam je např. vjezd vozidel na pohon LPG z bezpečnostních. důvodů zakázán," vysvětluje Melša, navíc přidává i argument o dostupnosti čerpacích stanic na alternativní paliva.
,,Ty dostatečným způsobem nepokrývají místa výkonu služby policistů," uzavřel. Podle dostupných informací je však v ČR už více než 600 čerpacích stanic s LPG
Mapa pokrytí LPG
Zelení na CNG
Jako pozitivní mezikrok by vnímal přechod na LPG předseda Strany zelených Ondřej Liška, nicméně jako lepší variantu by viděl rovnou přechod na zemní plyn CNG.
,,Nejsou zde skoro žádné emise, auta jsou v crash testech dokonce bezpečnější a návratnost je poměrně rychlá, jelikož zemní plyn stojí více jak dvakrát méně než benzín," řekl ParlamentnímListům.cz předseda Strany zelených Ondřej Liška.
Problém však vidí Liška v dostupnosti čerpacích stanic s CNG, kterých je žalostně málo. ,,Avšak i to se dá řešit. Auta s CNG umožňují kombinaci s přepínáním na benzin a navíc si můžete zřídit vlastní plnící stanici okolo 100 000 Kč. Minimálně pro pražské vozy by se to vyplatilo," uzavřel Liška
Počty dopravních prostředků k 31. 3. 2010 |
|
Druh SDP |
Počet |
Motocykly celkem |
437 |
Automobily osobní celkem |
8 191 |
z toho: - policejní provedení |
3 164 |
- civilní provedení |
5 027 |
Auta nákladní skříňová celkem |
544 |
Auta nákladní valníková celkem |
77 |
Autobusy celkem |
210 |
Ostatní motorová vozidla celkem |
141 |
Přípojná vozidla celkem |
196 |
Služební dopravní prostředky CELKEM |
9 796 |
Související:
Co Nečas neřekl: S Lessym mohl řešit, kdo půjde od válu
John si myslel, že mu policisté věří. Teď mu nalijí čistého vína
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Pavel Kozdera