Bohuslav Sobotka tak chce prosadit limit na předvolební kampaň ve výši 80 milionů korun. Rád by reguloval i počty billboardů s tím, že by povolil maximálně 200 až 300 kusů. "Chtěl bych prosadit také to, aby se předvolební kampaně platily přes transparentní účty a aby se při nákupech používaly ceníkové ceny, anebo alespoň ceny na trhu průměrné," uvedl Sobotka.
Čtěte také:
- Sobotka chce vzkřísit limity peněz na předvolební kampaně
- ČSSD chce zavést limit výdajů na předvolební kampaně
Zatím jde o návrh, o kterém je podle sociálních demokratů třeba diskutovat. Podle předsedy Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavla Brabce, však nejde o příliš šťastné řešení a naděje na to, aby návrh uspěl, dává poměrně nízké. "Pana Sobotku pokládám za inteligentního muže, ale regulaci v jakékoli politické soutěži, nemohu považovat za přijatelné," řekl Brabec ParlamentnímListům.cz. Podle něj by ani nebylo možné, aby se v případě toho, že by návrh uspěl, jeho dodržování kontrolovalo.
"Těžko navíc říct, do jaké míry by to které straně prospělo. Běžným obchodním nástrojem během prodeje reklamních ploch je to, že se nabízí i jako bonus určité plochy zdarma. Pokud by měly strany šikovné obchodníky, opět by vznikaly určité nerovnosti," upozornil na praxi Pavel Brabec.
Čtěte také:
- Češi chtějí předčasné volby. Nebo obměnu téměř poloviny vlády
- Víme, komu v ODS nevadí předčasné volby
- Chceme předčasné volby. Co nejdřív, apeluje Hašek
- Předčasné volby? Politologové už sestavují Sobotkovu vládu
- Předčasné volby by byly nejhorším řešením, míní ekonomové
Podle politoložky Anny Matuškové může návrh Bohuslava Sobotky pomoci do jisté míry ale hlavně menším stranám. To, že by v tomto návrhu však byla příprava na předčasné volby a tedy novou kampaň, na kterou chybí většině stran v tuto chvíli finance, odmítla komentovat. "Opravdu je nyní sice možné všechno, situace je velmi neklidná, nicméně Bohuslav Sobotka předkládal podobný návrh skutečně již v roce 2010," řekla Matušková.
Matuškové přitom praxe s regulací počtu bilbordů nepřipadá zcela jako nepřijatelná. "Daly by se očíslovat. Tím, že se budou dodržovat i ceníkové ceny během kampaní, nikoli různě provázané a nepřehledné smlouvy, by se také dalo vyhnout do budoucna řadě nesrovnalostí," uvedla politoložka Matušková. Předseda asociace reklamních agentur Pavel Brabec to však tak optimisticky nevidí.
Čtěte také:
"Jak se budou stanovovat a určovat ceníkové ceny? Vždyť ty jsou uvedeny ve smlouvách, které podléhají obchodnímu tajemství?" upozornil na možný zádrhel celého návrhu.
Nicméně podle politoložky Matuškové skutečně může návrh Sobotky, projde-li, pomoci menším politckým stranám. Navíc není zcela ojedinělým, před časem se v hodně bodech shodoval i s návrhem Strany zelených, který tehdy prezentoval Ondřej Liška.
Čtěte také:
Bohuslav Sobotka však v souvislosti s návrhem na regulaci předvolebních kampaní a výdajů na ně, předložil ještě další svoji vizi. Chtěl by, aby byla také regulována maximální výše sponzorských darů jednotlivým stranám. Opírá se o zkušenosti s tímto krokem u řady jiných evropských zemích.
Jisté je jedno. Řadu problémů by si zřejmě v budoucnu mohly strany ušetřit. Aktuálně se nyní s tím, že nebyly prostředky na financování komunální kampaně na Hodonínsku, potýká zřejmě opět i v poslední době aférami pronásledovaná strana Věci veřejné. Z včera zveřejněné nahrávce asistenta jednoho z poslanců, totiž vyšlo najevo, že poslanec požadoval údajně na financování kampaně z platu svého asistenta měsíčně poměrně značné částky. Vzduchem tak nyní proto létají nejen vzájemná obviňování účastníků, ale i trestní oznámení.
Související: Kasírování asistenta poslancem VV: Prasklo to, ale nic nového
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Hechtová