Režie se pořád zvyšují
"Ale mám pocit, že neustálé zdražování a očekávané zvýšení DPH nutí lidi šetřit. Už k nám nechodí tolik zákaznic jako dřív. Měsíčně platím 5000 korun nájemné za kadeřnické křeslo, k tomu musíte připočítat sociální a zdravotní asi 3500 korun. Kde máte ještě materiál, barvy, melíry a samozřejmě daně! Takže každý měsíc musím počítat s tím, že musím vydělat více než 10 000 korun a z něčeho musím proboha také žít," říká mladá kadeřnice.
Pracuje jako OSVČ, stejně jako všechny její kolegyně. Získat zaměstnanecký poměr kadeřnice je totiž v dnešní době téměř nemožné. To jí však nevadí. Vadí jí však neustálé zvyšování režie. "Před několika týdny od nás odešla jedna kolegyně a ostatní se rozhodly, že nebudou přijímat žádnou náhradu, ale zvýší nájem za křeslo. Kdyby se to rozpočítalo spravedlivě na dámské i pánské oddělení, ani by mi to nevadilo. Ovšem zvedat se má jen na dámském, to znamená, že musím počítat s dalšími 700 korunami navíc," říká Markéta. Její kolegyně s tím nemají problém, jsou už většinou v důchodovém věku a výdělek kadeřnice mají spíše k dobru.
O kurzech, které si chtěla Markéta ještě udělat, aby si zvýšila svoje kadeřnické renomé, si může nechat tak leda zdát. "Stojí i několik tisíc korun a na to mi opravdu už nevychází. Třeba na některé předešlé kurzy jsem si půjčila od rodičů a pak jsem jim to splácela, ale teď už to tak nechci dělat. Jednak bych to neměla z čeho vrátit a jednak, i kdybych si je udělala, nezaplatí se mi, protože zákaznice si to kvůli ceně služby neobjednají," uvádí Markéta.
Zákaznic ubývá už od loňska
Jana Klapalová, kadeřnice z Ostravy tvrdí, že trend ubývání zákazníků trvá už od loňského roku. "Peníze za kadeřnici jsou to poslední vydání, které zákaznice často obětují na úkor jiných nutných výdajů. Rozhodně to není jenom sezónní pokles zájmu o naše služby. Lidí chodí určitě tak o jednu třetinu méně. A to je skutečně velký propad. A když přijdou, nechají se jenom ostříhat. Barvy si koupí v obchodě a obarví se doma," říká Klapalová, která v této branži několik let také podnikala a před dvěma měsíci se jí podařilo se zaměstnat.
Další kadeřnice z Karviné, která nechtěla být jmenována také potvrdila, že pokud zákaznice přijdou, chtějí jen základní službu - střih a barví se doma. "Možná jsou na tom lépe kolegyně, kde chodí mladší zákaznice. Ale my jsme zavedené kadeřnictví, které využívají zejména ty dříve narozené a ty skutečně obrací každou korunu. Už dřív se projevovalo, že třeba méně zákaznic chodilo v lednu, kdy se platí daně, v letních měsících, kdy se jezdí na dovolené a samozřejmě v zimních měsících, kdy se ty starší zákaznice bojí kvůli náledí. Ale to co se děje teď je šílené, nevím, zda nebudu muset skončit a jít na pracák. Nemám z čeho doplácet svoje podnikání," uvedla pro ParlamentníListy.cz karvinská kadeřnice. Podle ní je také chybou, že je kadeřnictví moc. "Vždyť se na to podívejte, v centru Karviné je kadeřnictví téměř na každém rohu."
Zákaznice obavu z ekonomické nejistoty přiznávají. "Nemohu si to už dovolit, barvení vlasů vyjde na sedm set až tisíc korun. Dřív jsem chodívala poctivě co šest týdnů, ale teď mě už doma barví dcera a já ji. Nějak to zvládáme a výsledek snad není nejhorší," řekla pro ParlamentniListy.cz Radka Balcarová z Ostravy, která si do kadeřnictví chodí jenom udržovat střih vlasů. "Na to si netroufám, přece jenom nechci chodit jako hastroš," uzavřela Balcarová.
Hořké reformy. Nikdo je nemá rád
Poslankyně parlamentu ČR Jana Drastichová za VV si myslí, že tyto problémy se dříve či později budou týkat všech podnikajících osob. "Na naší exportně zaměřené ekonomice se s jen malým zpožděním projeví turbulence evropských ekonomik. Snížení počtu objednávek vede k růstu nezaměstnanosti, snížení kupní síly občanů a krom jiného i k problémům konkrétních živnostníků. Na příkladu Řecka je vidět, že včas provedené úsporné reformy mohou zabránit mnohem horším následkům. Nečasova vláda se je proto snaží zavádět. Jsou jako lék: Hořké a každý je nerad. Ale všichni ví, že jsou nutné a zabrání nejhoršímu. I sociální demokracie. Ta, která jejich přijetí v parlamentu blokuje. Kalkuluje totiž s rovnicí - čím větší nespokojenost veřejnosti, tím větší preference," uvedla pro ParlamentniListy.cz Drastichová.
Ženy se dokáží uskrovnit, říká Josef Babka
Obavy o další osud malých firem zajišťujících služby sdílí také předseda klubu komunistů Moravskoslezského kraje Josef Babka. "Ke škodě nás mužů je zřejmé, že ženy se dokáží uskrovnit více než muži ve prospěch svých rodin a zejména dětí. Takže kadeřnické služby, ale i kosmetické služby budou z hlediska dostupnosti omezeny.. Mám rovněž informace, kdy od mé známé kosmetičky, že je méně zákaznic a snižuje se rozsah zákaznicemi požadovaných výkonů." Podle jeho slov jsou jenom dvě možnosti řešení: "Zvýšení příjmů rodin, aby na tyto služby, na které si řada žen zvykla, bylo, nebo snížení cen za tyto služby. Neznám však rentabilitu jejich práce a výkonů a nevím, zda to je pro poskytovatele možné. Pravdou však je že veškeré energie, nájmy a jiné náklady stoupají. Mám však obavu, že na tyto"zbytné služby" naváže nedostupnost či stížená dostupnost i jiných služeb pro obyvatele v oblasti sportu, kultury i sociálních služeb. A to slovy profesora Kellera jsme se dožili doby "po dvaceti letech místo prosperity Kalouskovy dluhopisy, " uzavřel pro ParlamentniListy.cz Josef Babka.
Více čtěte:
- Místo rohlíků gumy. Děkujeme, odcházíme, vzkazují vládě už i pekaři
- Nejsme zboží ze sekáče. Všechno nám berou, zvedli hlas důchodci
- Vozíčkářka je na dně. Kvůli škrtům EU prý přijde o smysl života
- Zpověď sestry Mašínů. Pomýšlela na sebevraždu, ale zachránil ji manžel
Ilustrační foto: Hans Štembera
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Anna Vidiševská