Oslovení mediální experti nad Vondrovým důrazem na PR sebe sama, respektive jím vedeného resortu nalézají jindy vzácnou shodu, přičemž často padajícím výrazem je "nemravnost" takového počínání. Nad kombinací nákladného externisty a velkého PR týmu na MO kroutí hlavou i Ondřej Jakob, který vede tiskové oddělení ministerstva financí. Tedy resortu, jehož šéf Miroslav Kalousek (TOP 09) se do Vondry pustil v souvislosti s kauzou ProMoPro. Proti Vondrově obdobě jeho odboru zaměstnává pětkrát méně lidí.
Související: Obrana platí v době úspor statisíce poradci ministra Vondry
Tohle zvládneme ve čtyřech
"Ministerstvo financí nepoužívá žádné externí konzultanty pro mediální služby. Veškeré služby spojené s tiskem zařizuji já a mí tři kolegové. Na to, jak máme velkou agendu, to není mnoho," říká Jakob pro ParlamentníListy.cz s tím, že "velkou agendou" míní desítky i stovky odborných dotazů denně z regionů, českých i zahraničních médií, světových agentur či specializovaných ekonomických serverů. "Jsou to finance, ta agenda je skutečně obrovská a z resortů bezpochyby nejširší. Abych to zvládl, najal jsem absolventy ekonomie a funguje to," dodává Jakob. Služebně nejstarší ministerský mluvčí (pro MFČR pracuje již pět let) prý nikdy neuvažoval o použití externího dodavatele mediálních služeb. A to i přesto, že MFČR čelí často arbitrážím, přičemž protistrana podle něj používá nejdražší a nejschopnější profesionály v oboru PR.
Ježek: Služby, nebo jen platby?
Na tom, že rozhodně nepoužívají externího dodavatele služeb, se shodli i pracovníci ostatních PR oddělení českých ministerstev. Přesto podle mediálních expertů, které ParlamentníListy.cz oslovily, jde v Česku o poměrně běžnou praxi, přičemž výsledné produkty takových dodavatelů bývají mnohdy diskutabilní. "Kdybyste se mě zeptali, zda je to běžné, řekl bych, že nikoliv, že je to považováno za nemravné, pokud má dotyčná instituce či její šéf k dispozici vlastní tiskový odbor. Pokud se ale bavíme o ČR, pak musím konstatovat, že zde to běžné bohužel je. A v člověku to často vyvolává otázku, zda jde u některých externích dodavatelů o služby, nebo čistě o platby," řekl ParlamentnímListům.cz mediální expert a bývalý šéf ČRo Vlastimil Ježek.
Podle Ježka ceny za služby pro MO uváděné od úterního rána českými médii odpovídají krizové komunikaci, která je v oboru PR zdaleka nejdražší. "Ale i pokud by šlo o krizovou komunikaci, mám minimálně problém s tím, že krizovou komunikaci politika platí resort a ne jeho strana. V případě jakékoliv jiné služby jde jednoznačně o suplování role, kterou mají pracovníci tiskového oddělení," říká Ježek.
Sám obranou najatý expert Petr Blažek pro časopis Týden uvedl, že se rozhodně necítí v souvislosti s výší odměn za práci přeplacený. Kromě analýz prý dodával Vondrovi i resortu návrhy, jak působit na veřejnost důvěryhodněji. "Já nenabízím triviální analýzy, nýbrž průřezové pohledy na problém v nejširších souvislostech," vysvětlil.
Jurinová dělá analýzy sama. Zadarmo
Ani dlouholetá mluvčí motolské nemocnice Eva Jurinová nemá z angažmá externího mediálního odborníka na MO radost. "V Motole jsme byli pouze dva na více než pět tisíc lidí, více než padesát klinik, přičemž jsme měli asi 2500 výstupů za rok. O takových věcech jako jsou rešerše různých mediálních zdrojů se nebavím, to jsem dělala sama. Tohle přeci PR oddělení musí umět, včetně vyhodnocování monitoringu a podobně," diví se Blažkovu angažmá Jurinová, kteoru ParlamentníListy.cz také oslovily. Je prý načase zákonem zakázat použití externích firem, pokud má dotyčná státní instituce vlastní tiskové oddělení.
"Tyto lidi platíme celoročně ze svých daní. Platit další soukromé externí firmy je drzé a neuctivé jak vůči státnímu rozpočtu, tak občanům," konstatuje nekompromisně Jurinová. Žasne prý zejména nad zveřejněnou cenou 43.750 korun za analýzu vystoupení ministra Vondry v pořadu Václava Moravce. "Podobné analýzy dělám pro politiky běžně a jde to vyjádřit třemi větami. To není třeba honorovat, a už vůbec analýzu vystoupení v nějakém diskusním pořadu. Podle mě tam vůbec nešlo o analýzu, ale o způsob, jak vyplatit nějakou částku konkrétní osobě," nebere si servítky Jurinová.
Ministerstvo obrany se ale brání. Mediálního experta Blažka prý nevyužíval jen Vondra, novináři prý navíc neuvedli některá fakta. "V článku nebyla zmíněna podstatná informace týkající se odměňování. V případě externího poradenství se nejedná o paušální měsíční platby, ale je placena pouze odvedená práce podle počtu vyúčtovaných hodin. Tyto služba jsou prováděny ad hoc na základě požadavku. Spolupráce s mediálním expertem Petrem Blažkem, který má zkušenosti z tištěných médií a prestižní mezinárodní PR agentury, začala v červenci letošního roku a do dnešního dne, tzn. za 4 měsíce, byla realizována v celkové hodnotě 280 tisíc," řekl ParlamentnímListům mluvčí resortu obrany Jan Pejšek. Blažek prý zakázku na práci pro MO získal na základě řádného výběrového řízení. "Úkoly mu zadává odbor komunikace a propagace MO a jeho služby jsou využívány širším vedením resortu obrany," dodal Pejšek.
Čtěte také:
-
Pomsta za Vondru: Říct "Bratři Mašínové jsou vrazi" je prý trestné
-
Právník trvá na tom, že Vondra chyboval. Ten se brání ProMoPru II
FotoKoláž: pme
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Petr Mašek