Odstoupil bych, kdyby byly maturity bezzubým nástrojem, tvrdí Dobeš

18.06.2011 11:18 | Zprávy

Státní maturity přinesly podle ministra školství Josefa Dobeše velké pozitivum v tom, že školám nastavily vyšší laťku. Šéfa resortu těší, že devatenáct a půl procenta z připuštěných studentů maturitu neudělalo. V rozhovoru pro LN tvrdí, že pro něj by bylo hrozivým výsledkem, kdyby neuspělo třeba jen šest a půl procenta, to by sám odstoupil.

Odstoupil bych, kdyby byly maturity bezzubým nástrojem, tvrdí Dobeš

Za naprosto umělou záležitost považuje ministr školství Josef Dobeš dopis, v němž se proti podobě státních maturit ohradilo přes dvanáct tisíc studentů i profesorů. „Já jsem přijal za maturity osobní odpovědnost a řekl jsem, že když dojde k chybám, odstoupím. K žádným chybám zejména díky učitelům a ředitelům nedošlo. To je pro mě největší argument, že odborná veřejnost stojí za mnou. Kdyby mě chtěla potopit, udělala by to," říká Dobeš v rozhovoru pro Lidové noviny.

Když při generálce maturit propadla třetina žáků, nechal se premiér Petr Nečas slyšet, že vyvodí důsledky, bude-li se to opakovat. Naostro neprošlo téměř třicet procent studentů, ale ministr se o svou pozici neobává. „Státní maturita přinesla velké pozitivum: školy nastavily vyšší laťku," libuje si Dobeš, že místo obvyklých dvou a půl procent tentokrát nebylo ke zkouškám dospělosti připuštěno téměř deset procent studentů.

Učitelé a ředitelé potřebují zpětnou vazbu o kvalitě

Těší ho také, že ze studentů připuštěných k maturitě ji devatenáct a půl procenta neudělalo, což svědčí o její náročnosti. „Pro mě by naopak byl hrozivý výsledek - a já sám bych kvůli tomu rezignoval - kdyby neuspělo jen řekněme šest a půl procenta. Protože státní maturity nás přišly na 240 milionů, bral bych to, jako že tu máme bezzubý superdrahý nástroj. To by byl strašný průšvih," tvrdí Dobeš.

Ministr do programového prohlášení vlády prosadil i testování v pátých a devátých třídách, jehož absenci považuje za jeden z problémů českého školství. „My neměříme kvalitu. My jsme rozvolnili osnovy a školy nemají žádnou zpětnou vazbu. Co teď potřebujeme, je v klíčových bodech nastavit standardy, a ty pak měřit. Učitelé i ředitelé musí dostat komplexní zpětnou vazbu," přesvědčuje Dobeš.

Vysokoškolský zákon se musí zgruntu přepracovat

Úspěšnost škol se podle něj nedá měřit tím, kolik absolventů se dostalo na střední nebo vysokou školu. „My jsme tady vytvořili průtokáč. My jsme zjistili, že máme sedmadvacet procent populačního ročníku na vysokých školách, zatímco země OECD měly padesát či šedesát. Takže jsme odstranili bariéry, přijímačky, závěrečné testy a dnes na vysoké školy nastupuje kolem pětašedesáti procent populačního ročníku," upozorňuje Dobeš.

Vysokoškolský zákon, který prošel ve sněmovně třemi čteními, nepovažuje ministr za dobrý, protože ho různé vlivové skupiny posunuly a pokroutily jinam, než byl ten původně předložený. „Mým náměstkem pro vědu a vysoké školství je uznávaný profesor Wilhelm, s jeho autoritou já si troufnu začít znova od nuly," ujišťuje Dobeš, že se zákon musí předělat od kořenů.

K věci:

Dobeš chválil maturity: Školy uvidí, jak jsou na tom 

Ministr Dobeš: U státních maturit propadla pětina žáků, a to je dobře 

Hlavní motiv státních maturit? Velký byznys, míní Dobeš 

Foto: Hans Štembera

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jih

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Když se to hodí, prosazují lidská práva. Když ne, tak celistvost. Profesor chce skoncovat s dvojím metrem Západu

17:20 Když se to hodí, prosazují lidská práva. Když ne, tak celistvost. Profesor chce skoncovat s dvojím metrem Západu

„Mezinárodní řád založený na pravidlech“, který bývá prezentován jako spojení mezinárodního práva a …