Ta totiž byla nazývána zejména ze strany levice jako novodobá „robota“. Ombudsman Pavel Varvařovský však v tomto týdnu vydal vyjádření, dle kterého lidé, cítící se "robotou" nějak postiženi, nárok na náhradu škody nemají. Přesto jisté možnosti řešení naznačil.
Jednou z velkých bojovnic v tomto směru byla i Renáta Hanušová, bývalá novinářka, která dlouhodobě nemohla najít své kvalifikaci a odbornosti odpovídající práci. Kvůli systému DONEZ (který však zrušen nebyl a představuje pravidelné hlášení se nezaměstnaných na poště) i povinnému výkonu veřejných prací se obrátila se stížností ve svém mnoho měsíců trvajícím boji jak na tehdejšího ministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka, tak na některé instituce Evropské unie, média a právě i na ombudsmana.
„Víte, pochopila jsem, že úřady práce i příslušné ministerstvo tady nejsou pro to, aby lidem bez práce pomáhaly. Jsou to instituce represe proti nezaměstnaným. Boj s nezaměstnaností tam pojímají jen jako boj proti lidem bez práce. Snad až nyní, v posledních měsících, si začínají uvědomovat lidé ale i na těch úřadech, že spolu se všemi těmi změnami se to může brzy týkat i jich – a tak se objevují informace o tom, že se jejich přístup přece jen snad začíná zlepšovat. Alespoň těch úředníků na nejnižších pozicích,“ uvedla pro ParlamentníListy.cz Renáta Hanušová.
Ta naštěstí již v tuto chvíli práci má. I když jak prozrazuje, pomáhá jí to opět dělat určitou sociální sondu mezi Čechy. Pracuje totiž v call centru pro jednu úvěrovou společnost.
Půjčky se lidem nabízejí přímo na úřadech práce - je snaha zadlužit celé rodiny?
„Lidé k nám volají z celé republiky, protože potřebují půjčit peníze. Mnozí se dokonce svěřují s tím, že letáček informující o půjčce obdrželi od různých "zástupců", kteří je rozdávají přímo na úřadě práce. Vždyť to je hrůznost, pokud někdo nabízí půjčky lidem, kteří jsou momentálně ve špatné finanční situaci a mnohde ani nemají jistotu, že se to v dohledné době zlepší. Je zřejmé, že jsou tyto akce zaměřené proto hlavně na jejich rodinné příslušníky. Kolikrát jsem svědkem toho, že při telefonování někomu musím sdělit, že na půjčku nárok nemá (jsou to většinou maminky na mateřské, ale i lidé na různých dávkách), a on mi rovnou předá k telefonu někoho z příbuzných, na kterého si tu půjčku nakonec třeba vezme. To vypadá už skoro jako cílená likvidace některých rodin, v kterých se všichni zadluží. A jak známo, zadlužení lidé, jsou lépe ovladatelní," popsala nepříznivý stav i současnou praxi Hanušová.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Hechtová