Senzační jmenování předcházelo bleskové vydání ukrajinského občanství pro nového gubernátora, který má mít vedle ukrajinského také gruzínské a americké občanství. Kosmopolitní gubernátor dostal od prezidenta volnou ruku v kádrové politice a slíbil, že svoji oblast promění v „div světa“. Jak známo, gruzínský exprezident Saakašvili není prvním cizincem, který získal významnou pozici v ukrajinské exekutivě poté, co mu bylo uděleno ukrajinské občanství, které je ústavní podmínkou pro držení takových funkcí. Ukrajinské reformy mají být nejenom inspirovány v zahraničí, ale mají je také (až konečně začnou) provádět přímo občané jiných zemí.
Velký komunikátor reformuje Gruzii 2004-2013
Nový gubernátor oděské oblasti M. Saakašvili není reformátor ve smyslu zkušeného a organizovaného technokrata, ale daleko spíše charismatik, který je schopen prodat myšlenky skrze dovedné PR. Jako prezident byl Saakašvili „velký komunikátor“, který si uměl získat pozornost a především všemožnou podporu na Západě. Také díky tomu, že vždy věděl, co a jak má západnímu publiku sdělit. Ostatně jádrem gruzínských reforem bylo udělat z Gruzie „západní zemi“ – axiom, o kterém není radno v dnešním systému otevřeně pochybovat, protože je stavebním kamenem západní hegemonie.
Dědictví Saakašviliho reforem v Gruzii je smíšené. Některé úspěchy se bývalému prezidentovi a jeho vládě nedají upřít, především v prvních letech vládnutí. Saakašvilimu se podařilo zatočit s endemickou malou korupcí, která každodenní život Gruzínců doprovázela téměř na každém kroku. Přispělo k tomu například bezprecedentní kádrové obnovení gruzínské dopravní policie, které rozpustilo zkorumpovaný sbor a nahradilo ho novými lidmi, a výrazné zvýšení státních platů, které byly v Ševarnadzeho době velmi malé a tyto malé korupční praxe v podstatě produkovaly. Korupce na vysoké úrovni ale odstraněna nebyla a Saakašviliho reformy úspěšně přežila. Vláda provedla institucionální změny v administrativní organizaci země, v oblasti daňové politiky nebo reformy městské samosprávy, které napomohly k odstranění pozůstatků staré sovětské byrokracie. V ekonomické oblasti Saakašviliho Gruzie postupovala podle etablované mantry: zlepšení prostředí pro byznys, lákání investic do země, liberalizace a zavedení rovné 12procentní daně. Saakašvili nechal také pozatýkat řadu ševarnadzevských oligarchů, kteří kontrolovali místní ekonomiku a s uvězněnými uzavřel novou dohodu – výměnou za svobodu zaplatili miliony do státního rozpočtu.
V makroekonomických číslech zpočátku dosáhla Gruzie poměrně rychle výrazného zlepšení (růst HDP), země stoupala na západních žebříčcích různých hodnocení podmínek pro byznys a investice, ale v případě sociálního kapitálu a snižování ostrých nerovností v gruzínské společnosti i mezi městy a vesnicí se Saakašvilimu dařilo mnohem méně. Když končilo Saakašviliho druhé prezidentství, nezaměstnanost v zemi sahala na 34 % a zemi se ekonomicky nedařilo, i přes finanční injekce ze Západu, které Saakašvili dostal po prohrané válce s Ruskem. Tato pětidenní pomohla Saakašvilimu dostat se z politické krize, která v Gruzii začala v roce 2007, kdy se začaly objevovat první protesty proti jeho politice – protesty, které jeho policie násilím rozehnala. Skromné výsledky měla Saakašviliho reformní vláda v oblasti politické kultury a socializace demokratických a otevřených praxí v gruzínské politice. Naopak - prezident praktikoval vládnutí skrze malou skupinu svých nejbližších, čímž postupně svůj prozápadní modernizační projekt izoloval od gruzínské společnosti, konstruktivní kritiky a ztrácel podporu. Formální reformy se v Gruzii prosazovaly, ale především prováděly „liberálně-bolševickými“ metodami s jen malou účastí veřejnosti. Saakašviliho transformace tak nápadně připomíná tradice „revolucí shora“ či autoritativní modernizaci, kulturně blízkou celému regionu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: Veronika Sušová-Salminen