Martin Romam skončil v pozici šéfa firmy ČEZ ze dne na den. Hrozí něco podobného i dalším šéfům gigantů, které patří státu? Není řadě ředitel Českých drah Petr Žaluda, např. kvůli tomu, že se na železnici objevila konkurence v podobě Regiojetu? Na tyto, ale i další otázky dnes odpovídal generální ředitel ČD Petr Žaluda ve Dvaceti minutách Radiožurnálu na Českém rozhlase 1.
Politické tlaky a zlatý padák
Podle deníku MF Dnes je pozice Petra Žaludy ohrožena, chystá se jeho odvolání. Žaluda však tyto informace nechtěl v pořadu blíže komentovat. V případě, že bude z postu odvolán, obdrží odstupné ve výši dvaceti čtyř svých platů. Jeden jeho plat přitom činí pět set tisíc korun. V případě odvolání se tak Žaluda mlže těšit na 12 milionů korun.
MfD dále spekuluje o tom, že za Žaludovým odvoláním mohou stát i politické vlivy, Nečasův kabinet údajně oslabuje stoupence bývalého premiéra Mirka Topolánka. Žaluda se však necítí být příznivcem žádného politického křídla.
„To vůbec nejsem schopen komentovat, ale já se necítím být v žádném politickém křídle," tvrdí Žaluda.
Kvůli konkurenci jsme nezlevňovali, tvrdí ředitel.
České dráhy razantně zlevnily jízdné poté, co na jejich trať vstoupila konkurenční společnost RegioJet. V těchto dnech platí u obou společností dvě stě třicet korun na trati Praha - Ostrava, kde se konkurence objevila poprvé. Žaluda v pořadu opakovaně odmítal, že by ke slevám na jízdném donutil až nástup konkurence. Odmítal se přímo vyjádřit k tomu, proč se před příchodem RegioJetu platilo jízdné podstatně vyšší.
„My máme jen jednu lokomotivu, ne dvě, máme jen jednoho strojvedoucího, ne víc a to jsou důvody, proč jsme ekonomicky efektivnější než společnost Regiojet," tvrdil ředitel. Dráhy však obratem sáhnou ke zdražení jízdného kvůli zvýšení DPH a to o čtyři až pět procent.
Stejně jako v případě zlevňování a zdražován jízdného se Žaluda zdráhal přímo odpovědět i na další otázku. Mohlo by se stát, že cestující dostanou slevu v případě, že pro ně na nádraží přijede starý vlak a ne nová souprava? To se podle ředitele ČD nedá jasně říci, protože dráhy se musí chovat ekonomicky.
„Třicetiletá zastaralost vozového parku ČD je velký problém, který nás trápí, ale nemůžete říkat, že ho vyřešíme ze dne na den," dodal.
Související:
ÚOHS prošetří cenovou politiku ČD, na niž si stěžoval RegioJet
Zažalujeme ÚOHS, hrozí Jančura. Tvrdý souboj s ČD pokračuje
Konkurence přinese na železnici kvalitu, dává si naději svaz cestujících
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp