Spot, který mohou diváci od 2. 9. 2011 vídat na obrazovkách České televize, začíná tak, že si skupinka lidí jdoucích za zábavou zavolá taxi, které je řízeno neviditelným řidičem. Když taxi zastaví u chodníku, jde parta kolem „samometoucího" koštěte nametávajícího nepořádek na lopatu, aby neviditelná ruka s lopatou a koštětem vyhodila odpadky do popelnice. Avšak ve chvíli, kdy nevidoucí parta dojde na koncert, už vidí, jak na pódiu hraje romská kapela. „Když hrajeme, každý o nás ví, tak proč nás nevidíte, když pracujeme?" ptá se spot. Poté na pozadí noční ulice, po které je popelnice odvážena neviditelnou osobu, spot dodává: „Romové pracují a chtějí pracovat. Dejte nám šanci."
SLEDUJEME téma Romové
Desetiletý Rom terorizoval sever. Návrh: Takové rodiče zavírat
"Proticikánský" zákon Řápkové nejspíš projde. Má podporu i v ČSSD
Klaus vyzval k razanci na severu. Rath: Ať vyrazí v tanku s Hájkem
Foldyna o Šluknovsku: Museli jsme vyjít do ulic, aby nemluvil jen Vandas
Spot propaguje značku Ethnic Friendly zaměstnavatel, což je certifikát, který mohou obdržet ti zaměstnavatelé, kteří uplatňují nediskriminační přístup při vybírání uchazečů o zaměstnání a přijímání pracovníků, při jejich vzdělávání a rozvoji, při odměňování a při povyšování pracovníků a také v dalších oblastech vztahu k zaměstnancům.
Spot vysílá ČT zdarma, dočkáme se jej i na vlnách Českého rozhlasu?
Česká televize vysílá tento spot zdarma, zařadila jej totiž do osvětové kampaně na odstraňování předsudků ze strany zaměstnavatelů vůči potenciálním zaměstnancům - příslušníkům etnických menšin. I proto se organizace IQ Roma servis, která společně se serverem Romea.cz za spotem stojí, nemohla pokusit oslovit už žádné další televize, které by spot mohly také vysílat. „My máme s Českou televizí dobré zkušenosti, takže když jsme přemýšleli, kam spot nabídnout, byla ČT první volbou. Další televize spot nevysílají, protože jsme je ani nemohli oslovit, máme ve smlouvě s Českou televizí záruku exkluzivity pro ČT," vysvětluje Lukáš Grůza z IQ Roma servis.
Romové chtějí práci a vzdělání, říká exministryně Džamila Stehlíková
Starostové Šluknovska kritizují Nečase za nečinnost, žádají pomoc
Podle Grůzy pak v brzké době ke spotům ještě přibude asi třicet krátkých medajlonků o zaměstnavatelích, které značku Ethnic Friendly již získali. „Plánujeme natočit i spot rozhlasový," upozorňuje Grůza. „Ještě jsme neuvažovali, komu to nabídneme, ale pokud by to bylo zajímavé například pro Český rozhlas, tak bychom toho velice rádi využili," svěřuje se pro ParlamentníLIsty.cz Lukáš Grůza.
Pavla Schwingerová, vedoucí Oddělení komunikace ČRo, přitom pro ParlamentníListy.cz uvedla: „Český rozhlas jako veřejnoprávní médium podporuje osvětové a charitativní projekty, pakliže by byl projekt spotů o značce Ethnic Friendly zajímavý, tak bychom se tomu určitě nebránili." Dodává však, že dosud není se značkou natolik obeznámena, aby mohla mluvit za celý rozhlas, jí osobně však přijde zajímavá. Zdá se tedy, že možná o značce Ethnic Friendly uslyší i rozhlasoví posluchači.
SLEDUJEME téma Šluknovsko
Nikdo si nezaslouží být obětí stereotypů, říká Stehlíková
„Je to dobrá značka. A je správně, když se člověk hlásí ke své kultuře, protože to přináší rozmanitost a pestrost do života ostatních," říká bývalá ministryně pro lidská práva a národnostní menšiny Džamila Stehlíková. Podle ní je i velice povedený spot, který se snaží bořit stereotypy o Romech. „Ono je totiž devadesát procent Romů do společnosti integrováno. Ten spot by mohl přispět k tomu, aby se Romové nevnímali na základě generalizovaného pohledu. To si nezaslouží žádný člověk, bez ohledu na barvu pleti, vyznání či sexuální orientaci," říká pro ParlamentníListy.cz Stehlíková.
To, že Romové jsou u práce neviditelní, je přitom podle Stehlíkové dobře: „Pokud ten řidič řídí dobře, pokud na ulici není bordel, tak si zkrátka lidí, kteří se o to starají, kolemjdoucí nevšímají. Bohužel pak příslušníci majority mohou mít zkreslené představy, že Romové nepracují."
Prestiž je pro zaměstnavatele adekvátní odměna, nesmí z toho být ethnobyznys
A právě cílem spotu „Neviditelní" je tyto předsudky bořit, zároveň má spot oslovit i zaměstnavatele, kteří také často jednají na základě stereotypů, když k nim přijdou uchazeči z řad takových etnických menšin, kde je odlišnost dotyčných již na první pohled patrná.
Osvícených zaměstnavatelů však přibývá. „V letošním roce jsme hodně spokojení, certifikovali jsme doposud přes dvacet nových zaměstnavatelů," chlubí se Lukáš Grůza z IQ Roma servis a vysvětluje i, co vlastně značka Ethnic Friendly zaměstnavatel jejím držitelům přinese: „Tou bonifikací, kterou si od toho zaměstnavatelé mohou slibovat, je prestiž a PR. Zajímavé pro ně totiž určitě může být i samotná slavnostní certifikace, která se účastní i někteří politici a zástupci tisku."
Podle Džamily Stehlíkové je přitom dobře, že krom prestiže neznamená značka Ethnic Friendly pro zaměstnavatele žádnou další výhodu. „Stát by na nějaké výhody pro takové zaměstnavatele určitě přispívat neměl. Je chybou odměňovat někoho na základě etnické příslušnosti. Co je správné a takové programy už existují, je odměňovat ty, co zaměstnají dlouhodobě nezaměstnané. To je důležité, protože takový zaměstnavatel jednak ušetří státu peníze, jednak zapojí toho člověka zpátky do života. Ale to by se mělo dít bez ohledu na barvu pleti," upozorňuje Stehlíková. „V opačném případě by se z toho totiž mohl stát ethnobyznys, což by skončilo katastrofou. Koneckonců stát přeci jen už přispívá na podporu této značky tím, že dotuje pořádající organizaci IQ Roma Servis," uzavírá pro Parlamentní Listy.cz bývalá ministryně pro lidská práva a národnostní menšiny Džamila Stehlíková.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Matěj Pálka