V době, kdy výdaje řady českých domácností začínají převyšovat jejich příjmy a rodiny musí pečlivě zvažovat i drobné investice, by se tak lidem s nejnižšími příjmy mohlo trochu ulevit alespoň co se nákupu základních potravin týče.
SLEDUJEME TÉMA DPH
SLEDUJEME TÉMA ROZPOČET
Nová síť obchodů pro sociálně potřebné by měla distribuovat třeba potraviny, které mají na obalu tiskovou chybu a nemohou tak jít do běžného prodeje, nebo výrobky těsně před koncem minimální doby trvanlivosti.
Charita jako outlet centra
Podle ekonoma Michala Mejstříka jde kromě pomoci sociálně potřebným také o podnikatelský záměr. "Pokud bude mít zboží pouze drobné vady, které jeho kvalitu nijak nenaruší, řekl bych, že jde o byznys plán. Zřejmě půjde o podobný způsob, jaký volí v případě oděvů třeba outletcentra," řekl pro ParlamentníListy.cz ekonom.
Otázka podle něho ale je, zda na sebe celý projekt dokáže vydělat. Řada podobných podle něho zkrachovala zejména proto, že došly peníze.
Ministr Fuksa: Zákazníci se teď mohou více zaměřit na kvalitní potraviny
Vzestupu nerovnosti mezi lidmi způsobené právě možností určité skupiny z nich nakupovat levněji, se ale profesor Mejstřík neobává. "Do diskontu také chodí nakupovat pouze určitá skupina lidí, určitá skupina lidí bude tedy nakupovat i v této síti. Důležité je jen stanovit si kritéria, aby nedocházelo ke zneužívání," dodal pro redakci ekonom.
Bohatý, či chudý? Jak se to pozná?
Pokud kritéria sociální potřebnosti nebudou stanovena přesně, může prý ale dojít k tomu, že by v síti obchodů pro chudé nakupovali třeba zaměstnanci restaurací a poté by zboží ve svých provozovnách prodávali mnohem dráž.
Chudých přibývá, pomoc potřebují
Společnost Charita ČR ale hodnotí snahu Arcidiecézní charity veskrze pozitivně. "Lidí, kteří se pohybují pod hranicí chudoby, je hodně, zdá se mi to jako dobrý nápad jim pomoci," řekl ParlamentnímListům.cz Jan Oulík z tiskového oddělení Charity. Případného zneužití se ale obává také.
Více o potravinách a jejich zdražování najdete ZDE
"Lidé jsou ve své sociální strategii vynalézaví," posteskl si a upozornil na důležitost stanovení kritérií chudoby. "Je třeba důrazně zamezit tomu, aby podobná služba byla zneužita," dodal.
Pražská charita hledala inspiraci v Rakousku, kde už takzvané "sozialmarkty" existují delší dobu a jsou velmi oblíbené. Sociálně potřební v nich mohou nakoupit až o sedmdesát procent levněji než v klasické obchodní síti.
Inspirace z Rakouska
"My takovou síť připravujeme intenzivně už půl roku a doufáme, že se nám ji v nejbližší době podaří otevřít," řekl nedávno serveru Lidovky.cz ředitel pražské Arcidiecézní charity Jaroslav Němec. Problém vidí ale v tom, že se české supermarkety bojí odlivu zákazníků a snížení zisku. "Ale když to funguje v Rakousku, mělo by to fungovat i v Česku," dodal pro server šéf charitativní organizace.
Záměř charity zdůvodnil tím, že osob, které pracují, ale jejich příjem nestačí ani na pokrytí základních životních potřeb, přibývá.
V úterý dopoledne Němec ani jeho zástupce nezvedal telefon. Redakci se tak nepodařilo zjistit, podle jakých kritérií se budou lidé rozdělovat na sociálně potřebné či nepotřebné, nebo kdy Arcidiecézní charita plánuje otevřít první obchod pro osoby s nízkými příjmy.
Více čtěte:
Žijeme si jako prasata v žitě, vysvětlil Kalousek. Filip krajana varuje
Optimista Kalousek: Šťastná to země. Nikdo nemá hlad
Potraviny zdraží o čtvrtinu. Lidé se vrátí na zahrádky, nebojí se geolog
Foto: cnb.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jana Šulcová