Ministerstvo školství nechce "povinný" znakový jazyk. Zatím

26.09.2011 9:26 | Zprávy

Někteří odborníci podle Českého rozhlasu tlačí na ministerstvo školství, aby na všech školách pro sluchově postižené povinně zavedlo znakový jazyk. Ministerstvo školství to ale vidí jinak. Škola i dítě mají mít na výběr, jakou formou se chce učit. Tvrdí to například vedoucí úseku speciálního vzdělávání Zuzana Kaprová.

Ministerstvo školství nechce "povinný" znakový jazyk. Zatím
Foto: Hans Štembera
Popisek: NEPOUŽÍVAT Vysvědčení, ilustrační foto

Sluchově postižení žáci mají v České republice možnost studia na 14 speciálních základních školách. Každá má na výběr, jakou formou bude děti vzdělávat. Zda dají přednost odezírání, znakovému jazyku, nebo kombinaci obojího.

„Máme legislativně ošetřeno, že žáci, kteří nemohou vnímat mluvenou řeč, mají právo na vzdělání v jejich přirozeném znakovém jazyce. Ta možnost volby je strašně důležitá a sami neslyšící mají právo rozhodnout, jakou formou chtějí být vzdělávaní," řekla vedoucí úseku speciálního vzdělávání Zuzana Kaprová.Kaprová pro Český rozhlas. Škola i dítě mají mít podle jejího názoru na výběr, jakou formou se chce učit.

Někteří odborníci to ale vidí jinak. Jak Český rozhlas připomenul, halasně žádají o sjednocení toho, aby se na školách zavedl povinně znakový jazyk.

„Jestliže se moje dítě narodí v Plzni a bude mít těžkou sluchovou vadu a nebude moci jít do integrace, tak bude vzdělávané ryze ve znakovém jazyce. Jestliže se narodí v Ivančicích na Moravě, kde je ryze orální škola, která zásadně nepoužívá znaky, bude to dítě s těžkou vadou, které nezvládne integraci. Pravděpodobně bude velmi pilované a drilované, co se týče logopedie, pokud ale nebude mít znakující spolužáky ve škole, tak rozhodně nebude vzdělávané znakovým jazykem," řekla pro Radiožurnál Ivana Jungwirthová ze střediska péče Tamtam, které pomáhá sluchově postiženým.

I když má sama syna s velkou ztrátou sluchu, který ale znakovou řeč nepoužívá, Jungwirthová přesto znakový jazyk doporučuje. Povinně by ho ale nezaváděla.

Dochází ke zmatení

Jiný názor na to má učitelka ze speciální školy pro sluchově postižené z Hradce Králové Dana Vaszyly.

„Pro neslyšící je první jazyk znakový. A potom dělá zkoušku z českého jazyka jako z cizího. Bohužel ne ve všech školách je to nastavené stejně, každá škola má pravomoc si to uzpůsobit trochu jinak a potom dochází ke zmatení," vysvětlila Vasyly.

Podle Lucie Štefkové ze sdružení Teiresiás, které na Masarykově univerzitě pomáhá studentům se specifickými potřebami, by povinný znakový jazyk na školách situaci zlepšil.

Čtěte také:

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: olb

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Máslo je drahé. Co husí sádlo?“ Zaslechnuto na adventních trzích. A to nebylo vše

16:55 „Máslo je drahé. Co husí sádlo?“ Zaslechnuto na adventních trzích. A to nebylo vše

Že je klobása na adventních trzích za 120 korun, si už tak nějak zvykáme. Dvě deci svařáku za 60 mož…