Jedním z příkladů je hlavní železniční trať z Plzně do Českých Budějovic. Do obou těchto krajských metropolí se dostanete celkem pohodlně za dvě hodiny, což je téměř srovnatelná délka cestování automobilem, pokud si tedy nehrajete na závodníky Formule 1. Také do větších měst, jako jsou Strakonice, Horaždovice, Nepomuk či Protivín, dorazíte bez velkých potíží. Horší je to, jste-li z nějaké menší obce. Starosta Pačejova na jižním Plzeňsku Vladimír Smolík o tom ví své.
To tady ani za císaře pána nebylo
„Chce-li obyčejný člověk jet od nás třeba do nepříliš vzdálených Strakonic, tak má problém. Dorazí osobáčkem do Horažďovic na hranice Plzeňského a Jihočeského kraje, a tam si počká dobrou hodinku, než jede spoj. Protože regionální vlaky objednávají a platí kraje, tak to tady vypadá jako spoj do západního Německa v minulém režimu, co stojí na hranicích, než jej celníci proklepnou. Smůlu mají i ti, kteří přijedou lokálkou ze Sušice. Těm osobák na jižní Čechy frnkne takřka před nosem. To byste museli ten vláček unést, abyste stihli spoj. A obdobné je to pak při cestě zpět.
Totéž, ale podstatně nevybíravěji, říkají jednotliví cestující. „To tady ani za císaře pána nebylo,“ komentuje jeden z nich, který se ve volných chvílích věnuje mašinkám a železnici vůbec. „Spoj z Nepomuka do Blatné a pak do Březnice je fakt super – projíždíte hranice dokonce třech krajů. Jen když máte času nazbyt a nekoukáte na hodinky, je to pěkná projížďka.“ Jenomže právě, že času v dnešní době nazbyt, má málokdo...
„Kraje si hrají na samostatné státy uvnitř republiky,“ rozčiluje se starosta Smolík. „Obyčejní lidé nikoho nezajímají. Pak se úřady diví, že jezdí tak málo lidé vlakem. To už není o hygieně ve vozech, ale o návaznosti a nesmyslech v jízdních řádech. Když pojedu mezi městy rychlíkem, tak jsem jak pán. To nevíte, že jste v jiném kraji. Pokud jedete těmi našimi couráky, tak si užijete!“ říká dál Smolík.
K tomu je asi dobré citovat slova náměstka hejtmana Plzeňského kraje pro dopravu Jaroslava Bauera: „Naše spoje jsou podstatně častější, než mají Jihočeši. Vzájemná domluva je strašně těžká, vlastně prakticky neexistuje….“
I na severu je „Klondike“
Rovněž na severním Plzeňsku to není zrovna růžové. Například Mladotice, které měly vždy spojení do středočeského Rakovníka. To už je ale minulost. Také je tam návaznost na Severní Čechy.
„Z Plzně směrem na Mladotice jede přes dvacet vlaků denně,“ říká starosta této obce s 560 obyvateli Zdeněk Slach. „ K nám jich ale dojede v pracovních dnech devět a o víkendu a svátcích jen pět. Všichni se diví, že jezdí málo lidí. Nevím, co je na tom překvapuje, když časy jsou skutečně nesmyslné a spojení má trhliny. Nahradit vlak autobusy přece není trvalé řešení. Jakmile se po trati do Rakovníka přestane dlouhodobě jezdit a trať bude chátrat, už slyšíme snahy privatizovat trať a prodávat pozemky. To by byl naprostý a nevratný konec nejen téhle trati, kterou nám postavili předkové za starého mocnářství a my se k tomu takhle necitlivě chováme,“ myslí si Slach.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Fiala